An Analysis of Critical Thinking Skills and Communication in Science Education : A Study of Grade VIII Students
Abstract
Keywords
References
Adawiyyah, Y., & Irvani, A. I. (2022). Analisis Pembelajaran Dengan Desain Didaktik Sharing Task dan Jumping Task pada Materi Persilangan Monohibrid. Jurnal Pendidikan UNIGA, 16(2), 592. https://doi.org/10.52434/jpu.v16i2.1797
AL Fazri, M., Putri, I. A., & Suhairi, S. (2021). Keterampilan Interpersonal Dalam Berkomunikasi Tatap Muka. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 2(1), 46–58. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v2i1.510
Amarila, R. S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Ipa Terpadu Tema Lingkungan Universitas Negeri Semarang 3 Universitas Negeri Semarang PENDAHULUAN Pembelajaran IPA Ramdani et al ., ( 2019 ) menjelaskan beberapa permasalahan yang terjadi terkait. Jurnal Ilmiah Untuk Peningkatan Mutu Penddikan, 8(1), 82–91.
Anggraeni, N. D., Kumala Dwi Alviana, W., Fitriya Wahyuni, D., Kusuma Ainurrosyidah, L. D., Mahardika, I. ketut, Sutarto, S., & Wicaksono, I. (2024). Analisis Perkembangan Peserta Didik Menurut Teori Jean Piaget Dan Pengimplementasianya Pada Pembelajaran Ipa Smp. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 11(3), 1503–1519. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i3.1252
Anggraeni, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran Ips Di Kelas Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 84–90. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p84-90
Ariadila, S. N., Silalahi, Y. F. N., Fadiyah, F. H., Jamaluddin, U., & Setiawan, S. (2023). Analisis Pentingnya Keterampilan Berpikir Kritis TerhadapPembelajaran Bagi Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 664–669.
Astari, J. I. R., & Sumarni, W. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Bermuatan Etnosains Gunameningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. CiE, 9(2), 1–9. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined
Chang, H. P., Chen, C. C., Guo, G. J., Cheng, Y. J., Lin, C. Y., & Jen, T. H. (2011). The development of a competence scale for learning science: Inquiry and communication. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(5), 1213–1233. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9256-x
Ennis, R. (2011). Critical Thinking: Reflection and Perspective. The Journal of Critical Analysis, 26(2), 5–19.
Hasanah, H., & Malik, M. N. (2020). Blended learning in improving students’ critical thinking and communication skills at University. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1295–1306.
Louto, F. F., Jamhari, M., & Ramadhan, A. (2025). Problem-Based Learning through Reading , Questioning , and Answering ( PBLRQA ): A Teaching Module to Improve Critical Thinking and Science Communication Skills in High School Students. 9(1), 186–196.
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12, 29–40.
Maulana, A. (2024). Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Operasional Formal. 1(1), 12–22.
Nuraini, N. (2017). Critical Thinking Profile of Student of Biological Teacher Candidate as Efforts to Prepare 21 st Century Generation. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 89–96.
Purwanti, E. (2023). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Sistem Kehidupan Tumbuhan. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 11(1), 864. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i1.8541
Ramadina, A., & Rosdiana, L. (2021). Keterampilan Komunikasi Siswa Setelah Diterapkan Strategi Active Knowledge Sharing Ketika Pembelajaran Daring. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 9(2), 247–251.
Rambe, S. D. S., Manurung, P., & Syarqawi, A. (2022). Faktor Pendukung Dalam Mengembangkan Keterampilan Komunikasi Siswa Di Smp It Bunayya Padangsidimpuan. Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Konseling Islam, 4(juni), 7–8.
Ridho, S., Ruwiyatun, R., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pokok Bahasan Klasifikasi Materi dan Perubahannya. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 10–15. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.194
Rosmalinda, N., Syahbana, A., & Nopriyanti, T. D. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Tipe Pisa. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 483–496. https://doi.org/10.36526/tr.v5i1.1185
Sari, Y. (2023). Problem Oriented Project Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajaran Biologi, 8(1), 61–75. https://doi.org/10.32528/bioma.v8i1.361
Septia, S., Sumantri, M. S., & Hasanah, U. (2021). HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, V(2), 152–159.
Stellarosa, Y., & Ikhsano, A. (2021). Pengembangan Keterampilan Komunikasi Melalui Pelatihan Komunikasi Efektif di Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Servite, 3(1), 19. https://doi.org/10.37535/102003120212
Suhendra, D., & Wahyuningtyas, N. (2024). Penerapan Tutor Sebaya dan Model Snowball Throwing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 2(3), 263–272. https://doi.org/10.17977/um084v2i32024p263-272
Suleman, M. A. (2024). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa melalui Penerapan Experiential Learning. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1530–1538. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1101
Suryani, A. W., Larasati, I. P., Harliansyah, P., Putra, N., Novia, S. S., & Malang, U. N. (2025). Developing 4C skills through scientific writing for labor readiness. 10(3), 757–773.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49
Wakhudin, Barir, B., Rukhmana, T., Ikhlas, A., Sartika, D., & Muarif, S. (2024). Model Pembelajaran Investigasion Based Scientific Collaborative ( IBSC ). Indonesian Research Journal on Education, 4, 496–503.
Wardhani, N. K., Variani, D., & Aini, L. N. (2024). Inovasi dalam Pelatihan Keterampilan Komunikasi : Mengoptimalkan Pengalaman Magang Mahasiswa. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 679–687.
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.16555
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.