Analysis of Students Scientific Literacy in Integrated Acid-Base Learning Socioscientific Issues
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afrianis, N., & Nurhadi, N. (2022). Pengaruh Penerapan Pendekatan Socio Scientific Issues Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 12(1), 10-18.
Budiyono, A. (2010). Pencemaran udara: dampak pencemaran udara pada lingkungan. Berita Dirgantara, 2(1).
Chang, Raymond. (2011). General Chemistry: The Essential Concepts. New York: McGraw-Hill Publisher
Erayani, L. G. N., & Jampel, I. N. (2022). Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains dan Kemampuan Metakognitif Siswa Pada Tematik Kelas V melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Prezi. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2).
Haiqal, M. R. N., Utami, B. W., Achmad, L., & Suryanda, A. (2021) Mitigasi Alami Pengasaman Laut. Jurnal Ekologi, Masyarakat dan Sains, 2(2), 42-47.
Haryadi, J. (2022). Pengaruh Metode Diskusi pada Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Ilmu Kealaman Dasar. Education & Learning, 2(1), 7-11.
Herman, B. C., Newton, M. H., & Zeidler, D. L. (2021). Impact of place‐based socioscientific issues instruction on students' contextualization of socioscientific orientations. Science Education, 105(4), 585-627.
Hestiana, H., & Rosana, D. (2020). The Effect of problem based learning based sosio-scientific issues on scientific literacy and problem-solving skills of junior high school students. Journal of Science Education Research, 4(1), 15-21.
Hulyadi, H., Bayani, F., Muhali, M., Khery, Y., & Gargazi, G. (2023). Correlation Profile of Cognition Levels and Student Ability to Solve Problems in Biodiesel Synthesis. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(6), Article 6. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i6.3130
Hulyadi, H., Muhali, M., & Fibonacci, A. (2023). Identification of Student Conceptions on the Molecular Structure of Organic Compounds Using Question. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 11(3), 328–338. https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i3.8135
Irham, M. (2021). Pengantar Ilmu Pengetahuan Lingkungan. Syiah Kuala University Press.
Juwita, E., Sunyono, S., & Rosidin, U. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas IX MTs Negeri 1 Lampung Barat Pada Materi Bioteknologi Berbasis Etnosains. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 10(2), 232-242.
Mudawamah, K. (2020). Peningkatan Hasil Belajar dan Literasi Sains Siswa SMPN 1 Ngoro Mojokerto melalui Penerapan Pendekatan Saintifik Berbasis Socio-scientific issues (SSI). Science Education and Application Journal, 2(2), 52-65.
Nasihah, M. (2018). Efek Hujan Asam terhadap Pertum buhan Tanaman. Jurnal EnviScience (Environment Science), 1(1).
Nazilah, N., Muharrami, L. K., Rosidi, I., & Wulandari, A. Y. R. (2019). Pengaruh bahan ajar berbasis socio-scientific issues pada materi pemanasan global untuk melatih kemampuan literasi sains siswa. Natural Science Education Research, 2(1), 8-16.
Perisha, B., Widyartini, D. S., Piranti, A. S., Susanto, A. B., & Anggiani, M. (2022). Peranan Makroalga bagi Ekosistem dan Responnya terhadap Perubahan Iklim. OSEANA, 47(1), 29-38.
Puspita, I. G. (2022). Pengembangan Web Pembelajaran Biologi Berbasis Socio-Scientific Issues (SSI) Topik Sistem Pencernaan untuk Mengembangkan Literasi Kesehatan Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 9(1), 24-32.
Rahmawati, Y., Ridwan, A., Faustine, S., & Mawarni, P. C. (2020). Pengembangan soft skills siswa melalui penerapan culturally responsive transformative teaching (CRTT) dalam pembelajaran kimia. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 86-96.
Ruslie, J. W., & Surya, R. (2021). Konservasi Terumbu Karang sebagai Upaya Menjaga Ekosistem di Laut. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 3(2), 1681-1690.
Sabekti, A. W., Khoirunnisa, F., & Mudzakir, A. (2020). Monograf Integrasi Argumentasi dalam Pembelajaran Kimia. Deepublish.
Shwartz, Y., Ben-Zvi, R., & Hofstein, A. (2006). The use of scientific literacy taxonomy for assessing the development of chemical literacy among high-school students. Chemistry education research and practice, 7(4), 203-225.
Sismawarni, W. U. D., Usman, U., Hamid, N., & Kusumaningtyas, P. (2020). Pengaruh penggunaan isu sosiosaintifik dalam model pembelajaran berbasis masalah terhadap keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa. Jambura Journal of Educational Chemistry, 2(1), 10-17.
Wang, C. (2022). Comprehensively summarizing what distracts students from online learning: A literature review. Human Behavior and Emerging Technologies, 2022.
Yacoubian, H. A. (2015). A framework for guiding future citizens to think critically about nature of science and socioscientific issues. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 15, 248-260.
Yusmar, F., & Fadilah, R. E. (2023). Analisis Rendahnya Literasi Sains Peserta Didik Indonesia: Hasil PISA dan Faktor Penyebab. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 11-19.
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i1.14305
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.