The Influence of Snakes and Ladders Game Media, Concrete Media and Initial Skills on Mathematics Learning Outcomes

Siti Sangiddah, Ibut Priono Leksono, Retno Danu Rusmawati

Abstract


This study aims to determine the use of snakes and ladders game media, concrete media, and initial skills can improve student learning outcomes. This methode f research is experimental research using a positivism-quantitative approach. The subjects of this study were students at SDN Jumputrejo class VB and class VC and SDN Sukodono I in-class VA and VB, amount 80 students. The data collection technique in this study is a questionnaire and the test technique is a questionnaire. Technical data analysis using SPSS. Based on the results of the study it was concluded that there were differences in the average score of mathematics learning outcomes in classes taught using snakes and ladders learning media and concrete media with the initial skills of students in the experimental group, students who were taught with the snakes and ladders game media obtained higher learning outcomes compared to the control group or the group taught with concrete media and there was an interaction effect between the snakes and ladders game media and concrete media and initial abilities in mathematics learning outcomes.

Keywords


Learning Media; Initial Ability; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Ariessanti, H. D., Purwaningtyas, D. A., Soeparno, H., & Napitupulu, T. A. (2020, Oktober). Adaptasi Strategi Gamifikasi Dalam Permainan Ular Tangga Online Sebagai Media Edukasi Covid-19. Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi Informasi, 9, 174-187.

doi:https://doi.org/10.36774/jusiti.v9i2.772

Cahyono, T. A., Ulya, H., & Ristiyani. (2020). Media Konkret sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengungkapkan Kalimat Permintaan Maaf pada Kelas II SD. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3, 183-189. doi:https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5858

Frawiyandani, D., Margiati, K. Y., & Sabri, T. (2019). Pengaruh Media Konkret terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas III Sekolah Dasar. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1-8. Dipetik November 15, 2021, dari

https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/31433/75676580191

Indriani, M. N., & Imanuel. (2018, Februari 01). Pembelajaran Matematika Realistik dalam Permainan Edukasi Berbasis Keunggulan Lokal untuk Membangun Komunikasi Matematis. PRISMA: Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 256-262. Dipetik September 26, 2021, dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Indriani, N., Aisyah, A. N., & Elok, F. N. (2021, Desember). Pembelajaran Satu Arah Menyebabkan Pembelajaran Matematika Tidak Bermakna. Jurnal Amal Pendidikan, 2, 196-202. doi:http://dx.doi.org/10.36709/japend.v2i3.23011

Ishak, A. P., Afifah, R. N., & Kamelia, S. Q. (2021, Desember). Strategi Belajar Sambil Bermain sebagai Metode Pembelajara terhadap Anak pada Masa Pandemi di Desa Leuwigoong. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 137-145. Dipetik September 27, 2021, dari https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings

Nurrahman, A., & Agustina, L. (2021, Oktober 30). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Mahasiswa Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. Jurnal ABSIS: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4, 369-379.

doi:https://doi.org/10.30606/absis.v4i1.843

Oktavianingrum, N., Ambarwati, L., & Tarjiah, I. (2020, Oktober 25). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Melalui Model Problem Based Learning (Studi Literatur). JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1-14. Dipetik September 27, 2021, dari

https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17762

Pioke, I., Rivai, S., Pakaya, W. C., & Abdullatif, N. (2022, Mei). Hubungan antara Kemampuan Awal Matematika dengan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SDN 08 Paguyuman. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8, 803-807. doi:http://dx.doi.org/10.37905/aksara.8.2.803-808.2022

Prananda, G., Friska, S. Y., & Susilawati, W. O. (2021). Pengaruh Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Materi Operasi Hitung Campuran Bilangan Bulat Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains), 9, 1-10.

doi:http://doi.org/10.25273/jems.v9i1.8421

Simbolon, N. T., & Wahyuni, R. (2022, Oktober). Implementasi Pembelajaran Matematika Berbasis Peta Konsep pada Mata Kuliah Konsep Dasar Matematika SD Ditinjau dari Komunikasi Matematika Prodi PGSD Universitas Quality Berastagi. Jurnal Curere, 6, 76-86. Dipetik September 30, 2021, dari https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/3099058

Sumarjilah, Y. (2015, November). Penggunaan Media Kongkrit untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan pada Siswa Kelas I SD Rejoagung 01 Kabupaten Jember. Jurnal Unej: Pancaran Pendidikan, 4, 69-78. Dipetik Oktober 02, 2021, dari https://jurnal.unej.ac.id/index.php/pancaran/article/view/2179

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 68-73. Dipetik Oktober 03, 2021, dari https://ummaspul.e-journal.id/MGR/article/view/1728/568




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v8i3.7723

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Siti Sangiddah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.