Prototype for Digitizing the Sato Kewan Fairy Tale as A Javanese Language Education Media
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azis, A. C. K., Lubis, S. K,. Kartono, G. & Daulay, M. A. J. (2023). Digitalisation of Teaching Materials for Toba Batak Ethnic Decorative Variety with Procreate Media Based on p-Books and e-Books. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(3), 782–793. https://doi.org/10.33394/jk.v9i3.8746
Aji, G. B., & Waluyo, R. (2021). Animasi Cerita Wayang Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Jawa. Journal of Computer Science an Engineering (JCSE ), 2(1), 51–79.http://dx.doi.org/10.36596/jcse.v2i1.79 51
Aji, R. (2016). Digitalisasi, Era Tantangan Media (Analisis Kritis Kesiapan Fakultas Dakwah Dan Komunikasi Menyongsong Era Digital). Islamic Communication Journal, 1(1), 43–54. https://doi.org/10.21580/icj.2016.1.1.1245
Anisa Lusiana Komara, Aan Subhan Pamungkas, R. S. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Kartun di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(April), 316–326. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8585
Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1636
Anjarsari, D. R., Kurniati, E., & Utami, S. (2016). Pembelajaran Cerita Rakyat dengan Media Film Animasi melalui Pendekatan Terpadu pada SD Negeri Maos Kidul 03 Kabupaten Cilacap. Lingua, XII(2), 151–159.https://doi.org/10.15294/lingua.v12i2.9085
Bintari, S. (2016). Penggunaan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Mempelajari Cerita Rakyat pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 5 SDN 7 Kuripan Purwodadi pada Tahun Akademik 2015-2016. XXVIII(2), 380–390.
Candrika, L. Y. (2019). Tantangan Budaya Literasi di Era Digitalisasi : Peranan Dongeng Lokal dalam Memperkaya Literasi Nasional. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya Ke 1, 181–190.Retrieved from:http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/dharmaacarya
Fadillah, A. N. (2023). Pengembangan Media PembelajaranMatematikaBerbasis Stop Motion untukKelas IV SD.JIRK Journal of Innovation Research and Knowledge, 3(6), 1259–1266. https://doi.org/https://doi.org/10.53625/jirk.v3i6
Fakhrurozi, I., Fajar, Z. N., & Trisnawati, R. (2021). Perancangan Film Animasi Dongeng Sebagai Media Edukasi Anak Paud. Jurnal Teknik Informasi Dan Komputer (Tekinkom), 4(2), 129. https://doi.org/10.37600/tekinkom.v4i2.345
I.A, A., C.T, B., K.B, S., & B.D, O. (2015). 3D-Computer Animation For a Yoruba Native Folktale. International Journal of Computer Graphics & Animation, 5(3), 19–27. https://doi.org/10.5121/ijcga.2015.5302
Irene, K. V.-E. (2016). The Child and the Fairy Tale : The Psychological Perspective of Children ’ s Literature.International Journal of Languages, Literature and Linguistics,2(4). https://doi.org/10.18178/ijlll.2016.2.4.98
Kusumaning Ayu, R. F., Puspita Sari, S., Yunarti Setiawan, B., & Khoirul Fitriyah, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Daerah melalui Cerita Rakyat Digital pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Studi Pengembangan. Child Education Journal, 1(2), 65–72. https://doi.org/10.33086/cej.v1i2.1356
Laidlaw, L., O’Mara, J., & Wong, S. S. H. (2019). ‘This is your brain on devices’: Media accounts of young children’s use of digital technologies and implications for parents and teachers. Contemporary Issues in Early Childhood, 22(3), 268–281. https://doi.org/10.1177/1463949119867400
Limbong, E., Tulenan, V., &Rindengan, Y. D. . (2017). RancangBangunAnimasi 3 DimensiBudayaPassiliran.JurnalTeknikInformatika, 10(1). https://doi.org/10.35793/jti.10.1.2017.15803
Hanif, M. (2020). The Development and Effectiveness of Motion Graphic Animation Videos to Improve Primary School Students ’ Sciences Learning Outcomes. International Journal of Instruction, 13(3), 247–266. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13416a
Nada, Q. ., &Nuriadin, I. (2022). Edupreneurship : Pemanfaatan Video PembelajaranpadaPlatfomYoutube. Journal of Educational Management and Strategy (J E M A S T), 01(02), 158–161. https://doi.org/https://doi.org/10.57255/jemast.v1i2.216
Nurjanah, J., Rakhman, R. T., & Prayitno, E. H. (2021). Dongeng Aceh : Pangeran Aceh Folk Tales : Prince Amat Mude in 2 D Animation. Qualia-Jurnal Ilmiah Edukasi Seni Rupa Dan Budaya Visual, 1(2), 106–112. Retrieved from: https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/qualia/article/view/29736
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media PembelajaranuntukMeningkatkanHasilBelajarSiswa.Misykat: JurnalIlmu-Ilmu Al-Quran, Hadits, Syariah Dan Tarbiyah, 03, 171–187. https://moraref.kemenag.go.id/documents/article/97874782242006512
Prastya, C., Ida BagusPutrayasa, & I NyomanSudiana. (2021). MembentukKarakterAnakMelaluiHabituasiDongengpadaPembelajaran di SekolahDasar. JurnalIlmiahBahasa Dan Sastra, 8(2), 68–77. https://doi.org/10.21067/jibs.v8i2.6259
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media PembelajaranDalamMeningkatkanPrestasiBelajarSiswa.JurnalPendidikanManajemenPerkantoran, 3(2), 33. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Sri Nurwahyu, Nur Abidah Idrus, S. R. (2022). Pengembangan Video Storytelling Dongeng Fabel Berbasis Literasi Bahasa untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Global Journal Basic Education, 1(3), 391–408.Retrieved from:http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/33631
Sugiwati, R., Prastowo, S.B., &Farisi, M. I. (2023). Development of Interactive Animated Multimedia-Based Learning Tools in Improving Student Learning Outcomes Healthy Food Materials. JurnalKependidikan: JurnalKependidikan: JurnalHasilPenelitian Dan KajianKepustakaan Di BidangPendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(4), 1254–1262. https://doi.org/10.33394/jk.v9i4.9116
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta. Bandung.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kauntitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Alfabeta. Bandung
Tafani, A. K. (2023). Development of PowToon Animation Video on Joyful Learning Loaded Reaction Rate Material to Increase High School Students’ Learning Motivation.JurnalKependidikan: JurnalHasilPenelitian Dan KajianKepustakaan Di BidangPendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(1), 258–271. https://doi.org/10.33394/jk.v9i1.7057
Yulia, R., Umah, H., &Fatmahanik, U. (2022). Dongeng Anak Berbahasa Jawa “si Jlitheng” dan Relevansinya dengan Pembelajaran Bahasa Jawa Sekolah Dasar. Journal of Primary Education, 5(2), 138–146. https://doi.org/10.24014/ejpe.v5i2.19433
DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v11i2.10993
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Paedagogy
ISSN: 2722-4627 (Online)
Published by Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP)
Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.