Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender

Refli Annisa, Yenita Roza, Maimunah Maimunah

Abstract


The purpose of this study was to analyze the mathematical problem solving abilities of junior high school students based on the gender of the students. This research is a qualitative descriptive study. The subjects in this study were 24 students of class VIII SMPN 3 Bangkinang consisting of 12 male students and 12 female students. Then 6 subjects were selected, namely 3 men and 3 women who had high, medium, and low category mathematical problem solving abilities. The results of the answers would be described in answering the questions. The research was conducted in the even semester of the 2020/2021 school year. The analysis was carried out by giving a written test in the form of description questions, amounting to 3 questions. The material being tested is the material cubes and blocks. The results showed that the mathematical problem solving abilities of female students were superior to male students.


Keywords


Mathematical Problem Solving Skills, Gender.

References


Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Anggraeni, R., & Herdiman, I. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Lingkaran Berbentuk Soal Kontekstual Ditinjau dari Gender. Numeracy, 5(1), 19–28.

Ayuni, D. R. (2018). Profil Pemecahan Masalah Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender Pada Materi Geometri di Kelas XI Keperawatan 1 SMK Muhammadiyah 7 Gondanglegi. University Of Muhammadiyah Malang.

Buranda, M. S., & Bernard, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Materi Lingkaran Siswa SMP Berdasarkan Gender. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(1), 33–40.

Chotimah, S., Sari, I. P., & Zanthy, L. S. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP PADA MATERI KUBUS DAN BALOK. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 6(2), 86–89.

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109–118.

Lahinda, Y., & Jailani, J. (2015). Analisis Proses Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 148–161.

Mariam, S., Rohaeti, E. E., & Sariningsih, R. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Aliyah Pada Materi Pola Bilangan. Journal on Education, 1(2), 156–162.

Mubeen, S., Saeed, S., & Arif, M. H. (2013). Attitude Towards Mathematics and Academic Achievement in Mathematics among Secondary Level Boys and Girls. Journal of Humanities and Social Science, 6(4), 38–41.

Mz, Z. A. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 14–31.

Nadhifa, N., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMPN 1 Rambah Samo pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Numerical: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 63–76.

Nur, A. S., & Palobo, M. (2018). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif dan Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 139–148.

Nurhayati, E. (2018). Psikologi Perempuan dalam Berbagai Perspektif. Pustaka Pelajar.

Raya, A. K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Superitem Berbantuan Scaffolding Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 2 Pesawaran Tahun Ajaran 2016/2017. UIN Raden Intan Lampung.

Rostika, D., & Junita, H. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika dengan Model Diskursus Multy Representation (DMR). EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 35–46.

Sundayana, R. (2016). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 75–84.

Suratmi, S., & Purnami, A. S. (2017). Pengaruh Strategi Metakognitif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Persepsi Siswa terhadap Pelajaran Matematika. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2).

Susilowati, J. P. A. (2016). Profil Penalaran Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(2), 132–148.

Ulya, H., & Kartono, A. R. (2014). Analysis of Mathematics Problem Solving Ability of Junior High School Students Viewed from Students’ Cognitive Style. Journal of Education and Practice, 2(10), 577–582.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3688

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Refli Annisa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.