Analisis Wacana Kritis Novel Genduk Duku Karya Y.B Mangunwijaya dan Relevansinya dengan Pembelajaran Literasi Sastra berbasis Gender di SMA

Andi Anugrah Batari Fatimah, Syamsudduha Syamsudduha, Usman Usman

Abstract


This study aims to analyze the novel Genduk Duku to find a position as a subject or object that experiences gender injustice and its relevance to gender-based literacy learning in high school. The research method used is a descriptive qualitative-critical linguistic method. The data techniques used were documentation, read, and record techniques. The data analysis technique used is the Sara Mills critical model analysis assisted by Mansour Fakih's theory of gender injustice with procedures, data reports, data classification, and data analysis. The results of the study found that the female characters in the novel, both the main character, Genduk Duku, and the supporting characters, Putri Arumardi and Tejarukmi, each took turns as actors who tell stories or who are told, all experience a form of gender, in terms of (a) marginalization, (b) subordination, (c) stereotyping, (d) verbal violence, (e) double burden in terms of women who work in the public sector and the domestic sector. This study can be integrated with gender-based literary literacy learning in high schools in terms of presenting a description of discourse that displays the practice of gender injustice and critical attitudes that students must take to change the practice of gender injustice.


Keywords


Critical Discourse Anaysis, Literature Literacy Learning, Gender, Novel.

References


Anafiah. (2018). Penumbuhan Kreativitas Anak Melalui Apresiasi Sastra. Trihayu: Jurnal Pedidikan Ke-SDan. 4 (3). 411-414.

BSNP. (2016). Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMP/ MTS. Diakses 20 April 2021. http://www.bsnp-indonesia.org.

Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2016. Panduan Gerakan Literasi di Sekolah Menengah Atas.

Faizah, Dewi Utama dkk. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Fakih, Mansour. (2020). Analisis Gender dan Transformasi Sosial (edisi revisi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mangunwijaya, Y.B. (2019). Genduk Duku. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka.

Mills, Sara. (2007). Discourse (Diskursus). London and New York: Routledge.

Nisya, Risma Khairun. 2017. Nilai-Nilai Sejarah dan Karakter Kebangsaan dalam Novel Sakura Jayakarta Karya Untung Wahono Sebagai Media Literasi. Diglosia Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia. 1 (2).

Nuraisyah. (2018). Implementasi Gerakan Litarasi Sekolah Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Di Sma Negeri 2 Makassar. Prosiding SAGA.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 84 Tahun 2008 tentang Pedoman Pelaksanaan Pengarusutamaan Gender Bidang Pendidikan.

Prastika, Devin Cahya. (2018). Nilai Pendidikan Novel Lipstick Karya Achmad Munif Dan Relevansinya Sebagai Materi Ajar Apresiasi Sastra di SMA. Padagogia Jurnal Penelitian Pendidkan. Universitas Sebelas Maret, 21 (2).

Salsabila. (2020). Peran Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Era Disrupsi. Journal on Education. 3 (1)

Selviana. (2020). Nilai-nilai Moral dalam Syair Cinta Rasul Al-Busiry. Al Fathin. 3 (1)

Simarmata, Mai Yuliastri. 2019. Media Film Sebagai Sarana Pembelajaran Literasi di SMA Wisuda Pontianak. Gervasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni. 3 (1).

Sufanti, Main. (2013). Relevansi Karya Sastra di Surat Kabar dengan Pembelajaran Sastra di Sekolah Menengah Pertama. Kajian Linguistik dan Sastra, Universitas Muhammadiyah Surakarta. 25 (1). 1-11.

Suryaman, Maman. (2017). Sastra, Media Massa, dan Literasi Membaca Peserta didik Indonesia Prosiding PIBSI XXXIX. Semarang, 7-8 September.

Syahrul, Ninawati. (2017). Sastra Remaja (Teenlit) Sebagai Media Alternatif Dalam Meningkatkan Budaya Literasi. Parafrase. 17 (2).

Syukur, Feri Muhamad. (2019). Literasi Sastra Digital Remaja Langgas. Prosiding Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII.

Tempo.com. 30 November, 2020. Peningkatan Minat Baca di Indonesia. http://data/tempo.co/data/1044/

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia tahun 1945 bab XV Pasal 36.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3741

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Andi Anugrah Batari Fatimah, Syamsudduha Syamsudduha, Usman Usman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.