The Use of Interactive Learning Video Amat Cantik To Enhance Pisa Based Cognitive Learning Outcomes and Science Literacy Skills of Grade VIII Students

Denok Setyowati, Edy Widayat, Nuril Huda

Abstract


The Use of Interactive Learning Video Amat Cantik to Enhance PISA Based Cognitive Learning Outcomes and Science Literacy Skills of Grade VIII Students at UPTD SMPN 5 Camplong. Thesis. Master’s Program in Educational Technology, Faculty of Education, Universitas Dr. Soetomo. Supervisors: (I) Dr. Edy Widayat, M.Sc., (II) Dr. Nuril Huda, M.PdI. This research employs a quantitative approach with a quasi-experimental design, where the research sample is not selected randomly. Data collection is conducted through pre-tests and post-tests. The study is conducted in the experimental class, which receives treatment through the use of Interactive Learning Video Amat Cantik, compared to the control class using conventional learning media (images). The research results are analyzed using a T-paired test with a significance value below 0.05, indicating a difference between the class using the Interactive Learning Video Amat Cantik and the class using conventional media (images).

Keywords


Interactive learning Video, Cognitive Learning, Scince Literacy

Full Text:

PDF

References


A., Morissan M. dkk. (2017). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Kencana.

Akhmad Busyaeri, T. U. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel Ipa Di Min Kroya Cirebon. Al Ibtida, Vol. 3 No. 1, Juni 2016, Al Ibtida, Vol. 3 No. 1, Juni 2016.

Anonim. (2013). IPA Terpadu Untuk SMP/MTS Kelas VIII. Jakarta: Erlangga.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Ayuk Ratna et all. (2021). Buku Panduan Guru Ilmu Pengetahuan Alam. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi: Jakarta Pusat.

Bagasta, A. d. (2018). Profil Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik di Salah Satu SMA Negeri . Pedagogia: Jurnal Pendidikan, Vol. 7, No. 2, Agustus 2018, hlmn. 121-129.

Budiarti, I. (2021). Analysis on Students’ Scientific Literacy of Newton’s Law and Motion System in . . Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), Vol. 9, No. 1, .

Dina Fakhriyana & Salma Riayah. (2021). Optimalisasi Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) dengan Media Pembelajaran Video Interaktif Terhadap Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), Volume 4, Nomor 1, Juni 2021, hal. 19-30.

Faradilla Ramadhani, Lia Angela. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas XI IPA MAN 2 Kerinci . SIMBIOSA, 10 (2): 95-104.

Femmy Nur Assyifa, R. N. (2020). Pengaruh Video Pembelajaran Interaktif Mengenal Warna Terhadap Kemampuan Kognitif Anak. Jurnal Ilmiah PTK PNF, Volume 15 Nomor 2.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. . Semarang: Universitas Diponegoro.

Gunawan & Asnil Aida Ritongan. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Industri 4.0. Sumatera Utara: Rajawali Pers.

Hasnul Fikri & Ade Sri Madona. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Yogyakarta: Samudera Biru.

Icam Sutisna dan Sri Wahyuningsih laiya. (2020). Metode Pengambangan Kognitif Anak Usia Dini. Gorontalo: UNG Press Gorontalo.

Icha Biassari et all. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Kecepatan Menggunakan Media Video Pembelajaran Interaktif di Kelas V SDN Liboryo 2 Kota Kediri. Jurnal Basicedu, Halaman 2322-2329.

Irwanto & Wini Guswiani. (2019). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Front Office di Kelas Xi. Journal Literasi, Volume X, No. 2.

Jannah et all. (2021). Deteksi Potensi Learning Loss pada Siswa Berkebutuhan Khusus Selama Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Inklusif. JURNALBASICEDU, olume 5 Nomor 5 Tahun 2021 Halaman3607 -3613.

Kurnia Wardani,R, Jurnal L, Sofyan H. (2018). Pengembangan Video Interaktif pada Pembelajaran IPA Tematik Integratif Materi Peredaran Darah Manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Volume 2, Number 4,Tahun2018, pp. 371-381.

M Hasan dkk. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.

Nita Delima et all. (2022). PISA dan AKM. Subang: Unsub Press.

Nurhadi. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran Kognivistik. Pekan Baru Riau: Program Magister Pasca Sarjana Universitas Negeri Sutan Syahrir.

Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar. Ponorogo: CV.Wade Group.

OECD. (2020). Theacher's Handbook For PISA 2021 SCIENCE. Victoria: ACER Press.

Oktaviani, R. T. (2019). Pemanfaatan Video Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Dan Pelatihan (Diklat). eJournal Perpusnas Madika, Vol 5, No 1.

Purbayanti, Hutami Sri,et all. (2020). Analisis Kebutuhan Video Pembelajaran Matematika Pada Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Volume 5 Nomor 2.

Putri, A. C. (2019). Perancangan Video Interaktif, Anxiety. Jakarta: FSRD - Usakti.

Ramadhani, S. P. (2019). Konsep Dasar IPA. Depok: Yayasan Yiesa Rich.

Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Press.

Sakardi & Kamarudin. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Laboratorium Sosial Politik Press.

Sandu Siyoto & Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yokyakarta: Literasi Media Publishing.

Siti Zubaedah et all. (2018). Buku Guru Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Subandi, A. (1982). Psikologi Sosial. Jakarta: Bulan Bintang.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparwi, S. (2020). Pengantar Psikologi Kognitif. Salatiga: Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP2M) IAIN Salatiga.

Wahyu Agung Dwi Pamungkas & Henny Dewi Koeswanti. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, olume 4Nomor32021, pp 346-354.

Wandi Pragindan & Made Alit Mariana. (2009). Hakikat IPA dan Pendidikan IPA. Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA).

Windyariani, S. (2017). Kemampuan Literasi Sains Siswa Sd Pada Konteks Melestarikan Capung. Jurnal , Vol. 10, No.1, Hal. 17– 21.

Wulandari, N. & Sholihin, H. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Pengetahuan Dan. Edusains, ol. 8 No.1. Hal. 66-73.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v8i4.8762

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Denok Setyowati, Edy Widayat, Nuril Huda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.