Edugames Baamboozle: Increasing Interest in Learning Fine Arts for Students Kelas XI in SMA Negeri 4 Sidrap Through Game-Based Learning
Abstract
The purpose of this study is to ascertain how effective Edugames Baamboozle in increasing interest in learning Fine Arts students in SMA Negeri 4's class XI Sidrap. With a pretest- posttest control group design, this study employs a proper experimental research design. Class XI IPA 1, which had 28 students as the control group, and class XI IPA 2, which had 26 students as the experimental group, comprised the study's sample. From the findings of this investigation that have been analyzedthe control class's average value was 68.89% in the experimental class 83.83%. The N-Gain test findings in the control class were 27.35%, while 61.56% in the experimental class. In light of these findings, it may be said that the use of edugames Baamboozle is effective in increasing interest in learning Fine Arts of SMA Negeri 4 Sidrap class XI students.
Key Words: Learning, Baamboozle Edugames, Learning Interest.
Full Text:
PDFReferences
Christina, L. V., & Kristin, F. (2020). Efektivitas model pembelajaran tipe group investigation (gi) dan cooperative integrated reading and composition (circ) dalam meningkatkan kreativitas berpikir kritis dan hasil belajar ips siswa kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 217–230.
Elmira Yuliana, Aep Saepudin, & Huriah Rachmah. (2024). Efektivitas Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Berbantu Media Bamboozle dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bandung Conference Series: Islamic Education, 4(2), 1012–1019. https://doi.org/10.29313/bcsied.v4i2.15548
Hapsari, A. E. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together berbantuan media interaktif untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 1–9.
Kusyani, D., & Adelina Ray, S. (2023). Efektivitas Baamboozle terhadap Kemampuan Memahami Teks Cerita Rakyat Sumatera Utara pada Siswa Kelas VII SMP. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11783
Lestari, I. (2022). Pengaruh waktu belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Madini, D. K., Samsiah, A., & Haryono, H. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Bamboozle dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas X di SMAN 1 Pamarayan. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(1), 509–520.
Mareza, L. (2022). Pendidikan seni budaya dan prakarya (SBdP) sebagai strategi intervensi umum bagi anak berkebutuhan khusus. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 35–38.
Masito Mutiara, T. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Baamboozle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran PPKn Kelas XI SMA. 10(4), 1233–1240. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i4.9519.
May, B., Tobing, D. U. A. L., Ritonga, N. S., Jamaludin, J., & Yunita, S. (2024). Strategi Pembelajaran Kreativitas Media Bamboozle Untuk Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 62–69.
Muin, A. (2020). Keterampilan Berbasis Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Seni Budaya Di Sekolah Dasar. In Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI (Vol. 20, Issue 2). http://eprints.uny.ac.id/10558/1/
Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73.
Muttaqin, A. khaeril, Nurwahida, N., & Irmayanti, I. (2024). Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Baamboozle Pada Tenaga Pendidik di UPTD SMP Negeri 15 Sinjai. Mosaic: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 63–72. https://doi.org/10.61220/mosaic.v1i2.509
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2021). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa.
Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128.
Sam, N. E., & Nurmayanti, N. L. (2021). The Effectiveness of AIJ Learning Media Based on Cisco Package Tracer Simulation Applications. Journal of Computer and Information System ( J-CIS ), 1(1), 48–54.
Sapriyah, S. (2021). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470–477.
Supardi, S. U. S., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2023). Pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1).
DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v13i1.15001
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan
ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)
Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.