Development Of Android-Based PAKIS Learning Media In Class X TKJ History Learning

Muhammad Nur Khalif Sukarto, Handy Ferdiansyah, Syamsunir Syamsunir

Abstract


Development research that aims to develop android-based PAKIS learning media products using the type of Research and Development (R&D) research with the ADDIE development model which includes five stages, namely: (1) Analysis including competency analysis, characteristic analysis, and material analysis; (2) Design including Flowchart and Storyboard Creation; (3) Development including product development, media validation, and product revision; (4) Implementation including product trials; (5) Evaluation including formative evaluation and summative evaluation. The data collection technique uses observation, interviews, documentation, questionnaires, and tests, then the approach used is mixed methods. The results showed that (1) the media validation results were 87% (very valid), (2) the material validation results were 100% (very valid), (3) the teacher response questionnaire assessment results were 90% (very practical), (4) the student response questionnaire results were 93% (very practical), and (5) the N-gain score results were 78 (effective). Based on these data, it can be concluded that PAKIS learning media can be used in the History learning process in class X TKJ SMK Negeri 1 SIDRAP.

Full Text:

PDF

References


Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2020). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 1(1), 9.

Anjarani, A. S., Mulyadiprana, A., & Respati, R. (2020). Fun Thikers sebagai Media Pembelajaran untuk Peserta didik Sekolah Dasar : Kajian Hipotetik. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 100–111. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.26466

Fayrus, & Slamet, A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R n D).

Ferdiansyah, H., Haling, A., & Nurhikmah H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(2), 148–155. https://doi.org/10.31960/ijolec.v3i2.879

Firdaus, A. F., Maryuni, Y., & Nurhasanah, A. (2021). Pengembangan Infografis Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Sejarah (Materi Sejarah Revolusi Indonesia). Jurnal Pendidikan Dan Sejarah E, 7(1), 2477–8241.

Hasan Basri, M., & Al-Asasiyya, ). (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Montase Berbentuk Flip Chart Dengan Menggunakan Strategi Story telling Bagi Peserta didik Sekolah Dasar. Journal Basic of Education (AJBE), 7(1), 33–45.

Husniyah, R., Widiatsih, A., Fajarisman, F., Kunrozazi, K., & Kurniawan, N. (2022). Pengembangan Website Menggunakan Google Sites Materi Produksi Pada Tumbuhan Dan Hewan Untuk Smp/Mts Pada Masa Pademi Covid 19. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 6(1), 47–58. https://doi.org/10.31537/ej.v6i1.616

Irma Sofiasyari, Isna Amanaturrakhmah, & Aan Yuliyanto. (2023). Kepraktisan Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1789–1798. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7542

Istighfarini, M. D., Supeno, S., & Ridlo, Z. R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Berbasis Android Terhadap Literasi Sains Dan Hasil Belajar Ipa Peserta didik Smp. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 12(1), 61–70. https://doi.org/10.24929/lensa.v12i1.221

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060

Orlando, F., Mawardi, V. C., & Lie, N. N. (2023). Sosialisasi Aplikasi Chatbot Berbasis Android Untuk Guru SD Immanuel Jakarta. Inovasi Teknologi Masyarakat (INTEKMAS), 1(1), 15–23. https://doi.org/10.53622/intekmas.v1i1.193

Pagarra H & Syawaludin, D. (2022). Media Pembelajaran. In Badan Penerbit UNM.

S.A.C, R. A., & Widodo, T. (2021). Rancang Bangun Game Animalia Untuk Pembelajaran Anak Usia 6 Sampai 10 Tahun Berbasis Android Menggunakan Construct 2. Jurnal Dunia Ilmu, 1(1), 1–11.

Saleh & Syahruddin, D. (2023). Media Pembelajaran. 1–77.

Septy Nurfahillah, M. Pd. (2021). Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran (R. Awathita, Ed.; Resa Awahi). CV Jejak.

Shoffan S, dkk. (2021). Perkembangan Media Pembelajaran di Perguruan Tinggi (Issue February).

Sukarelawa, M. I., Pd, M., Toni, K., Indratno, M., Pd, S., Suci, M., Ayu, S., & Km, M. P. H. (2024). N-Gain vs Stacking.

Syamsunir, ), Ruslan, ), & Pattaufi, ). (2020). Pengembangan Video Tutorial Pembelajaran Mata Kuliah Produksi Media Audio Video.

Tri Wulandari, & Adam Mudinillah. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245

Ummah, M. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Title. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v10i2.15133

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Muhammad Nur Khalif Sukarto, Handy Ferdiansyah, Syamsunir Syamsunir

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.