Mengembangkan Kemampuan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Kartu Bergambar di TK Al Hamidy Mataram

Laela Wahyuni

Abstract


The purpose of this study was to develop the social abilities of children aged 4-5 years through pictorial card games at TK Al Hamidy Mataram. This study uses a classroom action research method with the subjects of the study were children of group A1 with the age of 4-5 years at TK Al Hamidy Mataram in the amount of 10 people. The research instrument used in the study was the observation sheet and documentation. Data analysis in this study uses descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of this study indicate that the picture card game has been able to develop social abilities of children aged 4-5 years at the TK Al Hamidy Mataram, which before the picture card game activity was carried out the average value of the child's social abilities was 62.8%, and after carrying out the activities games with pictorial cards have increased their average score to 81.6%.


Keywords


social abilities, children, pictorial card games

References


Alawiyah, Tuti. (2013). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Tradisional Bakiak Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Taman Bangsa Gunung Sari Tahun 2013. Skripsi tidak diterbitkan. Mataram : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mataram.

Falahiyah. (2013). Mengembangkan Kemampuan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Tradisional Kucing dan Tikus di RA Assa’adah Labuapi Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi tidak diterbitkan. Mataram : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mataram.

Hurlock, E.B. (2013). Perkembangan Anak Jilid I (Edisi 6).Erlangga : Jakarta.

Husnaini. (2012). Penerapan Bermain Peran Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun di RA. Annajah Al-Halimy Sesela Gunungsari Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi tidak Diterbitkan. Mataram: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mataram.

Kementerian Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan TK Dan SD Tahun 2010. Pedoman Pembelajaran Bidang Pengembangan Kognitif di Taman Kanak-Kanak (Bermain Bilangan). Jakarta

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Kurikulum dan Program Pembelajaran TK. Bandung.

Nugroho, Ali. (2007). Metode Pengembangan Sosial Emosional. Jakarta : Universitas Terbuka

Nurani, Yuliani. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini.Jakarta : Indeks

Nurdiana, J. (2015). Permasalahan Pada Anak Usia Dini. Bandung : Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Taman Kanak-Kanak dan Pendidikan Luar Biasa.

Subinarto, Djoko. (2005). Intelegensi Anak. Bandung : Nexx Media. Inc

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods).Bandung : Alfabeta.

Suyadi. (2014). Teori Pembelajaran Anak Usia Dini Dalam Kajian Neurosains. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Wahyudin, U. dkk. (2012). Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung : Refika Aditama.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2514

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Laela Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.