Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Kerja Kelompok Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SD Negeri 38 Ampenan
Abstract
This study aims to improve student motivation and learning outcomes by using group work methods on Christianity at SD Negeri 38 Ampenan. This research method uses classroom action research methods with research subjects namely fourth grade students of SD Negeri 38 Ampenan. The research instrument used observation and tests. The research data were analyzed using descriptive qualitative and quantitative techniques. The results of this study indicate that the learning process using group work methods can increase student motivation so that it has a positive impact on the final grades obtained by students. Based on the results of observations in cycle I and cycle II, it was found that all students liked the way of learning and were motivated to learn using the group work method on the grounds that the learning process was fun and did not make it saturated.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka: Jakarta
Hamalik, Oemar. (2003). Proses Belajar Mengajar, Jakarta, Bumi Aksara
Hidayat. (2009). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
LAI. (2008). Alkitab Terjemahan Baru Indonesia. Lembaga Alkitab Indonesia: Jakarta.
Joesafira. (2010). Metode Kerja Kelompok. (Online) dalam http:/ /delsajoesafira .blogspot.com/ 2010/05/metode-kerja-kelompok.html diunduh pada tanggal 5 Februari 2014.
Papasi, J. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Kerja Kelompok pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SMP Negeri I Totikum Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 339-347. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2879
Pradana, H., & Mujiburrahman, M. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN QUESTIONING TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(1), 16-22. Retrieved from http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/jtp/article/view/2262
Roestiyah, NK. (2008). Strategi Belajar dan Mengajar.Jakarta. Rineka Cipta
Rosdiana. (2008). Pengaruh Metode Kerja Kelompok Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi di SMA Negeri 9 Makassar. Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial. Universitas Negeri Makassar. (Online) dalam http://www.dedenbinlaode.web.id/2010/01/meningkatkan-prestasi-belajar.html, diunduh tanggal 10 Maret 2014
Sardiman A.M. (2009). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rajawali Pres.
Setiarini, A. (2016). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Pendekatan Saintifik Strategi Discovery Learning dan Metode Diskusi di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.390
Sudjana. (2001). Metode dan Teknik Pembelajaran Partisipatif. Bandung: Falah Production
Sudjana, Nana. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung, Sinar Baru Algesindo
Sukasno. (2002). Pembelajaran yang efektif. Jakarta: PT RajaGrfindo Persada.
Sagala, Syaiful. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung. Alfabeta.
Sutikno. (2009). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Syafitri, Rizky. (2011). Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Medan. Repository USU, (Online) dalam http: //repository.usu.ac.id/bitstream/ 123456789/23699/4/Chapter%20II.pdf diunduh pada tanggal 5 Februari 2014
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. PT. Rineka Cipta: Jakarta.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta: Bandung.
Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya: Bandung.
Syafaruddin, Nasution Irwan. (2005) . Manajemen Pembelajaran. Quantum Teaching: Jakarta.
Tirtarahardja Umar, La Sulo S. L. (2008). Pengantar Pendidikan. Rineka Cipta
Tim Pustaka Yustisia. (2007). Panduan Penyusun KTSP Lengkap; Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan SD, SMP, dan SMA. Yogyakarta:Pustaka Yustisia.
Uno, Hamzah. (2011). Teori Motivasi Dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Uno, Hamzah. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif Dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Uno, Hamzah. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Yacob, Sylvia. (2011) . Diktat Matakuliah: Pendidikan Agama Kristen Anak. Sekolah Tinggi Teologi Palu: Palu.
DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v5i2.3064
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Ruth Sumarmi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Teknologi Pendidikan
ISSN: 2656-1417 (Online)
ISSN: 2503-0620 (Print)
Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP
Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.