Penerapan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bimbingan Konseling Peserta Didik SMP Negeri 4 Mataram

Siti Zuhaerani

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the implementation of group guidance in increasing the motivation to learn counseling guidance for students of SMP Negeri 4 Mataram. This research method uses classroom action research conducted in two cycles. The research instrument used observation and documentation. The data analysis technique used descriptive analysis. The results showed that in cycle II the indicators of the success of this study have been proven. So it can be concluded that the application of group guidance can increase the motivation to learn counseling guidance for class VIII.2 students of SMP Negeri 4 Mataram.


Keywords


Group Guidance, Learning Motivation

References


Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Burhanuddin, H. (2021). Optimalisasi Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kebiasaan Siswa Bertanya dalam Proses Pembelajaran di SMK Negeri 4 Gowa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 57-66. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3238

Gunawan, I., Hartati, A., & Mulachela, F. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Terhadap Perilaku Agresif Siswa di SMKN 4 Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(4), 385-392. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2881

Gunawan, I., & Wulandari, J. (2017). Pengaruh Teknik Biblioterapi Terhadap Kesadaran Diri Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.475

Hamalik, Oemar. (2007). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Serikandi, B. (2020). Upaya Meningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok di Kelas XII-IIS-1 SMA Negeri 1 Pujut. Jurnal Paedagogy, 7(2), 78-89. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2498

Sulistiya, E., & Jumailiyah, J. (2020). PENGARUH KONSELING REALITA TERHADAP PEMBENTUKAN KEMANDIRIAN PADA SISWA SMPN 2 KURIPAN. Jurnal Paedagogy, 3(2), 52-58. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v3i2.3037

Winkel, WS. (200s) Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan, Edisi Revisi. Jakarta: Gramedia

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Rai Indrayasa, Made. (2012). Penerapan Bimbingan Kelompok Dalam Rangka Meningkatkan Sikap Kepemimpinan Pada Peserta didik Kelas VIII SMP Laboratorium Undiksha Singaraja Tahun Pelajaran 2012 2013 Skripsi (tidak diterbitkan) Jurusan BK FIP Undiksha

Zultoni, J., & Herna Astuti, F. (2020). PENGARUH LAYANAN KONSELING INDIVIDU TERHADAP PENYESUAIAN DIRI SISWA DI SMAN 2 PRINGGARATA. Jurnal Paedagogy, 3(2), 45-51. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v3i2.3036




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Siti Zuhaerani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.