Pelatihan Pengemasan dan Labeling Produk untuk Meningkatkan Kemampuan Manajemen Pemasaran bagi UKM Kale Cookies

Menik Aryani, Baiq Herdina Septika, Tama Krisnahadi, Ridho Rafqi Ilhamalimy, Supratman Supratman

Abstract


This Community Service aims to improve marketing management skills for SMEs Kale Cookies through training on product packaging and labeling according to SNI standards. The partner of this activity is UKM Kale Cookies, which consists of 10 people and has a strong desire to learn packaging management and product labeling. The method of implementing this activity includes training, mentoring, monitoring and evaluation. The result of this service activity is that partners have understood the importance of making creative product packaging and labeling in accordance with SNI standards. In addition, partners also have skills in making product packaging and labels in accordance with SNI standards.

Keywords


Training; Marketing Management; Product Packaging; Labeling.

Full Text:

PDF

References


Dewi, N., & Jatra, M. (2013). Pengaruh Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Di Kota Denpasar. Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 2(2), 248–261

Handini, Y. D., Suhartono, S., & Wahjuni, S. (2017). Kegiatan Pelabelan, Pengemasan Dan Pemasaran Kerupuk Dan Rengginang Panarukan Situbondo. Referensi: Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 4(2), 68–81.

https://ukmindonesia.id/baca-deskripsi-posts/menerapkan-pelabelan-labelling-yang-layak-dalam-standar-ekspor/

https://mediaindonesia.com/ekonomi/180910/solusiukm-bantu-umkm-di-indonesia-cerdas-pembukuan

https://mnews.co.id/read/berita-lainnya/pentingnya-kemasan-produk-bagi-umkm-dalam-berdaya-saing-global/.

https://www.republika.co.id/berita/qyeeo9320/kemendag-banyak-kemasan-produk-umkm-belum-sesuai-standar

Kotler, Philip and Gary Armstrong. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran.Edisi 12.Jilid 1. Jakarta:Erlangga.

Kotler dan Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Jilid 1. Edisi ke 1. Jakarta: Erlangga.

Lusianingrum Farah Putri Wenang, Arum Wahyuni Purbohastuti, Asmi Ayuning Hidayah. (2021). Pelatihan Labeling Kemasan Produk UMKM Mitra Binaan Posyantek Al-Ikhlas. Jurnal Masyarakat Mandiri, Vol 5 No.2.

Nurqamarani Adisthy Shabrina , Ari Juliana , Setyo Kuncoro , Nadia Nurani Isfarin , Deddy Juniadi. (2021). Peningkatan Manajemen Pemasaran Melalui Desain Kemasan. Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Terbuka

Oentoro, Deliyanti. (2010). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.

Permana, D., Qomariyah, S., & Rizka, M. (2020). Pelatihan Keterampilan Berkomunikasi Bahasa Inggris Bagi Pramusaji Kedai di Kawasan Wisata Aik Berik. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 1(1), 1-7. doi:https://doi.org/10.33394/jpu.v1i1.2546

Primawati, S., Nissa, I., Nufida, B., Rizka, M., & Febrilia, B. (2021). Pelatihan Hidroponik Sistem NFT bagi Kelompok Pertanian Patuh Angen di Kota Mataram. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 2(2), 243-251. doi:https://doi.org/10.33394/jpu.v2i2.4163

Rizka, M. A., & Tamba, W. (2019). Pelatihan Evaluasi Program Pendidikan Nonformal Bagi Pengelola Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) di Kecamatan Gunungsari Kabupaten Lombok Barat. Paradharma (Jurnal Aplikasi IPTEK), 2(1).

Sa’diyah, H. (2020). Inovasi Pengemasan Dan Pelabelan Dalam Meningkatkan Daya Saing. Al-Iqtishady: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 56–67.

Setianingsih, T., Qomariyah, S., Nafisah, B., Ariani, S., & Rizka, M. (2020). Pelatihan Perintisan dan Manajemen Lembaga Bimbingan Belajar bagi Mahasiswa Undikma Sebagai Upaya Meningkatkan Jiwa Social Entrepreneurship. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 1(2), 128-132. doi:https://doi.org/10.33394/jpu.v1i2.2932

Simomora Bilson. (2007). Panduan Riset Dan Perilaku Konsumen. Jakarta: Erlangga.

Susetiarsi, (2012). Kemasan Produk Ditinjau dari Bahan Kemasan, Bentuk Kemasan dan Pelabelan pada Kemasan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian pada Produk Minuman Mizone di Kota Semarang. Jurnal STIE Semarang, 4(3).

Tjipto, Fandy. (2008). Strategi Pemasaran, Edisi 3, ANDI: Yogyakarta.

Wirya, Iwan. (1999). Kemasan yang Menjual. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Yuliani Rahma, Widyakanti. (2020). Peningkatan Penjualan Melalui Inovasi Kemasan Dan Label Pada UMKM. Jurnal Keuangan Umum dan Akuntansi Terapan Volume 2 Nomor 2, PKN STAN Press.




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v3i3.6003

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.