Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Metode Mind Map pada Siswa Kelas V SD Negeri 38 Ampenan

Nurhasanah Nurhasanah

Abstract


The purpose of this study was to improve student learning outcomes in mathematics learning by using the mind map method for fifth grade students of SD Negeri 38 Ampenan. The research method used is classroom action research. The research process used was the research proposed by Kemmis and Taggart which used a spiral system cycle, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. The subjects in this study were 37 grade V SD Negeri 38 Ampenan students. Research data obtained from the results of observations, tests and documentation. The data analysis technique used descriptive qualitative and quantitative. The results showed that the students' mathematics learning outcomes using the Mind Map method had increased. This is indicated by an increase in the average mathematics learning outcomes of grade V students by 49.01%. In addition, the results of the analysis of the observation data increased from 46.7% of the fulfilled aspects to 86.7% of the aspects.

Keywords


Learning Outcomes, Mind Map.

References


Asep Jihad. (2008). Pengembangan Kurikulum Matematika. Jakarta: Multi Pressindo.

Buzan. Tony dan Barry. (2004) . Mind Map: untuk Meningkatkan Kreativitas. Jakarta Gramedia: Pustaka Utama.

Erman Suherman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA UPI.

Erman Suherman,dkk. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA UPI.

Herman Hudojo. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Cetakan I. Malang: Universitas Negeri Malang (UM Pres).

Heryekti Pujingsih, R. (2021). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika dengan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw di SMA Negeri 1 Gerung. Jurnal Paedagogy, 8(1), 50-56. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3196

Lapase, M. (2021). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri Pinedapa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 134-143. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3492

Muhibbinsyah. (2005). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Irni, H. (2016). Pemanfaatan Bahan Sederhana Menjadi Alat Peraga Keranjang Faktor untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi FPB dan KPK pada Siswa Kelas V SDN 10 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i2.453

Oemar Hamalik. (2005). Kurikulum dan Pembelaqjaran. Jakarta: Bumi Aksara. Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Rita Eka Izzaty,dkk. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: Uny Press.

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226

Suharsimi Arikunto,dkk. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Suharsimi Arikunto. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumitro, Dwi S,dkk. (2006). Pengantar Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Sumiyati, Asra. (2007). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Suyanto, Djihad Hasyim. (2000). Pendidikan Indonesia menanti Milenium III. Yogyakarta: Adi Cipta Karya.

Syaiful Bahri Djamarah. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Syamsu Yusuf Ln. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syarifah Ety. (2009). Analisis dan Interpretasi Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Semarang: Bandungan Institute.

Wahyuningsih, W. (2019). Penerapan Metode Latihan Mandiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 149-155. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1813

Yuliati, G. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 1 Batukliang Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 31-40. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.899




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3590

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nurhasanah Nurhasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.