Analysis of Student Response to the Use of Biochemistry e-Module on Carbohydrate Materials in Enhanching Learning Independence
Abstract
This study aims to analyze student responses to the use of a biochemistry e-module on carbohydrate material and its impact on learning independence. This quantitative descriptive research involved 40 students from the Biology and Chemistry study programs who had used the e-module. Data were collected through a questionnaire covering five indicators: ease of use, effectiveness of material delivery, level of interactivity, learning independence, and general response. The results showed that for the ease of use indicator, the carbohydrate e-module received an average response of "very good" with an average percentage of 83%. The effectiveness of material delivery scored 82.75%, while the level of interactivity reached 85.7%. However, the learning independence indicator had a lower average score (78.7%), indicating the need to strengthen self-learning motivation and encourage further exploration of additional information. The study concludes that the biochemistry e-module on carbohydrate material is effective in enhancing students' understanding but requires some improvements, such as adding a glossary feature and interactive elements to optimally support learning independence. The integration of technology in learning is expected to continue developing to improve the effectiveness of science-based education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anom, I. G. A., Ardriani, N. N. D., & Santiago, G. A. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Animasi 2d Matakuliah Perpajakan Untuk Meningkatkan Kreatifitas Mahasiswa. Jurnal Penjaminan Mutu Lembaga Penjaminan Mutu Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar, 10(01), 65–72. https://doi.org/https://doi.org/10.25078/jpm.v10i01.3650
Aprianka, S., Setiani, A., & Imswatama, A. (2021). Validitas E –Modul Berbasis Open Ended Meteri Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Pembelajaran Daring untuk Siswa SMK. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3111–3122. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.896
Arafatir, M., Jarwi, A., Rokhmat, J., & Jufri, A. W. (2024). Dampak Penggunaan E-Modul IPA Terintegrasi STEM untuk Penguatan Sustainable Development Goals ( SDGs ) dan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berpikir Kritis : Literatur Review. 8(2), 307–313. https://doi.org/https://doi.org/10.29408/kpj.v8i2.27314
Ardhianti, M., Prawoto, E. C., & Indayani, I. (2024). Implementasi E-Modul Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Indonesia Pada Mahasiswa Poltekes Kemenkes dan UNIPA Surabaya. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 7(1), 219–266. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v7i1.4119
Ardiyanto, B., Chasanah, A. N., Hendrastuti, Z. R., & Rais, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas X pada Materi Persamaan Logaritma Ditinjau dari Kemandirian Belajar. MATH LOCUS : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1), 15–22. https://doi.org/https://doi.org/10.31002/mathlocus.v2i1.1475
Belanisa, F., Amir, F. R., & Sudjani, D. H. (2022). E-modul Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.30997/tjpba.v3i1.4754
Budiarti, W. N. B., & Riwanto, M. A. (2021). Pengembangan Modul Elektronik (E Modul) Keterampilan Berbahasa Dan Sastra Indonesia SD Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Mahasiswa PGSD. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(1), 97–104. https://doi.org/https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i1.996
Budiastra, A. A. K., & Wicaksono, I. (2023). Analisis Respon Mahasiswa Terhadap Penggunaan E-Modul Praktikum Ipa Di Sd Pada Pembelajaran Jarak Jauh. Journal of Learning and Technology, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.33830/jlt.v2i1.4410
Faridah, U., Rahayu, Y. S., & Dewi, S. K. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains Siswa Materi Transpor Membran. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 394–404. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p394-404
Fitriana, E., Ramalisa, Y., & Pasaribu, F. T. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Pjbl Berbantuan Video Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Smp. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 5(1), 64–73. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v5i1.4841
Fitriani, R., Fitria, A., & Syafitri, V. A. (2023). Pengembangan E-Modul pada Materi Diferensial Parsial Mata Kuliah Fisika Matematika I Menggunakan Aplikasi Flip Pdf Professional. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) 2023 “Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Bidang Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (SAINS) Serta Pembelajarannya Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka Dan Pembangunan Berkelanjutan,” September, 256–266. https://proceeding.uns.ac.id/snps/article/view/785/742
Hudayanti, D. V. F. T. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Modul Digital Interaktif Matematika Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1), 163–173. https://katadata.co.id/berita/2020/01/06/baru-83-peserta-bpjs-kesehatan-per-akhir-2019-
Jafnihirda, L., Suparmi, Ambiyar, Rizal, F., & Pratiwi, K. E. (2023). Efektivitas Perancangan Media Pembelajaran Interaktif E-Modul. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(1), 227–239. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/2734
Kismiati, D. A. (2020). Implementasi E-Modul Pengayaan Isolasi dan Karakterisasi Bakteri dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa SMA. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35719/alveoli.v1i1.1
Mairisiska, T. (2022). Pengembangan E-Modul Biokimia Berbantuan Flip Pdf Professional Pada Materi Karbohidrat Sebagai Sumber Belajar Mandiri Mahasiswa. Symbiotic: Journal of Biological Education and Science, 3(1), 9–18. https://doi.org/10.32939/symbiotic.v3i1.57
Mitasari, Z., Istikomayanti, Y., & Setiawan, R. (2021). Pembelajaran Daring Di Perguruan Tinggi: Persepsi Dan Faktor Penentu. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 12(1), 84. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v12i1.3757
Muljo, A., Anggreni, F., & Maulida, S. (2024). Pengembangan E-Modul Persamaan Lingkaran Kelas Xi Ma Dengan Menggunakan Aplikasi Heyzine. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al-Qalasadi, 8(1), 113–121. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v8i1.8368
Mutiara Sakinah, & Dori Lukman Hakim. (2023). Respons Siswa Terhadap Penggunaan E-Modul Interaktif Barsil Dalam Kemandirian Belajar Matematika. Koordinat Jurnal MIPA, 4(2), 54–65. https://doi.org/10.24239/koordinat.v4i2.71
Pasaribu, P. A., & Adlini, M. N. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Stem Pada Materi Genetika. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 7(1), 256–269. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v7i1.10594
Pratiwi, N. P., Murtinugraha, R. E., & Arthur, R. (2024). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Elektronik Modul Interaktif Mata Kuliah Statistika Prodi PTB UNJ. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 30042–30046. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/17786
Ratnasari, S., & Nasrullah, A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Kemandirian Belajar Siswa Sma Dengan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (Ctl) Pada Materi Peluang. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(6), 1675–1688. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.1675-1688
Repelino, B. C., Paradisa, C. J., Aulya, N., Nurhayati, T. F., Devi, T. N., Setiawan, B., & Indonesia, U. P. (2024). Perbandingan Efektivitas Video Pembelajaran Ceramah dan Interaktif dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Effectiveness Comparison of Lecture and Interactive Learning Videos in Improving Students ’ Concept Comprehension. Action Research Journal Indinesia (ARJI), 6(4), 392–404. https://doi.org/https://doi.org/10.61227/arji.v6i4.233
Setyaningrum, F. P., Nasbey, H., & Rahmawati, Y. (2023). Desain E-Modul Model Pembelajaran Dilemma-STEAM Pada Materi Pengukuran Kelas X. Prosiding Seminar Nasional Keguruan Dan Pendidikan Universitas Muhammadiyah Muara Bungo Prosiding Seminar Nasional Keguruan Dan Pendidikan Universitas Muhammadiyah Muara Bungo, 1, 37–48. https://www.ejournal.ummuba.ac.id/index.php/SNKP/article/view/2161
Setyawan, F. H., & Eppendi, J. (2023). Developing Basic English Learning Material Based on Project Based Learning. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(3), 103–111. https://doi.org/10.20961/shes.v6i3.82311
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Tarigan, E., Hartini, S., Hairumansyah, S. J., Gressia, N., Nasution, A., Claudia, F., & Tarigan, F. (2024). Kemandirian Belajar Ditinjau dari Efikasi Diri Pada Mahasiswa Fakultas Sosial Sains Program Studi Ilmu Hukum Universitas Panca Budi Medan. 13(2), 2407–2418. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.611
Wardhana, S. O., Nabilah, S., Dewitasari, A. P., & Hidayah, R. (2022). E-Modul Interaktif Berbasis Nature Of Science ( Nos ) Perkembagan Teori Atom Guna Meningkatkan Level Kognitif Literasi Sains Peserta Didik. Journal of Chemical Education, 11(1), 34–43.
Wicaksono, S. R. (2022). Teori Dasar Technology Acceptance Model (Issue March). https://doi.org/10.5281/zenodo.7754254
Wijaya, J., & Lokollo, L. (2024). Pengembangan Modul Elektronik (E-Modul) Interaktif Berbasis Flipbook Pada Mata Kuliah Dasar-Dasar Kimia Organik Materi Asam Karboksilat. 14(1), 38–46. https://doi.org/https://doi.org/10.30598/MJoCEvol14iss1pp38-46
Wijaya, N., Putra, A. I., Delfita, R., & Fajar, N. (2021). Pengembangan E-Modul Biologi Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas VII SMP Islam Raudhatul Jannah Payakumbuh. Edusainstika : Jurnal Pembelajaran MIPA Edusainstika : Jurnal Pembelajaran MIPA, 1(2), 89–95. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31958/je.v1i2.4487
Wulandari, S. I., Pamelasari, S. D., & Hardianti, R. D. (2023). Penggunaan E-Modul Berbasis Etnosains Materi Zat dan Perubahannya dalam Usaha Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Proceeding Seminar Nasional IPA XIII, 103–113. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snipa/article/view/2294
DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i1.13929
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.