Validity of Salt Hydrolysis E-Module Based on PBL with Teaching at the Right Level Approach

Efriani Br Parhusip, Iryani Iryani

Abstract


The Independent Curriculum is an innovation introduced by the Ministry of Education, Indonesia, under regulation No. 56/M/2022. This curriculum concentrates on the core subjects while giving special attention to character development and flexible learning that is adjusted to meet the requirements of individual pupils. One of the chemistry topics in the Independent Phase F Curriculum is salt hydrolysis. The purpose was to determine the level of validation of the PBL-based salt hydrolysis e-module using the TaRL approach. This research employs the Plomp model as part of the educational design research (EDR) framework, encompassing the stages of preliminary research, prototyping, and evaluation, but is limited to Prototype III. This study used five validators to evaluate the module based on language, presentation, content, graphics, and media components using a validation questionnaire.  The results obtained from this study are PBL-based salt hydrolysis e-modules with a valid TaRL approach, with a validation value of the content component of 0.92, presentation of 0.91, language of 0.97, graphics of 0.95, and media average of 0.90.


Keywords


validity; e-module; PBL; TaRL; salt hydrolysis

Full Text:

PDF

References


Abhi Purwoko, A., Burhanuddin, Andayani, Y., Hadisaputra, S., Yulianti, L., Nudia Fitri, Z., & Pariza, D. (2021). Validitas Instrument dalam Rangka Pengembangan Metode Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. LPPM University of Mataram, 3(0), 94–102. http://jurnal.lppm.unram.ac.id/index.php/prosidingsaintek/article/view/271

Afiefah, N. (2014). Pembelajaran dengan Metode Diskusi Kelas. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 53–65.

Afriani, N., Haris, M., Rudyat, L., Savalas, T., Fara, B., & Sofia, D. (2022). Pengaruh Modul Elektronik Kimia terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIPA SMAN 1 Jonggat pada Materi Termokimia. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1).

Afrianis, N. (2019). Analisis Hubungan Hasil Belajar dengan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Kimia Dan Terapan, 3(2), 93–98. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/konfigurasi.v3i2.7622

Annadzili, M. D., Nursangaji, A., & Kalsum, U. (2024). Upaya Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik dengan Pendekatan TaRL pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Education and Development, 12(2), 129–134.

Arends, R. I. (2012). Learning to Teach (9th ed.). New York: The McGraw Hill Companies.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Cahyani, H. D., Hadiyanti, A. H. D., & Saptoro, A. (2021). Peningkatan Sikap Kedisiplinan dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 919–927. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/472

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. 28.

Desriyanti, R. D., & Lazulva, L. (2016). Penerapan Problem Based Learning pada Pembelajaran Konsep Hidrolisi Garam untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 1(2), 70–78. https://doi.org/10.15575/jta.v1i2.1247

Erawati, N. K., Purwati, N. K. R., & Saraswati, I. D. A. P. D. (2022). Pengembangan E-Modul Logika Matematika Dengan Heyzine untuk Menunjang Pembelajaran di SMK. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 8(2), 71–80. https://doi.org/10.33474/jpm.v8i2.16245

Fakhri, A. (2023). Kurikulum Merdeka dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran : Menjawab Tantangan Sosial dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21. C.E.S (Confrence Of Elementary Studies), 1(1), 32–40.

Faradila, A., Priantari, I., & Qamariyah, F. (2023). Teaching at The Right Level sebagai Wujud Pemikiran Ki Hadjar Dewantara di Era Paradigma Baru Pendidikan. JPN: Jurnal Pendidikan Non-Formal, 1(1), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.47134/jpn.v1i1.101

Febriani, G., Marfu’ah, S., & Joharmawan, R. (2018). Identifikasi Konsep Sukar, Kesalahan Konsep, Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Hidrolisis Garam Siswa Salah Satu SMA Blitar. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 3(2), 35–43. https://doi.org/10.17977/um026v3i22018p035

Fitriana, N., Supardi, K. I., & Sudarmin. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Kimia Hidrolisis dan Keterampilan Generik Sains. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 54–59.

Fitriani, S. N. (2022). Analisis Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Dengan Metode ADABTA Melalui Pendekatan TaRL. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 69–78. https://doi.org/10.37216/badaa.v4i1.580

Gempita, L. E., Alfiandra, & Murniati, S. R. (2023). Penerapan Model TaRL untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Peserta Didik SMP. Jurnal Basicedu, 7(3), 1816–1828. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5592

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15424

Istiqoma, M., Nani Prihatmi, T., & Anjarwati, R. (2023). Modul Elektronik Sebagai Media Pembelajaran Mandiri. Prosiding SENIATI, 7(2), 296–300. https://doi.org/10.36040/seniati.v7i2.8016

Izzah, N., Djangi, M. J., & Mansur. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Terintegrasi Teaching at the Right Level untuk meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 1000–1008.

Kemendikbud. (2017). Panduan Praktis Penyusunan E-Modul. 1–57.

Kemendikbud. (2022). Pedoman penerapan kurikulum dalam rangka pemulihan pembelajaran. Menpendikbudristek, 1–112. https://jdih.kemdikbud.go.id

Kemendikbud. (2023). Surat Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi, 1152/H3/SK.

Kemendikbud. (2024). Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan Dan Kebudayaan Dan Penjaminan Mutu Pendidikan, 1–26.

Lasmiyati, L., & Harta, I. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161–174. https://doi.org/10.21831/pg.v9i2.9077

Lestari, D. P., Joharmawan, R., & Purwati, Y. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Ngasem kelas VII Mata Pelajaran IPA. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya, 3(1), 12–18. https://doi.org/10.17977/um067v3i1p12-18

Nurfalah, H., & Aini, S. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point Interaktif Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Hidrolisis Garam Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Man 2 Kota Padang. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 355–361. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i3.2880

Nurrita, T. (2024). Urgensi Pengembangan Media Pembelajaran Lingkaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Literasi Digital, 4(1), 73–80. https://doi.org/10.54065/jld.4.1.2024.448

Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). Educational Design Research Educational Design Research. Netherlands Institute for Curriculum Development: SLO, 206. http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/recordDetail?accno=EJ815766

Pratami, H. M., Masriani, Erlina, Muharini, R., & Rasmawan, R. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis STEM Pada Materi Hidrolisis Garam Untuk Menumbuhkan Keterampilan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Eksakta : Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 8(2), 142–156.

Rahmadhani, S., Efronia, Y., & Tasrif, E. (2021). Penggunaan E-Modul Di Sekolah Menengah Kejuruan Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. JAVIT : Jurnal Vokasi Informatika, 1(1), 5–9. https://doi.org/10.24036/javit.v1i1.16

Rahmayanti, S. M., Hadi, F. R., & Suryanti, L. (2023). Penerapan Model Pembelajaran PBL Menggunakan Pendekatan TaRL. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4545–4557. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7914

Rendra, G. R., Darmawiguna, G. M., & Sindhu, G. P. (2018). Pengembangan E- Modul Berbasis Project Based Learning Menggunakan Schoology. Karmapati, 7(2)(2), 50–58.

Rosmana, P. S., Ruswan, A., Nabilah, L., Fitriani, D., Nurhaliza, Y., Oktaviani, A., & Sari, T. F. P. S. (2024). Pembelajaran Paradigma Baru di SD pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 4665–4671.

Salhuteru, J. S., Rumahuru, O., Kainama, L., Unitly, M. U., & Amanukuany, R. (2023). Model- Model Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 1(5), 730–737. https://doi.org/10.59407/jpki2.v1i5.118

Syahrial, Asrial, Kurniawan, D. A., & Piyana, S. O. (2019). E-Modul Etnokontruktivisme: Implementasi Pada Kelas V Sekolah Dasar Ditinjau Dari Persepsi, Minat Dan Motivasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 165–177. https://doi.org/10.21009/jtp.v21i2.11030

Syamsidah, & Suryani, H. (2018). Buku Model Peoblem Based Learning (PBL). Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Syerlinda, Sitti, S., Djumriah, & Hatimah. (2023). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMP Negeri 23 Barru. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran Implementasi, 5(2), 991–997.




DOI: https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i5.13147

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.