The Role of Teachers in Increasing Low-Grade Students' Interest in Reading

Aulia Fajar Khasanah, Ririn Setyowati

Abstract


Teachers are not only one of the key factors in developing students' interest in reading, but also must have the ability to adjust to the various characteristics of students to increase their enthusiasm for reading.  The aim of this study is to explain the role of teachers in stimulating students' interest in reading as well as identifying factors that may hinder their interest in reading. The research design is qualitative collaborated with descriptive approach. Based on the results of research that has been obtained from the results of interviews and observations show that students ' interest in reading is still low. One of the reasons is the lack of motivation of students to read books. Many ways can be done by teachers so that students ' interest in reading increases. The role of teachers in increasing students ' interest in reading is as a creator, inspirer, facilitator, motivator.

Keywords


role, teacher, reading interest

Full Text:

PDF

References


Adipta, H., Maryaeni, & Hasanah, M. (2016). Pemanfaatan Buku Cerita Bergambar Sebagai Sumber Bacaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan Vol, 1(5), 989–992. https://doi.org/10.17977/jp.v1i5.6337.

Asniar et al. (2020). Faktor-faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca Siswa. Jurnal Bening. 4 (1), 9-16. http://dx.doi.org/10.36709/bening.v4i1.10484

Azizah, N. (2018). Peran Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Bahasa Siswa melalui Kegiatan Literasi di Kelas I SD Tara Salvia Tahun Ajaran 2018/2019. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Erlina, P. (2020). “Company profile, visi misi, dan struktur organisasi”. PT Gihon Telekomunikasi Indonesia.

Hayani. (2017). Hubungan Motivasi Guru dengan Minat Baca Peserta Didik di SMP Negeri 2 Pare Pare. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Mansyur, Y. M. (2020). Penerapan Algoritma C4.5 Untuk Klasifikasi Tingkat Kelulusan Siswa tk Islam Assalamah Sukabumi. Universitas BinaSarana Informatika

Mirnawati. (2020). Meningkatkan minat membaca siswa dengan menggunakan media visual. Jurnal Metode Pengajaran, 9(1), 98–112.

Minshi, M. & Ghali, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan kelas. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 20. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144.

Monika, & Adman. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 109. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8111.

Mulyasa. (2015). Menjadi Guru Profersional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. PT Remaja Rosdakarya.

Rahayu, L. T. I. (2016). Hubungan Minat Membaca dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Materi Menulis Karangan pada Warga Belajar Kejar Paket C di PKBM Al-Firdaus Kabupaten Serang. Jurnal Untirta, 1(2), 188–201.

Rahmawati, M. & Suryadi, E. (2019). Efektivitas guru dan siswa sebagai fasilitator pembelajaran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954.

Rintang, K., Istiyati, S., & Hadiyah, H. (2021). Analisis peran guru dalam meningkatkan minat baca peserta didik di sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(1), 6.

Safitri, V. & Duffit, F. (2021a). Peran guru dalam pembelajaran membaca dan menulis melalui kampanye literasi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.938.

Safitri, V. & Duffit, F. (2021b). Peran guru dalam pembelajaran membaca dan menulis melalui kampanye literasi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1356-1364. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.938.

Salma, & Mudzanatun. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 7(2), 122–127. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v7i2.17555.

Santika, T. (2018). Peran Keluarga, Guru,dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. JUDIKA (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 6(November).

Sari, I. R. (2018). Minat Membaca Karya Sastra Mahasiswa Sastra Indonesia Angkatan 2014- 2017 Dan Tanggapan Mahasiswa Sastra Indonesia Fib Undip Terhadap Cerpen “Sepotong Senja Untuk Pacarku” Karya Seno Gumira Ajidarma (Sebuah Kajian Resepsi Sastra). In Publishing. Universitas Diponegoro.

Shidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Ponorogo: CV Nata Karya.

Sudarto, Nugrahani, F., & Susanto, H. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Media Audio Visual Berbasis Powerpoint untuk Menumbuhkan Minat Membaca Permulaan Sekolah Dasar. Page 1 Stilistika,5(1).

Taib, B., Oktaviani, W., & Ilham, A. (2022). Analisis Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Permulaan pada Anak Kelompok Bdi PAUD Terpadu Alkhairat Skeep. Jurnal Ilmiah, 4(1). https://doi.org/10.33387/cp.v4i1.4393.

Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26–31. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/pbe.3-1.4




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v9i1.10538

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Aulia Fajar Khasanah, Ririn Setyowati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.