Peningkatan Kompetensi Paedagogik Guru Mata Pelajaran Melalui Supervisi Akademik Berkelanjutan di SMKN 2 Praya Tengah

Akhirman Bakri

Abstract


The purpose of this study was to improve the pedagogic competence of subject teachers through continuous academic supervision at SMKN 2 Praya Tengah. The research method used in this research is school action research. This research consists of two cycles consisting of planning, implementation, supervision, and reflection. The data collection techniques in this study were documents, observations, and checklists, while the data analysis techniques used descriptive analysis. The results showed that the teacher's pedagogic competence increased from cycle to cycle. In the pre-cycle the average value of the pedagogic competence of 14 teachers was 52%, in the first cycle the number of teachers who made the syllabus was 31% and the lesson plan was 31%. in the second cycle there was an increase in the number of syllabus 83% and teacher lesson plans 89%, so that the competence of teachers in compiling the syllabus and lesson plans increased to 58%, thus through academic supervision could increase the pedagogic competence of subject teachers.


Keywords


Pedagogic Competence, Continuous Academic Supervision.

References


Ahmad, A. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pendampingan Sistem Daring, Luring, atau Kombinasi pada Masa New Normal Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(4), 258-264. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2803

Andayani. (2007). Pemantapan kemampuan professional. Jakarta: Universitas Terbuka.

Arikunto, S. (2009).Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: bumi Aksara.

Depdiknas. (2004). Supervisi Akademik. Jakarta: Depdiknas.

Dimyati & Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Jamilan, J. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 4 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.675

Majid, A. (2005). Perencanaan pembelajaran: Mengembangkan standard kompetensi guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2012). Menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purnamaraya, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 45 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 49-58. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2531

Rusmiarsi, R. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 40 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.680

Sagala, S. (2011). Konsep dan makna pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sahertian, P. A. (2000). Konsep-konsep dan teknik supervisi pendidikan dalam rangka pengembangan sumber daya manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Sapari, A. (2002). Pemahaman guru terhadap inovasi pendidikan. Artikel. Jakarta: Kompas (16 Agustus 2002).

Sudijono, A. (2005). Pengantaran statistic pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudiarti, D. (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SDN 9 Cakranegara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.463

Suginam, A. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 4 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 41-48. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2530

Supatni, P. (2017). Mengefektifkan Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran di SDN 36 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.473

Wahyuningsih, R. (2021). Prestasi Belajar Siswa : Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 117-124. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3472




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.4226

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Akhirman Bakri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.