The Relationship Between Religiosity and Student Learning Achievement in Chemistry

Nurul Amaliah Nasution, Ayi Darmana

Abstract


This research aim to find out relationship between religiosity and students`' chemistry learning achievement, is correlational research that aims to understand the relationship between the independent variable and the dependent variable. This research is quantitative descriptive research, so in collecting data the researcher used a questionnaire method, describing and explaining which dimensions of religiosity are more related to the chemistry learning achievement of class XI MIPA students. In this research, there are two variables, namely one independent variable in the form of students'' level of religiosity, and one dependent variable in the form of students'' chemistry learning achievement. For further research, correlational research on these two variables must be expanded by adding additional criteria. For example, criteria can be added to the dimension of religiosity. In addition, tools must be created to assess students'' chemistry learning achievements.

Keywords


religiosity, chemistry,education, religion, morals

Full Text:

PDF PDF

References


Abidin, J., & Fahmi, I. (2019). Media Sosial Dalam Mempengaruhi Perilaku Keberagamaan Siswa Dan Solusinya Melalui Pendidikan Agama Islam.

Agus, Bustanudin. (2006). Agama Dalam Kehidupan Manusia Pengantar Antropologi Agama. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Arifin, Zainal. (2010). Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arifin,B.S. (2015) Psikologi sosial. Bandung: CV Pustaka Setia.

Arikunto, S. (2010).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Asmara, A. P. (2016). Kajian Integrasi Nilai-Nilai Karakter Islami Dengan Kimia Dalam Materi Kimia Karbon. JurnalPendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 4.

Basri, Y. M. (2015). Pengaruh gender, religiusitas dan sikap love of money pada persepsi etika penggelapan pajak mahasiswa akuntansi. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis, 10(1), 45-54.

Darmadi (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama

Dewi Priyanti. (2008). Mandiri Belajar Spss- Bagi Mahasiswa Dan Umum., Yogyakarta: Mediakom.

Dewi, R., & Pardede, M. (2021). Pengaruh Kemampuan kerja, motivasi dan pengembangan karier terhadap kinerja karyawan PT. Bina Buana Semesta. Jurnal Ekonomi Bisnis Indonesia, 16.

Hadrati, Ilham. (2016). Korelasi antara Religiusitas dan Konsep Diri dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII MTsN Model Makasar. Skripsi. Universitas Islam Negeri Alaudin Makassar.

Helmawati. (2016). Pendidikan Keluarga. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hidayah, H., Iriyadi, D., & Gufron, I. A. (2022). Relasi Sains Dan Agama dalam Perpspektif Ian Graeme Barbour. 13.

Kautsar, A., & Edi, J. (2017). Pendidikan Karakter Religius, Disiplin Dan Bakat Melalui Penigkatkan Kualitas Sarana Prasarana Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2, 259-277.

Logan, B. C. (2013). The Impact of Religious Commitment and Motivation on African American Male Academic Achievement.

Maesaroh, Siti. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. 1.

Mustafidah, L. (2008). Hubungan Antara Religiusitas Terhadap Prestasi Belajar Siswa Muslim Kelas Xi Sma Negeri 3 Malang. Skripsi.

Muti’ah, M., Siahaan, J., & Sukib, S. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Ilmu Kimia Melalui Demonstrasi Kimia Bagi Siswa SMA N 1 Labuapi. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4.

Prayoga, Y. C. (2019). Pengaruh latar Belakang Pendidikan, Religiusitas Dan Budaya Sekolah Terhadap Akhlak Remaja di Gondangrejo Kabupaten Karanganyar Tahun 2018. IAIN Surakarta.

Purnomo, F. H., & Suryadi, B. (2018). Uji Validitas Konstruk Pada Instrumen Religiusitas Dengan Metode Confirmatory Factor Analysis (CFA). Jurnal Pengukuran Psikologi dan Pendidikan Indonesia (JP3I), 6.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian PendidikanPendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Pt Alfabet.

Syafe, I., Mashvufah, H., & Susanti, A. (2020). Konsep Gender Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11 (02), 243–257.

Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Al-Fathonah, 1(1), 342-351.

Wardani. W. (2018). ‘Pengaruh Gender Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA Program IPS Pada Mata Pelajaran Geografi’. Jurnal Pendidikan Teori Penelitian dan Pengembangan. Vol. 3. (12). Hlm. 1530-1534.

Zega,I.S., dan Darmana, A. (2019). Implementasi bahan ajar hidrolisis garam terintegrasi nilai-nilai islami dengan model problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa Ditinjau dari Minat Belajar Siswa.Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of inovation in chemistry Education), 1(2): 64-73.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v9i2.10637

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nurul Amaliah Nasution & Ayi Darmana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.