Pelatihan Inovasi Pengemasan Produk Sabun Cuci Piring Bernilai Jual Ekonomis bagi Pokdarwis Desa Sialang Buah Sumatera Utara

Myrna Pratiwi Nasution, Laura Juita Pinem, Ahmad Luthfi Hutasuhut

Abstract


This community service activity aims to enhance the packaging innovation of dishwashing liquid products by Pokdarwis (Tourism Awareness Group) in Sialang Buah Village, North Sumatera, to increase their economic value and marketability. The methods employed include training, mentoring, and technology implementation, focusing on new pouch plastic packaging designs and both digital and conventional marketing strategies. The results indicate an improvement in participants' knowledge and skills in determining the cost of goods sold (COGS), using packaging equipment, and marketing products through social media. With these innovations, the Starlight dishwashing liquid brand is expected to gain better competitiveness and serve as a sustainable funding source for Pokdarwis.


Keywords


Packaging Innovation; Dishwashing Liquid; Community Empowerment; Digital Marketing.

Full Text:

PDF

References


Aliansyah, H., & Hermawan, W. (2019). Peran Sektor Pariwisata Pada Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten/Kota di Jawa Barat. Bina Ekonomi, 23(1), 39.

Aryani, M., Septika, B. H., Krisnahadi, T., Ilhamalimy, R. R., & Supratman, S. (2022). Pelatihan Pengemasan dan Labeling Produk untuk Meningkatkan Kemampuan Manajemen Pemasaran bagi UKM Kale Cookies. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(3), 577. https://doi.org/10.33394/jpu.v3i3.6003

Bisjoe, A. R. (2018). Menjaring Data dan Iinformasi Penelitian melalui FGD (Focus Group Discussion): Belajar dari Praktik Lapang. Info Teknis Eboni, 15(1).

Hanjaya, B. S., Budihardjo, B. S., & Hellyani, C. (2023). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada UMKM. JURNAL RISET MANAJEMEN DAN EKONOMI (JRIME), 1(3), 54–72. https://doi.org/10.54066/jrime-itb.v1i3.271

Haryono, E., Ridwan Al Murtaqi, M., Nur Lailatul Izzah, A., & Septian, D. (2024). Metode-Metode Pelaksanaan PkM (Pengabdian Kepada Masyarakat) Untuk Perguruan Tinggi. Al Fattah Jurnal Pendidikan, 2. https://www.ejournal.smaamc.sch.id/index.php/belajar

Ismail, R. R., & Dermawan, R. (2023). Pendampingan Pengembangan Kemasan Untuk Membangun Identitas Produk Bagi UMKM Di Kelurahan Turi, Kota Blitar. Jurnal Masyarakat Mengabdi Nusantara, 2(2), 134–142. https://ejurnal.stipas.ac.id/index.php/jmmn/article/view/158

Khayru, R. K., Wisnujati, R. N. S., Darmawan, D., & Issalillah, F. (n.d.). Pengamatan Loyalitas Merek Obat Herbal Berdasarkan Kemasan dan Harga. Jurnal Simki Economic, 4(2), 121–132. https://jiped.org/index.php/JSE

Moriansyah, L., Karet Hijau No, J., & Beji Timur Kec Beji, K. (2015). Pemasaran melalui Media Sosial: Antecedents dan Concequences Social Media Marketing: ANTECEDENTS AND CONSEQUENC-ES. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 19.

Nasution, M. P., Pinem, L. J., Sahnan, M., & Irni, J. (2023). Inovasi Pengemasan Produk Souvenir bagi Pedagang di Daerah Wisata Tangkahan, Kabupaten Langkat, Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 4(4), 756. https://doi.org/10.33394/jpu.v4i4.9153

Putriana, Meflinda, A., Diniati, D., & Sandora, M. (2024). Pelatihan dan Pendampingan Kemasan, Design dan Label Produk. Community Insight, 1(2), 77–83.

Rita, H. B. B. (2019). Potensi Subsektor Pertanian, Kehutanan, dan Perikanan Unggulan dalam Pembangunan Kabupaten Serdang Bedagai.

Rodhi Faiz, M., Abdul Hadi, A., Zainul Falah, M., Studi Teknik Elektro, P., & Negeri Malang, U. (2023). Pemanfaatan Teknologi Continous Band Sealer Guna Meningkatkan Efisiensi Packing UMKM Kopi Wali Desa Toyomarto. In Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM) (Vol. 4). https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/JPPM

Satriani, D., & Vijaya Kusuma, V. (2020). Perhitungan Harga Pokok Produksi dan Harga Pokok Penjualan terhadap Laba Penjualan. 4(2).

Vina Syofiyatul Ulfa, Mohammad Ilham Fardiansyah, Muhammad Arif Firdaus, & Dessy Agustina Sari. (2022). Peran Transformasi Kemasan pada Produk Bubuk Jahe Merah (Botol ke Standing Pouch). Qardhul Hasan: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(2), 1–7. https://doi.org/10.30997/qh.v8i2.4890

Widiati, A. (2019). Peranan Kemasan (Packaging) dalam Meningkatkan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) DI “MAS PACK” Terminal KEMASAN PONTIANAK. Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Tanjungpura, 8(2), 67–76.




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v6i1.13565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.