Enhancing Cognitive Development And Creativity Through “Tikasan” Loose Parts Media

Warning Warning, Muhajir Muhajir

Abstract


The aims of this study was to determine whether the “TIKASAN” Loose Parts media can enhance cognitive development and creativity in Group B. The research employed a quantitative approach with experimental methods, utilizing a quasi-experimental design with a singular treatment model. The study population comprised children aged 5-6 years in Group B at Putra Bangsa Kindergarten. The experimental group included 15 children in Class B1 and 15 children in Class B2. This research differs from prior studies by incorporating a unique medium, “TIKASAN.”  Research data collection involved observation, documentation, and research instruments. Statistical analysis utilized parametric homogeneity tests. The results indicate that: 1) “TIKASAN” Loose Parts media significantly influences cognitive development in Group B; 2) “TIKASAN” Loose Parts media positively impacts creativity development in Group B; 3) Overall, “TIKASAN” Loose Parts media has an influence on both cognitive development and creativity in Group B.


Keywords


Loose Parts, Cognitive, Creativity

Full Text:

PDF

References


Abdul Haris dan Asep Jihad. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Adkon dan Ridwan. (2009). Rumus dan Data dalam Analisis Statistik untuk Penelitian. Alfabeta: Bandung: cetakan 3.

Ahmad S, Supriyanto, dan Masyhuri Machfudz. (2010). Metodologi Riset Managemen Sumber Daya Manusia. Malang: UIN Malang Press.

all, A. M. (n.d.). Analisis Metaphorming Melalui Media Loose Parts Pada Anak Usia Dini Kelompok B Paud Unggulan Taman Belia Candi Semarang. 67.

all, E. P. (2022). Implementasi Pembelajaran Berbasia Alam dengan Loose Parts untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Bahasa pada Anak TK. Jurnal Basicedu.

Anik Lestariningrum dan Intan Prastihastari Wijaya. (2020). Penerapan Bermain Loose Part Untuk Kemampuan Memecahkan Masalah Sederhana Anak Usia 4-5 Tahun. PEDAGOGIKA Jurnal Ilmu Pendidikan 11, no 2, 106.

Annisa Qonita Auliyalloh dan Anita Rakhman. (2020). Media Pembelajaran STEAM Untuk Meningkatkan Kreativitas Berbahan Loose Parta Di Kelompok B TK Kasih Ibu. Jurnal Ceria 3 no 6, 554.

Arikunto. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2012). PerencanaanPembelajaran. . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Bahri, H. (2019). Pendidikan Islam Anak Usia Dini. CV. Zigie Utami ; Bengkulu , 1.

Basuki dan Ismet Hariyanto. (2014). Asesmen Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif, . Bandung Pustaka Setia.

Farida. (n.d.). Penggunaan Media Loose Parts Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di PAUD AL-Musfiroh Gunungsindur Jawa Barat. 33-35.

Gunawan, W. M. (2018). Strategi Bercerita Kepada Anak. CV Solusi Distribusi Yogyakarta, 11.

Hartono, Metodologi Penelitian, Zanafa Publishing; Pekanbaru, 2011. HAW. Widjaja, Ototnomi Daerah Dan Daerah Otonom, Jakarta; Raja Grafindo.

Hidayah, Nurul. 2015. Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. Jurnal. Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Volume 2, Nomor1, Juni 2022.

Kebudayaan, K. d. (2013). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2020). Panduan Pengelolaan Loose Parts. Jawa Barat.

Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta:Rajawali Pres.

Makmur dan Rohana Thahier. (2019). Inovasi Kreativitas Manusia . Refika Aditama:Bandung, 3.

Moeslichatoen. (2004). Metode Pengembangan di Taman Kanak-kanak. Rineka Cipta: Jakarta, 2004, 3.

Muqowin, I. a. (n.d.). Pengembangan Kreativitas Dan Berpikir Kritis Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Berbasis STEAM dan Loose Parts. “271-72.

Novi, M. (2019). Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini . PT. Remaja Rosdakarya : Bandung, 11.

Nursakdiah, e. a. (2021). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Pembelajaran STEAM dengan Menggunakan Bahan Loose Parts pada Anak Usia 5-6 Tahun di TKIT Syeikh Abdurrauf. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3.

Praptiwi, L. (2021). Penggunaan STEAM Pada Kegiatan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Untuk Melatih Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di Pendidikan Anaka Usia Dini (PAUD) Hang Tuah Kota Bengkulu. Bengkulu.

Purnamawati, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flip BPengembangan Media Pembelajaran Flip Book Untuk Meningkatkan Belajar dan Prestasi Belajar Kognitif Sanitasi, Hygiene dan keselamatan Kerja Siswa Kelas x Jasa Boga SMK Negeri 6 Surabaya. Surabaya.

Sabrina, M. (2021). Pengaruh Media Loose Parts Terhadap Perngembangan Kreativitas Anak dikelompok B2 TK BINA ANAK BANGSA PALU. Palu.

Sakdiah, L. (2018). Kemampuan Mengenal Warna Pada Anak Usia Dini Berdasarkan Gender Menggunakan Media Pasir Berwarna Di RA Elkatarie Kembang Kuning Lombok. Lombok Timur.

Sari, D. P. (2020). Kreativitas Pendidikan Karakter Di Keluarga Pada Pandemi Covid-19 . Prosiding Seminar Nasional Hardiknas 1, p. 109.

Siantajani, Y. (2021). Loose Parts Material Lepasan Otentik Simulasi. Semarang: PT. Sarang Seratus Aksara.

Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Sugiyono. (2015). Metode Peneltian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.

Sugiyono. (2018). .Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatig, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sukmadinata, N. S. (2006). Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah Menengah. Bandung: PT. Refika Aditama.

Sunarsih, T. (2018). Tumbuh Kembang Anak Implementasi dan Cara Pengukuran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 3.

Tabrani, P. (2019). Kreativitas. Bandung.ITB, 56.

Undang-undang. (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Wiratna Sujarweni. (2014). Metode Penelitian . Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Yeni Rahmawati dan Euis Kurniati. (2019). Strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak. Kencana: Jakarta, 89.

Zuriah, N. (2007). Metode Penelitian Sosial dan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara Cet I




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v9i1.9666

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Warning Warning, Muhajir Muhajir

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.