The Concept of Habituation Learning in Developing Students' Talents, Interests, and Creativity in Dance Art Learning at Andhe-andhe Lumut Art Studio Kediri
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amin, M. M. (2015). Pendidikan Karakter Anak Bangsa (2nd ed.). Yogyakarta: Calpulis.
Anggraini, D., & Hasnawati, H. (2016). Perkembangan Seni Tari: Pendidikan dan Masyarakat. Jurnal PGSD, 9(3), 287–293. https://doi.org/10.33369/pgsd.9.3.287-293
Anitah, S. (2007). Strategi Pembelajaran Ekonomi dan Koperasi. Jakarta: Universitas Terbuka.
Azizy, Q. A. (2003). Pendidikan (Agama) Untuk Membangun Etika Sosial (Mendidik Anak Sukses Masa Depan: Pandai dan Bermanfaat). Semarang: CV. Aneka Ilmu.
Clear, J. (2018). Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones. Penguin.
Covey, S. R. (1997). The 7 Habits of Highly Effective Families. Macmillan.
Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Jawa Timur. (2019). Lokadata Budaya Jawa Timur.
Djaali, H. (2013). Psikologi Pendidikan [Educational Psychology]. Jakarta: Bumi Aksara.
Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Wacana Didaktika, 4(2), 193–200.
Gerlach, E., & Donald, T. (1980). Media: A Systematic Approach. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Hidayat, M. A., Anwar, A., & Hidayah, N. (2017). Pendidikan Non Formal dalam Meningkatkan Keterampilan Anak Jalanan. EDUDEENA: Journal of Islamic Religious Education, 1(1), 31–42.
Jerome, F. H., & Amy, D. (1992). Universal Teaching Strategies. Allyn And Bacon Incorporated.
Kemendiknas. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003 Pasal 3 (pp. 159–170). pp. 159–170. Jakarta.
Khabibah, U. (2021). Strategi Habituasi Dalam Upaya Meningkatkan Kecerdasan Psikomotorik Dalam Perspektif Teori Behavioristik (Studi Analisis Siswa SD Islam Al Umar Ngargosoka Srumbung Magelang).
Kobandaha, F. (2017). Pendidikan Karakter melalui Pendekatan Habituasi. Irfani, 13(1), 131–138.
Mahmud. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Mikarsa, H. L., Taufik, A., & Prianto, P. L. (2007). Pendidikan Anak di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasukah, B., & Winarti, E. (2021). Teori Transformasi dan Implikasinya pada Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(2), 177–190.
Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif (COPE), (2), 41–47.
Rakhmat, C. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: UPI PRESS.
Risnanosanti, S. Y., Salam, M. F., Togatorop, F., Hutagalung, I. S. R., Darojah, R. U., Mustova, S. Z., … Abdullah, A. R. (2022). Pengembangan Minat & Bakat Belajar Siswa. Literasi Nusantara.
Rosalia, Y. P. (2021). Pembelajaran Seni Tari Sanggar Kesenian Andhe-Andhe Lumut Kediri Sebagai Upaya Pembentukan Kreativitas Siswa. UNS (Sebelas Maret University).
Sapri, J., Agustriana, N., & Kusumah, R. G. T. (2019). The Application of Dick and Carey Learning Design toward Student’s Independence and Learning Outcome. International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018), 218–222. Atlantis Press.
Saputri, N., & Sa’adah, N. (2021). Pengembangan Minat dan Bakat Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 172–187.
Siregar, M. (2020). Filsafat Pendidikan Islam Menuju Pembentukan Karakter. Yogyakarta: Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.
Sudarti, D. O. (2020). Mengembangkan Kreativitas Aptitude Anak dengan Strategi Habituasi dalam Keluarga. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 5(3), 117–127.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (2nd ed.). Bandung: Alfabeta.
Sunarti, S., Sukadari, S., & Antini, S. (2020). Pengimplementasian Pendidikan Karakter pada Ekstrakurikuler Seni Tari Nawung Sekar. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 26–42.
Suparmi, N. K. (2023). Pentingnya Pembelajaran Tari Tradisional di Sekolah dalam Menumbuhkan Rasa Cinta Budaya Siswa. Jurnal Kependidikan, 7(2), 50–55.
Surakhmad, W. (1986). Pengantar Interaksi Mengajar - Belajar Dasar dan Teknik Metodologi Pengajaran. Bandung: Tarsito.
Sutopo, H. B. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Wahyudianto. (2009). Wajah Tari dalam Perspektif. Surakarta: ISI Press.
Wulandari, C. (2018). Implementasi Program Pembinaan Minat, Bakat, dan Kreativitas Siswa di SLB Negeri 1 Bantul. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 7(3), 273–286.
DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v8i4.8727
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Putri Jania Setyowati, Muhajir, Sri Wahyuningtyas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Teknologi Pendidikan
ISSN: 2656-1417 (Online)
ISSN: 2503-0620 (Print)
Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP
Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.