HUBUNGAN ANTARA PENGENDALIAN DIRI DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMKN 1 SUMBAWA BESAR

Aluh Hartati, Hariadi Ahmad, Andika Rifzar Mandasingi

Abstract


Abstrac: Self-control closely related to person's condition emotional. Individuals who are good at emotions managing themselves control well, because they express emotions properly, appropriately and correctly. Self-control skill individuals have controlling and behavior managing, cognitive, and impulses control achieving individual satisfaction and desires for certain goals, there are aspects of self, behavior, cognitive and satisfaction controlling’s. Learning achievement, the result obtained after carrying out a series of processes learning, which be shown quantitatively by the value or number given the educator to learning subject form of behavior after carrying out the previous learning. The problem examined this research There a Relationship Self-Control with Student Achievement of SMKN 1 Sumbawa Besar? The find out research objective is Relationship Self-Control with Student Achievement of SMKN 1 Sumbawa Besar. The total population is 1222 students and sample of 10% or 127 students. Methods data collection using the questionnaire as main, observation, documentation, interview method’s. Data analysis using the formula product moment. Based on the results of data analysis with a significant level of 5%, the results of the research that rxy value is greater than the r value of the product moment (rxy 0.786> r product moment 0.195) this fact shows rxy value obtained from the results of data analysis can be concluded that: There a Relationship Self-Control with Student Achievement of SMKN 1 Sumbawa Besar. This research it is stated that significant.

Keywords: Self-Control, Achievement Learning


Full Text:

PDF

References


Fathurrohman, M. & Sulistyorini, 2012. Belajar dan Pembelajaran. Depok Sleman Yogjakarta: Teras.

Fatimah, Enung. 2010. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: CV Pustaka Setia

Ghufron, M. N., dan Risnawita, R. 2011. Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Haerul Faizin. 2017. Pengaruh Konseling Realita Terhadap Prestasi belajar Pada Siswa Kelas VIII di SMPN 1 Kediri, Kabupaten Lombok Barat, Tahun Pelajaran 2016/2017. (Skripsi tidak dipublikasikan). IKIP Mataram. Mataram

Hamalik. 2014. Psikologi Belajar & Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Hariadi Ahmad dan Aluh Hartati. 2016. Panduan Pelatihan Self Advocacy Siswa SMP untuk Konselor Sekolah. LPP Mandala. Mataram

Hartati, A. 2013. Keefektifan Konseling Berpusat Solusi Untuk Meningkatkan Pengendalian Diri Dalam Berprilaku Seksual Siswa SMK Negeri 2 Malang. Tesis: Tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana

Heti Sukma Pratiwi. 2017. Hubungan Antara Pengendalian Diri Dengan Tingkat Frustasi Belajar Pada siswa Kelas VIII SMP Islam Nurul Yakin Praya Kabupaten Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2016/2017 (Skripsi tidak dipublikasikan). IKIP Mataram. Mataram.

Khairunnisa, A. 2013. Hubungan Religiusitas Dan Kontrol Diri Dengan Prilaku Seksual Pranikah Remaja di MAN 1 Samarinda [e-jurnal psikologi. Volume 1, No. 2, 221-223. Nasional Jurnal.

Margono, S. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Mulyasa. 2013. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Rachdianti, Y. 2011. Hubungan antara Self Control dengan Intensitas Penggunaan Internet Remaja. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah

Safari, T. 2004. Terapi Kognitif-Perilaku untuk Anak. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Bina Aksara.

Sudjana, N. 2010. Tuntutan Penyusunan Karya Ilmiah. SinarBaruAlgensindo Bandung.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suharsimi, A. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. (Edisi Revisi VI). Jakarta: Rineka Cipta

Sukmadinata, N. 2009. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: RasdaKarya..

Suryabrata, S. 2010. Metodologi Penelitian. Jakarta: CV. Rajawali.

Suryeni. 2017. Hubungan Antara Efikasi Diri Siswa Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas Xi Di SMKN 6 Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. (Skripsi tidak dipublikasikan). IKIP Mataram. Mataram.

Thalib, S. B. 2010. Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif (Edisi Revisi). Jakarta: Kencana.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.