Pelatihan Peningkatan Keterampilan Belajar Peserta Didik Menggunakan Aplikasi Canva di Sekolah Perbatasan Indonesia-Malaysia
Abstract
This service activity is to improve students' learning skills using the Canva application at SMA Negeri 1 Jagoi Babang, Bengkayang Regency (Indonesia – Malaysia Border School). The method of implementing this service uses training and assistance in making products. The evaluation instrument uses survey percentages and is analyzed descriptively. The results of this service show that training activities using the Canva application provide positive benefits and impacts for students, where students can understand the Canva application as an application that can support it in learning activities. Students are able to use this application and produce output in the form of design products, one of which is presentation material.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Admelia, M., Farhana, N., Agustiana, S. S., Fitri, A. I., & Nurmalia, L. (2022). Efektifitas penggunaan aplikasi Canva dalam pembuatan modul pembelajaran interaktif Hypercontent di Sekolah Dasar Al Ikhwan. Kacanegara, 5(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.28989/kacanegara.v5i2.1087
Arifin, A. N., Ismail, I., Daud, F., & Azis, A. (2021). Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Gowa. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Makassar, 1(1). https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/25748/
Bakri, N. F., Simaremare, E. S., Lingga, I. S., & Susilowaty, R. A. (2021). Pelatihan pembuatan materi presentasi dan video pembelajaran menggunakan aplikasi canva kepada guru di Kota Medan dan Jayapura secara online. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(1), 1–10.
Chairunnisa, K., & Sundi, V. H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Dalam Pembuatan Poster Pada Siwa Kelas X Sman 8 Tangsel. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.
Fitriawani, N. N., Winoto, S. H., & A.L.W, L. T. (2016). Implikasi Identitas Ganda Penduduk Perbatasan Indonesia - Malaysia di Kabupaten Kapuas Hulu, Kalimantan Barat dalam Perspektif Hukum Internasional. Diponegoro Law Review, 5(2).
Imran, I., Okianna, O., Ramadhan, I., Hidayah, R. Al, Ismiyani, N., Prancisca, S., Daniel, D., Suriyanisa, S., & Solidah, S. N. (2022). Penerapan Literasi Berbasis IT dalam Pembelajaran Melalui Media E-Book di SMPN 7 Sungai Raya. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2). https://doi.org/10.31316/jk.v%25vi%25i.4058
Purba, Y. A., & Harahap, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di SMPN 1 NA IX-X Aek Kota Batu. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1325–1334. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1335
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2).
Ramadhan, I., Budiman, J., Adlika, N. M., Purnama, S., Firmansyah, H., & Wiyono, H. (2022). Learning Assistance for Children Who Live Under the Landak Bridge In Growing Learning Motivation in Gg. Semut, Tanjung Hulu Ward, Pontianak Timur Districte. Randang Tana - Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 250–259. https://doi.org/10.36928/jrt.v5i3.1091
Ramadhan, I., & Imran, I. (2021). Kontribusi Relawan Aku Belajar (Studi Pelaksanaan Budaya Literasi Pada Anak Pemulung). Jurnal Ilmiah Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Hummanioramaniora, 5(2). https://doi.org/10.31604/jim.v5i2.2021.374-383
Ramadhan, I., Imran, I., Hidayah, R. Al, Prancisca, S., Ismiyani, N., Okianna, O., Niken, M. O., Sinta, S., & Juliantara, J. (2022). Workshop Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Pembuatan Bahan Ajar Elektronik di SMPN 7 Sungai Raya. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.31316/jk.v6i2.4060
Ramadhan, I., Imran, I., Salim, I., Prancisca, S., Ismiyani, N., & Mirzachaerulsyah, E. (2022). Workshop penulisan artikel ilmiah untuk dipublikasikan pada jurnal ilmiah dalam menigkatkan profesionalisme guru di SMA Negeri 2 Paloh. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 6(1), 116–125. https://doi.org/10.36841/integritas.v6i1.1188
Ramadhan, I., Nugraha, T. J., Firmansyah, E., Alkahfy, R., & Rian, R. (2021). Perubahan Proses Pembelajaran Tatap Muka Pasca Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di MAN 2 Pontianak. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(8), 86–93. https://doi.org/10.5281/zenodo.5746197
Situmorang, D. M., & Ayustia, R. (2019). Model Pembangunan Daerah 3T: Studi Kasus Daerah Perbatasan Kabupaten Bengkayang. Jurnal MBIA, 18(1), 49–64.
Suwidagdho, D., Kurniawan, L., & Ningsih, R. (2021). Peningkatan Keterampilan Guru BK Dalam Mengembangkan Media Bimbingan Dan Konseling Berbasis Aplikasi Online Canva. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(4).
Wiyanah, S., Aviory, K., & Nuryani, C. E. (2022). PELATIHAN APLIKASI CANVA BAGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN MATERI PEMBELAJARAN DI SMPN 1 KASIHAN YOGYAKARTA. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 3703-3712.
DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.8353
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pengabdian UNDIKMA
ISSN: 2722-5097 (Online)
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.