Pengaruh Teknik Assertive Training Terhadap Penyesuaian Diri Siswa di SMAS Darul Hikmah Mataram
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of assertive training techniques on the adaptation of class X students at SMAS Darul Hikmah Mataram. This research method uses experiments. The population in this study were all students of class X SMAS Darul Hikmah Mataram, amounting to 16 students. In this study using purposive sampling to determine the sample and produced 6 students to study who experienced low adjustment. Data collection techniques using questionnaires, observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques using statistical analysis with the t-test formula. In accordance with the results of the calculation of tcount obtained from the results of the study showed 12,156. While the t-test value in the table with db (N-1) = 6-1 = 5 with a significance level of 0.05 or 5% = 2.015. So the results obtained in this study are greater than t table (12,156> 2,015), thus the conclusion obtained in this study is that there is an influence of assertive training techniques on the adjustment of class X students in SMAS Darul Hikmah Mataram.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Ahmad, H., & Hartati, A. (2020). IMPLEMENTASI BUKU PANDUAN PELATIHAN SELF ADVOCACY SISWA SMP UNTUK KONSELOR SEKOLAH. Jurnal Paedagogy, 5(1). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v5i1.2585
Arikunto, Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Depdikbud. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.
Enung, Fatimah. (2010). Psikologi Perkembangan (perkembangan peserta didik). Bandung : CV Pustaka Setia.
Gunarsa. (2007). Buku Konseling dan Psikoterapi. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Hartono & Boy, Soedarmadji. (2012). Psikologi Konseliing. Jakarta : Kencana.
Hendriati, Agustiani. (2009). Psikologi Perkembangan (Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja). Bandung : PT Refika Aditama.
Hergina, I. (2012). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Perilaku Asertif Pada Siswa MAN Wonokromo Bantul Yogyakarta. Jurnal Psikologi, Vol.1(1) 54-63.
Herni, Rosita. (2010). Pada Penelitian : Hubungan Antara Perilaku Asertif Dengan Kepercayaan Diri Pada Mahasiswa.
Komalasari, Dewi. (2011). Pengaruh Dukungan Orangtua Terhadap Penyesuaian Diri Anak di SMPN 18 Mataram Tahun Pelajaran 2010/2011. Mataram: Program Studi S1 Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. IKIP Mataram.
Maemunah. (2010). Identifikasi Kemampuan Penyesuaian Diri Siswa di MAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2009/2010. Mataram: Program Studi S1 Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. IKIP Mataram.
Riduwan. (2013). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Suryadi, S., & Gunawan, I. (2018). Pengaruh Teknik Asertif Training Terhadap Sikap Tanggung Jawab Pada Siswa MTs. Penyaring Kabupaten Sumbawa Besar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 103-108. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.907
Wahyuningsih, W. (2019). Penerapan Metode Latihan Mandiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 149-155. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1813
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2721
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 M Syarafuddin, Yuliastri Yuliastri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.