Development of Guided-Inquiry-Based Buffer Solution E-Module

Rahayu Putri Ilahi, Elvy Rahmi Mawarnis, Mimi Herman

Abstract


This study aimed to evaluate the validity and practicality of a Guided Inquiry-Based Chemistry E-module for 11th-grade students at SMAN 1 Sijunjung. The study was conducted using a Research and Development (R&D) approach with the 4-D model (define, design, develop, and disseminate), and only the define, design, and develop stages were carried out. During the define stage, the learning conditions and instructional requirements were understood, while the design stage involved preparing the Chemistry E-module. In the develop stage, the validity and practicality of the E-module prototype were tested. The results of the study show that the Guided Inquiry-Based Chemistry E-module met standards with regard to its construction validity, as evidenced by a result of 94.4%. The module was also found to be highly practical based on student perception, with 86.4% of students indicating that the E-module was useful in the classroom. Overall, the findings suggest that the developed Guided Inquiry-Based Chemistry E-module can serve as an effective learning resource for students.

Keywords


chemistry, e-module, guided inquiry

Full Text:

PDF

References


Agustyaningrum, N., & Gusmania, Y. (2017). Praktikalitas dan keefektifan modul geometri analitik ruang berbasis konstruktivisme. Jurnal Dimensi, 6(3).

Aisyah, R. S. S., Solfarina, S., & Yuliantika, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Larutan Elektrolit dan Non-Elektrolit (ELNOEL). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(1), 19-29.

Arsanti, M. (2018) Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan NilaiNilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra 1(2).

Bafadhol, I. (2017) Lembaga Pendidikan Islam Di Indonesia. Jurnal Edukasi Islam Jurnal Pendidikan Islam Vol. 06 No. 11.

Cheva, V. K., & Zainul, R. (2019). Pengembangan e-modul berbasis inkuiri terbimbing pada materi sifat keperiodikan unsur untuk SMA/MA kelas X. Jurnal Edukimia, 28-36.

Ersando, E., Muharini, R., Lestari, I., Sartika, R. P., & Rasmawan, R. (2022). Pengembangan E-Modul Pemisahan Senyawa Fenolik dari Fraksi Simpur Air dengan Teknik Kromatografi Lapis Tipis (KLT) Preparatif Sebagai Sumber Belajar Kimia Bahan Alam. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 109-121.

Fahmia, H., Karjiyati, V., & Dalifa, D. (2019). Pengaruh model guided inquiry terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran Matematika siswa SD Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(3), 237-244.

Ferawati, F., Saputri, F. H., & Nurmaesah, N. (2022). Peningkatan Produktivitas Guru SMK melalui Kreativitas Pembuatan Bahan Ajar E-Learning. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 4(4), 578-586.

Haspen, C. D. T., Syafriani, S., & Ramli, R. (2021). Validitas E-Modul Fisika SMA Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Etnosains untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 5(1), 95-101.

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal inovasi teknologi pendidikan, 5(2), 180-191.

Idris, H. (2018). Pembelajaran model blended learning. Jurnal Ilmiah Iqra', 5(1).

Maydiantoro, A. (2021). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI).

Nurdyansyah, N. (2018) Pengamnamgan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

Raharjo, M. W. C., Suryati, S., & Khery, Y. (2017). Pengembangan E-Modul Interaktif Menggunakan Adobe Flash Pada Materi Ikatan Kimia Untuk Mendorong Literasi Sains Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(1), 8-13.

Sakiah, N. A., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis kebutuhan multimedia interaktif berbasis PowerPoint materi aljabar pada pembelajaran matematika SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 7(1), 39-48.

Sholikhah, N., Winarti, E. R., & Kurniasih, A. W. (2014). Keefektifan model guided inquiry dengan pendekatan keterampilan metakognitif terhadap kemampuan pemecahan masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(1), 18-25.

Saputri, F., Jazim, J., & Vahlia, I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 24-35.

Siama, S. (2016) Pengembagan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Permasalahan Sosial Untuk Melatih Literasi Sosial Kela IV SDN Seloreji 03 Blitar. Jurnal Studi Pendidikan Islam. ISSN : 2252-3812.

Susilo, A., Siswandari and B. Bandi (2016) Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Saintifik Untuk Peningkatan Kemampuan Mencipta Siswa Dalam Proses Pembelajaran Akuntansi Siswa Kelas XII SMA NI Slogohimo 2014. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosil 26(1).

Yuniarti, V. F. M., Anriani, N., & Santosa, C. A. H. S. (2020). Pengembangan E-modul Berbasis Smartphone Pada Materi Integral Tak Tentu Berorientasi Keterampilan Abad Ke-21. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 222-233.




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i1.6869

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.