Cover Image

The Analysis of Chemistry Test Item Difficulty on XI MIPA Year-End Assessment at SMAN 8 Pontianak

Pitra Dewi, Hairida Hairida, Rahmat Rasmawan, Masriani Masriani, Tulus Junanto

Abstract


This study aims to categorize the level of difficulty of the questions and describe the cognitive level of the KKO indicators of the 2021/2022 year-end assessment (PAT) of chemistry class XI MIPA at SMAN 8 Pontianak. This research is quantitative descriptive. Data collection techniques were interviews and documentation. Documentation was obtained from chemistry teachers through google forms containing answers and PAT questions. The research subjects amounted to 150 students of class XI MIPA who had taken the End of Year Assessment. The results of the research obtained are difficult categories totaling 4 questions (13.3%), moderate 10 questions (33.3%) and easy 16 questions (53.4%). The results of the analysis obtained in order to improve the distribution of the difficulty level of questions in the future.

Keywords


chemistry test, difficulty, year-end assessment

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2019). Analisis Kesalahan Konseptual dan Algoritma Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-soal Kimia Materi Pokok Hidrolisis Garam pada Kelas XI IPA1 SMA Negeri 1 Wolowa Kabupaten Buton. In jurnal Pendidikan Kimia. Universitas Halu Oleo: Vol. Vol. 4 (Issue No. 1, p. hal. 22-30).

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. PT Bumi Aksara. https://doi.org/10.23887/jjpk.v2i2.21170

Bagiyono. (2017). Analisis Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda Sial Ujian Pelatihan Radiografi Tingkat 1. Widyanuklida, 16(No. 1), 1–12. http://repo-nkm.batan.go.id/140/1/05_analisis_tingkat_kesukaran.pdf

Dewi, P., Elvia, R., & Studi Pendidikan Kimia Jurusan PMIPA FKIP, P. (2021). Pengembangan Butir Soal Hots untuk Menguji Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa di MA Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 5(2), 141–148.

Fitrianawati, M. (2017). Peran Analisis Butir Soal Guna Meningkatkan Kualitas Butir Soal, Kompetensi Guru dan Hasil Belajar Peserta Didik. JPT : Jurnal Pendidikan Tematik, 2(3), 316–322. http://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/9117

Fuadi, T. R. (2021). Fuadi, T. R. Analisis Soal Penilaian Akhir Semester (PAS) Semester Genap Tahun 2020 pada Pembelajaran Daring Kimia Kelas XI Berdasarkan Ranah Kognitif Taksonomi Bloom Revisi (Bachelor’s thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). (Vol. 26, Issue 2) [FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. http://www.ufrgs.br/actavet/31-1/artigo552.pdf

Genes, A. J., Lukum, A., & Laliyo, L. A. R. (2021). Identifikasi Kesulitan Pemahaman Konsep Larutan Penyangga Siswa di Gorontalo. Jambura Journal of Educational Chemistry, 3(2), 61–65. https://doi.org/10.34312/jjec.v3i2.11911

Hamid, F. Al, Manoppo, Y., & Kayadoe, V. (2018). Analisis Butir Soal Tes Akhir Semester ( Tas ) Kimia Sma Negeri Ii Ambon Tahun Pelajaran 2014 / 2015. MJoCE, 8(2), 89–93.

Hariani, W., Laliyo, L. A. R., & Musa, W. J. A. (2016). Kemampuan Pemahaman Konseptual dan Algoritmik Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Reaksi Redoks. Jurnal Entropi, 111(2), 196–204.

Hidayanti, F. (2021). Kimia Dasar: Konsep Materi. LP_UNAS.

Himmah, W. I. (2019). Analisis Soal Penilaian Akhir Semester Mata Pelajaran Matematika Berdasarkan Level Berpikir. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 55. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.698

Marlina, E. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning Berbantuan Aplikasi Sevima Edlink. Jurnal Padegogik, 3(2), 104–110. https://doi.org/10.35974/jpd.v3i2.2339

Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252

Parastuti, W. I., & Ibnu, S. (2016). Miskonsepsi Siswa Pada Materi. Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(12), 2307–2313.

Prabayanti, N. M. D., Sudiana, I. K., & Wiratini, N. M. (2018). Analisis Tes Ulangan Kenaikan Kelas Buatan Guru Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(1), 25. https://doi.org/10.23887/jpk.v2i1.14127

Priyasmika, R., & Sholichah, N. (2022). Analisis Miskonsepsi pada Materi Hidrolisis Garam Menggunakan Instrumen Tes Diagnostik Four Tier. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 5(1), 19–28.

Qadri, R. A. Al, Alhaq, P. M., Muthmainnah, N., Irpadilla, M. A., Herlina, Aulia, N., & Scholten, A. R. (2019). Analisis Miskonsepsi Peserta Didik Kelas XI SMAN 1 Gowa pada Materi Larutan Penyangga Menggunakan Instrumen Three Tier Diagnostic Test. Jurnal Nalar Pendidikan, 7(1), 46–52.

Rasmuin, R., Jais, E., & Wahyuni, A. A. S. M. (2021). Reliabilitas Tes Buatan Guru Mata Pelajaran Matematika Menurut Teori Tes Klasik Tingkat SMP Di Kota Baubau. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 191–196. https://doi.org/10.55340/japm.v7i2.465

Risnawati, & Parham, S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving ( CPS) pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 7(2), 127–134.

Rosa, N. M. (2015). Pengaruh Sikap Pada Pelajaran Kimia dan Konsep Diri Terhadap Prestasi Belajar Kimia. Jurnal Formatif, 2(3), 218–226.

Ruhil, Ningsih, Y. S., & Fajriah. (2019). Analisis Tingkat Kesulitan Soal Ujian Semester Ganjil Bahasa Indonesia Kelas V MIN 2 Banda Aceh Pada Tahun 2019. 1–19.

Simamora, H., Hartono, H., & Effendi, E. (2021). Analisis Kualitas Butir Soal Buatan Guru Kimia Pada Tes Ujian Tengah Semester Ganjil Kelas XII MIPA. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(1), 8. https://doi.org/10.33394/hjkk.v9i1.3701

Soyomukti, N. (2016). Teori-Teori Pendidikan: Dari Tradisional, (Neo) Liberal, Marxis-Sosialia, Hingga Postmodern. Ar Ruzz Media.

Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.

Ulfah, T., Rusman, & Khaldun, I. (2016). Analisa kesulitan Pemahaman Konsep Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan pada Siswa SMA Inshafuddin Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia, 1(4), 43–51. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pendidikan-kimia/article/view/1349

Yonelia, V., & Haryati, S. (2015). Analisis Butir Soal Ujian Semester Genap Mata Pelajaran Kimia Kelas X IPA SMA PGRI Pekanbaru Tahun Ajaran 2013 / 2014 Pelajaran Kimia Kelas X IPA SMA PGRI. Journal Online Mahasiswa Bidang Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–15.




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i5.8881

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.