Cover Image

Development of Discovery Learning-Based Student Worksheets on Chemical Equilibrium Material

Nita Februanti, Rachmat Sahputra, Rody Putra Sartika

Abstract


This study aims to produce discovery learning-based worksheets on chemical equilibrium material through expert judgment. The method in this study is Research & Development (R&D) with a Four-D development model which is limited to the Develop stage, based on a feasibility test. The subject of this research is student worksheets (LKPD) based on discovery learning on chemical equilibrium material for class XI students of SMA Negeri 1 Kuala Mandor B. Data collection techniques used are measurement techniques and direct communication techniques. The data collection tool is in the form of a LKPD feasibility assessment sheet. The feasibility test was carried out based on the material aspect, namely 92% with a very feasible category, the language aspect was 95.2% with a very feasible category and the design aspect was 95% with a very feasible category. Thus, it can be concluded that the worksheets based on discovery learning on chemical equilibrium materials developed are feasible. for use in learning.


Keywords


development, student worksheet, discovery learning

Full Text:

PDF

References


Amorita, Lysa. 2021. Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 3 Tahun 2021 Halm 770 -776.

Annisa, Dira. 2016. Pengembangan LKS pada Materi Teori Tumbukan Berbasis Discovery Learning. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, Vol. 5, No.1 Edisi April 2016, 128-139.

Ariani, Desi. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discovery Learning Pada Materi Kalor di SMP. [Skripsi]: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.

Aksom, 2017. Student Difficulties in Understanding Chemical Equilibrium: A Systematic Review of Research on Students’ Conceptions.

Badan Standar Nasional Pendidikan (BNSP). 2006. Standar Penilaian Bahan Ajar.

Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins, effectiveness, and applications. Colorado Springs, CO: BSCS.

Chang, Raymond. 2005. Konsep-konsep Inti Edisi 3 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Elfina, Sisra. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi Di SMA Negeri 1 Payakumbuh. Jurnal Sikola: Jurnal kajian pendidikan dan pembelajaran, Vol. 2 No. 1 September 2020.

Daryanto dan Karim. 2017. Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.

Hala, Yusminah. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Konsep Ekosistem Bagi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Journal of educational science and tecnology, Volume 1 Nomor 3 Desember 2015 hal 85-96.

Hidi, S., & Harackiewicz, J. M. (2000). Motivating The Academically Unmotivated: A Critical Issue For The 21st Century. Review of Educational Research, 70(2), 151-179.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Izzatunnisa. 2019. Pengembangan LKPD Berbasis Pembelajaran Penemuan untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik pada Materi Kimia SMA. J. Pijar MIPA, Vol.14 No. 2. 2019: 49 – 54.

Lestari, Anggun. 2021. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discoveli Learning pada Materi Asam Basa. Jurnal Zara, Vol. 9 No. 2(2021), halaman 117-124.

Lia, M. U. 2014. Pembelajaran Kesetimbangan Kimia Menggunakan Model Discovery Learning Dalam Meningkatkan Sensitivitas Siswa. Lampung: Universitas Lampung.

Made, Ni. 2018. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Lembar Kerja Siswa (Lks) Terhadap Hasil Belajar Kimia Pada Materi Reaksi Oksidasi Dan Reduksi Siswa Kelas X MIA SMAN 8 Mataram. [Jurnal Skripsi]: Universitas Mataram.

Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan (Permendikbud) Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 2013.

Permendikbud Nomor 59 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah MenengahAtas/Madrasah Aliyah.

Prasetyo, Apri Dwi. Peningkatan Hasil Belajar Koognitif Melalui Model Discovery Learningtema Perkembangan Teknologi pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 4 Tahun 2021 Halm 1830 -1837.

Prastowo, Andi. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Tematik: Tinjauan Teoretis dan Praktik. (Edisi Pertama). Jakarta: Prenadamedia Group.

Pristiyono, Edi. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discovery Learning Untuk Melatih Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Peserta Didik SMA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 6 Tahun 2021 Halm 5265 -5275.

Riduwan. 2017. Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rodrigues-Silva, J. and Alsina, Á. (2023) ‘Systematic Review About Students’ Conceptions of Engineering Accessed Through Drawings: Implications To Steam Education’, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 11(2), pp. 199–211. doi:10.23947/2334-8496-2023-11-2-199-211.

Syah, M. 2008. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakary.

Wardianti, Yunita. 2018. Validitas Modul Biologi Berbasis Kearifan Lokal. Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains Volume 1, Nomor 2, Desember 2018 2598-7453.

Wati, Desri. 2017. Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Discovery Learning pada Pokok Bahasan Makromolekul: Universitas Riau.

Yesimedesi. 2016. Pengembangan Modul Kesetimbangan Kimia Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Kelas XI SMA/MA. Jurnal: Journal of Sainstek Vol 8(1):85-97.




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i5.8994

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.