Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Discovery Learning pada Materi Ikatan Kimia

Lathifah Nur'aini Sariwati, Agus Sunaryo, Sukarmin Sukarmin

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes with the Discovery Learning learning model on chemical bonding material for class X-6 SMAN 2 Ponorogo. This research is a Classroom Action Research (PTK) which consists of three cycles. This cycle in PTK uses the Lesson Study format which includes planning (Plan), implementation (Do), and reflection (See). Data collection techniques include test techniques in the form of knowledge aspect tests, while the non-questionnaire technique is peer assessment and observation. In this study, student learning outcomes cover 3 aspects, namely aspects of knowledge, attitudes and skills. The learning outcomes of students in the knowledge aspect in cycle I amounted to 47.2% increasing to 67% in cycle II then in cycle III increasing to 86%. While the learning outcomes of students in the attitude aspect in cycle I had an average of 3.13 in cycle I increased to 3.28 in cycle II then in cycle III an average of 3.43 was obtained. The learning outcomes of students in the skills aspect in cycle I obtained an average of 3.03 and increased in cycle II of 3.28 then in cycle III the average increased to 3.35. The conclusion of this study shows that student learning outcomes increase by using the Discovery Learning learning model.

Keywords


discovery learning, chemical bond, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Ana, Nabila Yuli. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 21-28

Annisa & Dewi Solihah. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 218-225

Artini & Wijaya. (2020). Strategi Pengembangan Literasi Kimia Bagi Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(2), 100–108

Dewi, Ayu Prasiska. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Snowball Throwing Pada Mata Pelajaran Pkn Di Kelas V Materi Mendeskripsikan Pengertian Organisasi Di Mis Islamiyah Londut Kecamatan Kualuh Hulu Kabupaten Labuhanbatu Utara Tahun Ajaran 2017/2018. (Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sumatea Utara Medan)

Fajri, Zaenol. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SD. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD)UNARS, 7(2), 64-7

Fahrurozi, Hulyadi & Pahriah. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Ikatan Kimia Model Inkuiri dengan Strategi Konflik Kognitif Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 7(1), 12-24

Indriana, Ajeng Widya & Hari Sutrisno. (2018). Pengembangan Ensiklopedia Ikatan Kimia dalam bentuk website Berbasis Multipel Reprentasi Untuk SMA/MA. Jurnal Pembelajaran Kimia, 7(2), 111-119

Nurhamidah, Nadia Amida & Rina Elvia. (2022). Model Pembelajaran Discovery Berbasis Blended Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia Mahasiswa. Hydrogen : Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1), 1-9

Nurkholis. (2018). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 22-44

Nurwanti, Hifzani, Yusran Khery & Baiq Asma Nufida. (2018). Pengembangan Modul Ikatan Kimia dan Bentuk Molekul Berorientasi Nature Of Science untuk Menubuhkan Literasi Sains Siswa. Hydrogen : Jurnal Kependidikan Kimia, 6(2), 81-99

Rosmiati. (2022). Pembelajaran Kimiayang Menyenangkan di Madrasah (Fun Chemical Learning in Madrasah). Uniqbu Journal of Exact Science (UNJES), 3(1), 18-28

Sunarto, Muhammad Fikri & Nur Amalia. (2022). Penggunaan Model Discovery Learning guna Menciptakan Kemandirian dan Kreativitas Peserta Didik. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 92-100

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Kencana Prenada Media Group.

Trianto. (2019). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Kencana Prenada Media

Widiarti, Hayuni Retno, Adistya Febriana Safitri & Dedek Sukarianingsih. (2018). Identifikasi Pemahaman Konsep Ikatan Kimia. Jurnal Pembelajaran Kimia (J-PEK), 3(1), 41-50

Yani, Linda Reza. (2020). Penerapan Model Pembelajaran PBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ikatan Kimia di SMA Negeri 5 Takengon. (Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry)

Zainal, Arifin. (2013). Evaluasi Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i3.7914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.