Development of Interactive E-Module Based Android on Salt Hydrolysis Material to Improve High Order Thinking Skills

Agi Achmad Fauzi, Purwanti Purwanti, Elsi Maria Lestari, Dewi Nuraini, Anggi Noviar

Abstract


This study aims to develop a valid and feasible Android-based interactive e-module on the subject of salt hydrolysis to improve High order thinking skills of students. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model. The research instrument is a validation test questionnaire and feasibility test with qualitative and quantitative data analysis techniques. The results of the expert validation test obtained an average value of 81.85% with Good criteria and in the feasibility test obtained an average value of 88.18% with Good criteria. So that the interactive android-based e-module on the material of salt hydrolysis to improve High order thinking skills is feasible and practical to use in learning.


Keywords


Interactive Module; Android; Salt Hydrolysis; High Order Thinking Skills.

Full Text:

PDF

References


Artika, P. I., & Bayharti, B. (2021). Pengembangan Modul Hidrolisis Garam Berbasis Guided Discovery Learning Untuk Peserta Didik Kelas XI SMA atau MA. Edukimia, 3(1), 049–057. https://doi.org/10.24036/ekj.v3.i1.a209

Dhimas, A. (2013). Cara Mudah Merancang Storyboard untuk Animasi Keren. TAKA Publisher.

Ditama, V., Saputro, S., Agung, D., & Catur, N. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Dengan Menggunakan Program Adobe Flash untuk Pembelajaran Kimia Materi Hidrolisis Garam SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 4(2), 23–31. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia

Elfinurfadri, F., Rasyid, R., & Nasbey, H. (2013). Pengembangan Miniatur Pembangkit Listrik Tenaga Uap Sebagai Media Pembelajaran Fisika Sekolah Menengah Atas (SMA). Seminar Nasional Fisika Universitas Negeri Jakarta, 129–133.

Fitriyana, N., Wiyarsi, A., Ikhsan, J., & Sugiyarto, K. H. (2020). Android-based game and blended learning in chemistry: Effect on students’ self-efficacy and achievement. Cakrawala Pendidikan, https://doi.org/10.21831/cp.v39i3.28335 39(3), 507–521

Gunawan, H. (2018). Efektifitas Penggunaan e-Modul Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta didik. Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas PGRI Palembang, 261–266.

Kemendiknas. 2010. Panduan Pengembangan Bahan Ajar Berbasis TIK. Jakarta: Kemendiknas

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. In Jurnal Media Infotama (Vol. 14, Issue 1).

Mubarokah, I. R. (2019). Proses Pembelajaran Berpikir Tingkat Tinggi di Sekolah Inti Gugus Anggrek Kecamatan Candisari Semarang. Skripsi: Universitas Negeri Sebelas Maret.

Pepi, Amir, H., & Elvia, R. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Kimia Peserta didik Menggunakan Model Pembelajaran Jigsaw Dan Think Pair Share (Tps) dengan Pendekatan Scientific Pada Kelas X Ipa Di Sman 3 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 3(2), 148–157.

Pratama, G. W., Ashadi, & Indriyanti, N. Y. (2017). Efektivitas Penggunaan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Problem-Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding SEMIRATA, 2(1), 150 156.

Rahmawati, A. (2018). Profil Komposisi Jenis Dimensi Pengetahuan dalam Kegiatan Pembelajaran Biologi pada Materi Sistem Reproduksi di Kelas XI MIPA SMA X Surakarta. Proceeding Biology Education Conference, 554 558.

Ricu Sidiq, & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1–14. https://doi.org/10.21009/jps.091.01

Ridlo, I. A. (2017). Panduan Pembuatan Flowchart. Fakultas Kesehatan Masyarakat, 11(1), 1–27.

Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257–269.

Satriaman, K. T., Pujani, N. M., & Sarini, P. (2018). Implementasi Pendekatan Student Centered Learning dalam Pembelajaran IPA dan Relevansinya dengan Hasil Belajar Peserta didik Kelas VIII SMP Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 1(1), 12–22.

Sokop, S. J., Mamahit, D. J., Eng, M., Sompie, S. R. U. A., (2016). Trainer Periferal Antarmuka Berbasis Mikrokontroler Arduino Uno. Journal Teknik Elektro Dan Komputer, 5(3).

Sugiyono, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Yotiani, Supardi, K. I., & Nuswowati, M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Hidrolisis Garam Bermuatan Karakter Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2), 1731–1742.




DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v11i4.13185

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Paedagogy

ISSN: 2722-4627 (Online)

Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)

Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.