Analisis Pengaruh Penggunaan E-Learning dengan Google Classroom dan Disiplin Belajar terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Brothers and Sisters House Kota Surabaya pada Masa Pandemi Covid-19

Alfred Liubana, Durinda Puspasari

Abstract


The purpose of this study was to analyze the effect of using e-learning with google classroom and learning discipline on the learning motivation of the students of brothers and sisters house in Surabaya city during the Covid-19 pandemic. This research is quantitative. This study used proportional random sampling using the Slovin formula so that the sample amounted to 90 students. The data techniques used were questionnaires and interviews. Testing instruments in this study consisted of validity testing and reliability testing. This study's data analysis techniques are: 1) classical assumption test consisting of normality test, multicollinearity test, heteroscedasticity test; 2) hypothesis testing using multiple linear regression. The results of this study indicate that the use of e-learning with google classroom and learning discipline simultaneously have a significant influence on the learning motivation of the students of brothers and sisters house in Surabaya city during the Covid-19 pandemic.

Keywords


E-learning, Google Classroom, Learning Discipline, Learning Motivation.

References


Albashtawi, A.H. & Al Bataineh, K.B. (2020). The Effectiveness of Google Classroom among EFL Students in Jordan: An Innovative Teaching and Learning Online Platform. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 15(11): 78-88. https://doi.org/10.3991/IJET.V15I11.12865.

Cintya, A.N.D. & Nugraha, J. (2020). Pengaruh Sarana Prasarana dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII Otomatisasi Tata Kelola Perkantoran di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP). 9(1): 1-16.

Daniati, D., Ismanto, B., & Luhsasi, D.I. (2020). Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E-learning Berbasis Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran. 6(3): 601-608. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2642.

Dwi, E., Muhsin, & Rozi, F. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Disiplin Belajar, Kompetensi Sosial Guru, dan Kesiapan Belajar terhadap Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal. 8(1): 302-317.

Fauzan, F. & Arifin, F. (2019). The Effectiveness of Google Classroom Media on the Students’ Learning Outcomes of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Department. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI. 6(2): 271-285. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v6i2.5149.

Gozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Undip.

Kemendikbud. (2020). Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran dan Tahun Akademik Baru di Masa Pandemi Covid-19: Satuan Pendidikan di Zona Kuning, Oranye dan Merah Dilarang Melakukan Pembelajaran Tatap Muka. https://www.kemdikbud.go.id/main/files/download/d16ebb4e0e2245e, diakses pada tanggal 29 Oktober 2020.

Larasati & Choirul, N. (2020). Pengaruh Penggunaan Smartphone dan E-learning terhadap Motivasi Belajar dalam Masa Pelatihan Kerja. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 5(2): 214-233. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i2.18008.

Lutviana, L. & Suryani, N. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kesiapan Belajar, dan Disiplin Belajar terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPS pada Mata Pelajaran Ekonomi di MA NU Raudlatul Muallimin Wedung. Economic Education Analysis Journal. 4(1): 50-57.

Mulyany, P. (2014). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru, Disiplin Belajar dan Sikap Siswa terhadap Motivasi Belajar Mata Diklat Bekerjasama dengan Kolega dan Pelanggan pada Siswa Kelas X Program Keahlian Administrasi Perkantoran di SMK Pl Tarcisius 1 Semarang. Economic Education Analysis Journal. 2(3): 116-123.

Murni, M., & Pratiwi, H. (2020). Pengaruh Fraud Diamond Terhadap Perilaku Fraud Academic dengan Student Behavior Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 422–432. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2908

Nirfayanti, N. & Nurbaeti, N. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom dalam Pembelajaran Analisis Real terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Proximal Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika. 2(1): 50-59.

Novianty, R. (2019). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. EKSPOSE: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan. 18(2): 828-840.

Nurhuda, D.Y.W. (2016). Pengaruh Disiplin Dosen terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Bakti Tunas Husada Tasikmalaya. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada. 16(1): 32-37. https://doi.org/10.36465/jkbth.v16i1.163.

Pradana, D.B.P. & Harimurti, R. (2017). Pengaruh Penerapan Tools Google Classroom pada Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa. It-Edu. 2(01): 59-67.

Rahayu, F. (2019). Pengaruh Konsep Diri dan Disiplin Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Menengah Pertama Negeri 4 Palu pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Paedagogia: Jurnal Pendidikan. 8(2): 113-138. https://doi.org/10.24239/pdg.vol8.iss2.45.

Ridwan, T. & Umam, A.F. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom dalam Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Indonesia. 1(1): 37-46.

Rikizaputra & Sulastri, H. (2020). Pengaruh E-learning dengan Google Classroom terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Biologi Siswa. Lectura: Jurnal Pendidikan. 11(1): 106-118. https://doi.org/10.2183/tja.75.1_27.

Sabran & Sabara, E. (2019). Keefektifan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makasar, hlm. 122-125, Fakultas Teknik Universitas Negeri Makasar.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujianto, A. E. (2009). Aplikasi Statistik dengan SPSS 16.0. Jakarta: PT. Prestasi Pustaka.

Susanto, A., Farihen, & Iswan. (2020). The Effect of Self-Regulated and Disciplined Learning on Students’ Achievements. Advances in Health Sciences Research. 27(3): 123-126. https://doi.org/10.2991/ahsr.k.200723.030.

Trust. (2020). The Real Ultimate Student. trust.or.id, diakses pada tanggal 29 Oktober 2020.

Wahyono, E. (2020). Kapan Sebenarnya Corona Pertama Kali Masuk RI? https://news.detik.com/berita/d-4991485/kapan-sebenarnya-corona-pertama-kali-masuk-ri/3, diakses pada tanggal 29 Oktober 2020.

Wati, A.K. & Muhsin. (2019). Pengaruh Minat Belajar, Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Lingkungan Sekolah terhadap Kesulitan Belajar. Economic Education Analysis Journal. 8(2): 797-813. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31517.

Yulyani, R.D. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom, Fasilitas Pembelajaran dan Minat Belajar Mahasiswa terhadap Motivasi Belajar Daring Selama Pandemi Covid-19. Ed-Humanistics. 5(2): 703-714.

Yussi, Syaad, & Purnomo. (2016). The Contribution of Vocational Students’ Learning Discipline, Motivation and Learning Results. International Journal of Environmental & Science Education. 12(5): 965-970.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3599

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Alfred Liubana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.