PEMANFAATAN MODEL PEMBELAJARAN OH RATS (OVERVIEW, HEADINGS, READANSWER, TEST-STUDY) SEBAGAI STRATEGI DALAM MEMPRODUKSI TEKS EKSPLANASI

Vendra Ardiansyah, Fitri Cahyaningsih, Siti Rukiyah

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to determine the activities and results of junior high school students in producing explanation texts using the project-based OH RATS (OVERVIEW, HEADINGS, READ ANSWER, TEST-STUDY) learning model. The method in this study was a quasi-experimental method using a non-equivalent control group design, namely in this design the experimental group and the control group were not chosen randomly. The population chosen was students of SMP class VIII A totaling 40 students. The sample used was class VIII group A as the experimental class and class VIII group B as the control class. Data collection techniques using test instruments and observation sheets. Based on the research results, it can be proven that project-based learning is effective. This can be seen from the results of the initial test with an average value of 61, an increase in the final test with an average value of 75. The results of the observation of student activities showed high criteria with an average of 75.0%. Therefore, it can be concluded that learning to produce complex explanation texts using the OH RATS learning model for junior high school students is effective and can increase students' learning activities.
Key Words: Explanation Text, OH RATS

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui aktivitas dan hasil peserta didik SMP dalam memproduksi teks eksplanasi dengan menggunakan model pembelajaran OH RATS (OVERVIEW, HEADINGS, READ ANSWER, TEST-STUDY)berbasis proyek.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen semu dengan menggunakan nonequivalent control group design yaitu pada desain ini kelompok eksperimen maupun kelompok kontrol tidak dipilih secara random.Populasi yang dipilih yaitu peserta didik SMP kelas VIII Aberjumlah 40peserta didik.Sampel yang digunakan adalah kelas VIII kelompok A sebagai kelas eksperimen dan kelasVIII kelompok B sebagai kelas kontrol.Teknik pengumpulan data dengan menggunakan instrumen tes dan lembar observasi.Berdasarkan hasil penelitian dapat dibuktikan bahwa pembelajaran berbasis proyek efektif. Hal ini dapat dilihat dari hasil tes awal dengan nilai rata-rata 61, mengalami peningkatan pada tes akhir dengan nilai rata-rata 75.Hasil observasi aktivitas peserta didik menunjukkan kriteria tinggi dengan rata-rata 75,0%.Oleh sebab itu, dapat disimpulkan bahwa pembelajaran memproduksi teks eksplanasi kompleks dengan menggunakan model pembelajaran OH RATS untuk peserta didik SMP efektif dan dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik.
Kata Kunci: Teks Eksplanasi, OH RATS.


Full Text:

PDF

References


Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : PT. Rineka Cipta

Dalman. H. 2016. Keterampilan menulis. Depok: PT. Raja Grafindo persada.

Hidayatullah. 2018.Penelitian Tindakan Kelas. Banten: LKP Setia Budhi.

Kurnia. Rita. 2019. Bahasa anak usia dini. Sleman: Penerbit deepublish.

Suryana. 2010. Metodologi penelitian. Bandung: Universitas pendidikan Indonesia.

Suharsimi, A. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Tri Wibowo B.S.2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Wiesandenger, K. D. 2001. Strategies for Literacy Education. Columbus, Ohio: Merril Prentice Hall




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v10i1.5117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan



This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.