Development of E-LKPD Using POE-Based Liveworksheets on Acid-Base Concept

Vegha Dwi Arthamena, Lenny Anwar, Rasmiwetti Rasmiwetti

Abstract


The purpose of this study was to develop an electronic worksheet (E-LKPD) based on the POE-based Live worksheet concept for the acid-base topic. The Plomp model research and development (R&D) design was employed in this research. The validity of the E-LKPD was assessed through validation sheets and user response questionnaires. Results of the validation conducted by three experts indicated that the E-LKPD was deemed valid for both material and media aspects, with average scores of 97.25% and 95.14%, respectively. Additionally, students and chemistry teachers had positive responses to the E-LKPD, with average scores of 82.33% and 88.89%, respectively. These results suggest that the developed E-LKPD is a feasible tool for learning.

Keywords


E-LKPD based on POE, live worksheets, acid-base

Full Text:

PDF

References


Adha, N.W., Situmorang, M dan Muchtar, Z. (2016). Pengembangan bahan ajar kimia inovatif berbasis multimedia untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pengajaran termokimia. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(3), 169-177.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.

Fatimatuzzohrah, S.A., Jufri, W dan Mertha, I.W. (2020). Efektivitas penerapan model pembelajaran poe (predict-observe-explain) untuk meningkatkan penguasaan konsep IPA. Jurnal Pijar MIPA, 15(4): 351-356.

Izza, R.I., Nurhamidah, dan Elvinawati. (2021). Analisis miskonsepsi siswa menggunakan tes diagnostik berbantuan CRI (certainty of response index) pada pokok bahasan asam basa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, 5(1): 55-63.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Silabus Mata Pelajaran Kimia Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Muna, I.A. (2017). Model pembelajaran POE (predict-observe-explain) dalam meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan proses IPA. Jurnal Studi Agama, 5(1): 74-91

Nurlina, N dan Bahri, A. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Makassar: LPP UNISMUH

Olivia, C.T dan Muchlis. (2021). Pengembangan LKPD berbasis predict-observe-explain untuk melatihkan berpikir kritis peserta didik pada materi daya hantar listrik larutan. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 5(1): 27-36.

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Puspita, V dan Dewi, I.K. (2021). Efektifitas E-LKPD berbasis pendekatan investigas terhadap kemampuan berfikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1): 86-96.

Ramdoniati, N., Muntari., dan Hadisaputra, S. (2019). Pengembangan bahan ajar kimia berbasis problem based learning untuk meningkatkan keterampilan metakognisi. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1): 27-33.

Riduwan. (2012). Dasar - Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Santhiy., Mulyani, B dan Utami, B. (2015). Penerapan model pembelajaran predict-observe-explain (POE) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa pada materi pokok larutan penyangga kelas XI MIPA 1 SMA Negeri 2 Sukoharjo tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia 4(4): 139-146

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yamasari, Y. (2010). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis ICT yang berkualitas. Seminar Nasional Pascasarjana X-ITS ISBN No. 979-545-0270-1. Surabaya. FMIPA UNESA.

Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja (AURA)




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i1.5596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.