Penerapan pembelajaran model STAD (Student Team Achievement Division) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa di SDN 39 Cakranegara

Joni Lazarus

Abstract


This study aims to improve students' mathematics learning achievement through the application of STAD model learning. This research method uses a classroom action research method with research subjects namely fifth grade students of SD Negeri 39 Cakranegara. The research instrument used observation and tests. The data analysis technique used in this research was qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the application of the STAD (Student Team Achievement Division) model of learning in building materials in class V SDN 39 Cakranegara is proven to improve student learning outcomes, this can be seen from the acquisition of class average scores from student test results at each stage The cycle is increasing, namely, the class average value in pre-cycle is 50, in cycle I is 60.70 and in cycle II is 75.35.


Keywords


STAD, Learning Achievement, Mathematics.

References


Arifin, Anwar. (2003). Memahami Paradigma Baru Pendidikan Nasional dalam UU Sisdiknas. Jakarta : Depag

Aini, H. (2019). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN ALAT PERAGA (ABP) DAN METODE PEMBELAJARAN YANG BERVARIASI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DAN BAHASA INDONESIA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 0(2), 94-100. Retrieved from http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/jtp/article/view/1243

Basrowi, Suwandi. (2008). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas . Bogor : Ghalia Indonesia.

Burengge, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 275-280. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2832

Depdiknas. (2008). Kurikulum Kelas V SD . Jakarta : Depdiknas.

Depdiknas. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional. Jakarta : Depdiknas

Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif . Yogyakarta :Penerbit Pustaka Pelajar

Iskandar. (2009). Penelitian Tindakan Kelas . Ciputat : Gaung Persada

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 117-123. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1807

Jayadi, A. (2017). PERBEDAAN PRESTASI BELAJAR SISWA YANG TIDAK MENGGUNAKAN METODE DISKUSI KELOMPOK DENGAN YANG MENGGUNAKAN PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 1-5. Retrieved from http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/jtp/article/view/585

Karso. 2007. Pendidikan Matematika I . Jakarta : Universitas Terbuka.

Khafid, M. Suyati. (2002). Pelajaran Matematika Penekanan pada Berhitung 5. Yogyakarta : Penerbit Erlangga.

Gatot Muhsetyo. (2009). Pembelajaran Matematika SD . Jakarta : Universitas Terbuka.

Purwati, N. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran STAD di Kelas Vi SD Negeri 42 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(1), 14-19. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2525

Ruseffendi, E.T. (1988). Pengajaran Matematika Modern dan Masa Kini Seri Pertama . Bandung : Tarsito.

Soenarjo. (2008). Matematika IV . Jakarta : Pusat Pembukuan, Depdiknas.

Surya, Mohamad. (2005). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran . Jakarta : Pustaka Bani Quraisy

Surya, Muhammad. (2007). Dasar-Dasar Kependidikan di SD. Jakarta : Universitas Terbuka.

Yuliati, G. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 1 Batukliang Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 31-40. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.899




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v5i2.3059

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Joni Lazarus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.