Evaluasi Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SMK Kristen BM Salatiga

Ari Setyoningsih, Bambang Ismanto

Abstract


This reseach was conducted with the aim of seeking a information about the implementation of BOS and to obtain a gap in the implementation of BOS at the BM Salatiga Christian Vocational School in improving the quality of education. This study uses an evaluation model, namely the evaluation of gap in the implementation of a program. The subjects in this study were the principal, BOS treasurers, parents and students. Data collection techniques used were observation, interviews and documentation and later analyzed using the Miles and Hubermen model which included data reduction, presentation and then drawing conclusions. Based on the results of the study, it shows that there is still a gap between the implementation and the BOS standards at BM Salatiga Christian Vocational School. At the design stage, the implementation of BOS is in accordance with the BOS 2020 Technical Guidelines. At the installation stage there are still gaps, including when there is an urgent expenditure and while the expenditure must be based on the SPJ. At the stage of the process, There were also gaps, including the delay in disbursement of fuds, where BOS was the main source in implementing learning in schools so that it could be concluded that there was still a gap between the implementation of BOS and the Technical Guidelines.


Keywords


Evaluation, BOS, Quality of Education.

References


Ali, Mohammad dan Muhammad Asrori. (2014). Metodologi & Aplikasi Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. (2014). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoretis Praktis Bagi mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Asnawi, Aulia Prihatin. (2013). Evaluasi Program Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Dana Anggaran Pendapatan Belanja Negara (APBN) Tahun 2012 (Studi Pada Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 6 Kabupaten Bintan). Jurnal. Universitas Maritim Raja Haji Tanjung Pinang.

Badan Akreditasi Provinsi Sekolah/Madrasah Provinsi JawaTengah. http://bapsm.jatengprov.go.id/. Diakses tanggal 6 Januari 2018.

Gumono. (2010). Permasalahan Mutu Dalam Wajib Belajar Pendidikan Dasar 9 Tahun. https://gumonounib.wordpress.com/buku-elektronik/sastra/, diakses tanggal 5 Januari 2018.

Husein, T. (2017) Evaluasi Pelaksanaan Program Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Dalam Upaya Mengurangi Angka Putus Sekolah. 13(9), 15.

Ismanto, Bambang (2016). Evaluation on financing Collaboration in Improving the Quality Of Primary Education, 12.

Ismanto, Bambang. (2014). Manajemen Pendanaan Pendidikan dalam Wajib Belajar 9 Tahun (Studi Kasus Pada SD Di Salatiga, Ungaran, Semarang, Demak, Kendal dan Purwodadi). Jurnal. UKSW Salatiga.

Latief, Abdul. 2011. Modul Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Program Pascasarjana

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 80 Tahun 2015. Petunjuk Teknis Penggunaan Dan Pertanggungjawaban Keuangan Dana Bantuan Operasional Sekolah Untuk Sekolah Dasar Dan Sekolah Menengah Pertama.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 15 tahun 2010. Standar Pelayanan Minimal Pendidikan Dasar Di Kabupaten/Kota.

Pemerintah, P. (2013) Peraturan Pemerintah Nomor 32. Petunjuk Teknis Bantuan Operasional Sekolah tahun 2020. (2020)

Priyanto, Andi. (2015). Pengoptimalan Standar Pelayanan Minimal untuk Memenuhi Standar Nasional Pendidikan Di Sekolah-Sekolah. https://www.kompasiana.com/andi-priyanto/ pengoptimalan-standar-pelayanan-minimal-untuk-memenuhi-standar-nasional-pendidikan-di-sekolah-sekolah. Diakses tanggal 5 Januari 2018.

Rubiyati, W., & Ismanto, B. (2020). Evaluasi Program Bantuan Operasional Sekolah (BOS) di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 220-229. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2614

Slameto, S. (2012). Monitoring Dan Evaluasi Program Bantuan Operasional Sekolah di Kota Salatiga Dengan Menggunakan Analisis Kesenjangan Tahun 2011/2012. Satya Widya, 28(1), 1. https://doi.org/10.24246/j.sw.2012.v28.il.pl-12

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, (2018). Metode Penelitian Manajemen: Pendekatan Kuantitatif, Kuantitatif, Kualitatif, kombinasi, Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Evaluasi (Setiayawami (Ed): 6th ed)

Suprobo, Stephanus Hari. (2012). Evaluasi Anggaran Dana Operasional Sekolah (BOS) Dalam Penciptaan Standar Pelayanan Minimal (SPM) Pendidikan Dasar Di Kabupaten Ogan Komering Ulu (OKU). Tesis. Universitas Gajah Mada.

UUD 1945. (1945). 4(1), 1-12. http://luk.tsipil.ugm.ac.id/atur/UUD1945.pdf

Wirawan. (2012). Evaluasi Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi (E.T.Tantra (Ed): 2nd ed). Jakarta: Rajagravindo Persada.

Wirawan, M. (2014). Evaluasi Kebijakan Dana Bantuan Operasional Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan (Studi Pada Sekolah Dasar Negeri Percobaan 1 Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 13(1), 12-15




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3759

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ari Setyoningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.