Development of Domia Card (Domino Chemistry) as Evaluation Media of Mol Concept

Anastasius Khristozolla Phikly, Andi Ifriany Harun, HUsna Amalya Melati

Abstract


The level of achievement of students at State Senior High School (SMAN) 1 Putussibau in the material of the mole concept only reached 20%, and this figure cannot even depict the true potential of students in understanding the mole concept due to indications of cheating in every monotonous evaluation. DOMIA (Chemical Domino) was developed to address the problem of a lack of variation in evaluations while also reducing the incidence of student cheating in the evaluation process. DOMIA was developed with the R&D principle using the ADDIE model, and each process will be revised according to needs and field findings. The development of DOMIA took place after the needs analysis process through direct interviews with subject teachers and several randomly selected students. The developed DOMIA was then validated to test the level of feasibility and reliability based on Guilford indicators as a reference in assessment. DOMIA has Kr = 0.97 and Ks = 0.947, indicating that DOMIA is highly valid and very reliable, making it ready for implementation and serving as a new evaluation tool that has not existed in the chemistry subject before.


Keywords


evaluation media; Domia card; mole concept

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Ridwan. (2015) Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta:Bumi Aksara.

Arief S. Sadiman, dkk. 2008. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyhar, Rayanda. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.

Azizah, N. (2020). Pengaruh Media Kartu Domat (Domino Matematika) Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Senilai di MIS Percut Sei Tuan.

Chaeruman. (2008). Mengembangkan Sistem Pembelajaran dengan Model ADDIE. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya

Candra Rolisca, R. U., & Achadiyah, B. N. (2014). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Dalam Bentuk Online Berbasis E-Learning Menggunakan Software Wondershare Quiz Creator Dalam Mata Pelajaran Akuntansi Sma Brawijaya Smart School (Bss). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 12(2), 41–48. https://doi.org/10.21831/jpai.v12i2.2706

Elly Dwiyana Hendrawati. (2018). Penggunaan Media Permainan Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Pengembangan Karakter Siswa si SMP Negeri 24 Surakarta. Photosynthetica, 2(1), 1–13. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-76887-8%0Ahttp://link.springer.com/10.1007/978-3-319-93594-2%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-409517-5.00007-3%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.jff.2015.06.018%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41559-019-0877-3%0Aht

Faizal Yusli Nurhabiebie. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Untuk Belajar Mandiri Pada Kompetensi Dasar Hidrolik Dan Komponen Hidrolik Siswa Smk Negeri 3 Wonosari. Tidak diterbitkan. Universitas Negri Yogyakarta

Febriana, R. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Bumi Aksara.

Fitria. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Pemberian ASI Eksklusif. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Istyasiwi, M. E., Auliaty, Y., & Sholeh, D. A. (2021). Pengembangan Media Digital Kartu Domino Rantai Makanan ( Dorama ) Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 254–263. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i2.115

Kiswanto, A. A. (2013). Implementasi Peraturan Daerah Kota Semarang Nomor 3 Tahun 201. Economics Development Analysis Journal, 2(4), 446–455.

Marfu, I., & Julaeha, S. (2020). Pengaruh Pemainan Domino Matematika pada Siswa SD Negeri Kelurahan Jati Mekar Kota Bekasi. Jurnal Sinasis, 1(1), 438–441.

Mochtar Kusuma. (2016). Evaluasi pendidikan : Pengantar Kompetensi dan Implementasi. Dua Satria Offset.

Monica, W. Alya, & Qurrotaini, L. (2019). Pengembangan media evaluasi berupa permainan dona (ludo fauna) pada materi daur hidup hewan. Seminar Nasional Pendidikan, 94–101. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/index

Mumpuni, A., & Supriyanto, A. (2020). Pengembangan Kartu Domino Sebagai Media Pembelajaran Kosakata bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 88–101. https://doi.org/10.17977/um009v29i12020p088

N.L.G. Wiratni. (2021). Pengembangan Media Kartu Domino Pada Pembelajaran Ipa Dengan Topik Hewan Dan Tumbuhan Di Lingkungan Rumahku Untuk Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia. DOI: https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i2.630

Puspitasari, M. (2017). Media Permainan Boxs Number Star Untuk Meningkatkan Hasil. E-Jurnal Pensa, 5(3), 315–321.

Putri, D. D. (2018). Pengembangan media evaluasi pembelajaran berbentuk permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri …. http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13942

Putri, I. W., & Ermawaty, I. R. (2020). Studi pendahuluan pengembangan media evaluasi. PROSIDING Seminar Nasional Pendidikan Fisika FITK UNSIQ, 2(1), 36–40. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/semnaspf/article/view/1373/816

Rahman, Arif Aulia dan Yulia Amalia. 2019. Pengembangan Kartu Domino sebagai Media Pembelajaran Matematika untuk Melatih Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. Vol. 9 No. 2.

Rendana, F. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Berupa Kartu Domino Pada Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan Kelas IV SD/MI. 1–114.

Reni Widyastuti. (2020) Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Pada MatPel IPA Tematik Kebersihan Lingkungan. Paradigma – Jurnal Informatika dan Komputer, Vol 22 (1). DOI: https://doi.org/10.31294/p.v21i2

Rohman Qomarul Yakin. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Fisika Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Gerak-Gerak Lurus Beraturan, Berubah Beraturan, Dan Jatuh Bebas. JPPF. 8 (2)

Sasongko, G. W., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Game Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Perakitan Komputer Kelas X. Jurnal Pendidikan, 2(7), 1017–1023. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Sumini. 2019. Penggunaan Media Edukatf Kartu Domino Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika siswa Kelas VII mts Negeri Dumai. Jurnal Pajar(Pendidikan dan Pengajaran). Vol. 3, No. 1.

Vina Aprianingsih. (2013). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Domino Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 5 Yogyakarta. S1 Thesis, April, 25. http://eprints.uny.ac.id/25375/

Watoni, A. Haris. 2014. Kimia Untuk SMA/MA Kelas XI Kelompok Peminatan Matematika dan Ilmu-Ilmu Alam, Bandung: Yrama Widya.

Wiwik Indah Kusumaningrum. (2020). Modul Pembelajaran SMA Kimia Kelas X. In Kemendikbud Dirjen PAUD,Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengan Direktorat Sekolah Menengah Atas (Vol. 21, Issue 1). Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia DIni, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Menengah Atas.




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i6.9188

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.