Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Setting Sekolah Menengah Atas di Kota Mataram Provinsi Nusa Tenggara Barat

Notonagoro Sabdo Gusti

Abstract


This study aims to describe the implementation of inclusive education in high school settings in the city of Mataram. This research used a qualitative approach with a case study method carried out to see and observe a program, activity, event, or group of individuals at SMAN 6 Mataram. Data collection techniques used interviews and observation.  Data analysis technique used three stages; data reduction, data exposure, and conclusion drawing. The research results showed that the inclusive education at SMAN 6 Mataram was well implemented because the school had previously carried out socialization to all teachers and parents. In addition, the school provided access for all students with disabilities with individual or additional learning, curriculum modifications for all disabled people, learning facilities, socialization of learning braille books for teachers and assisting students with disabilities in exams. The obstacles experienced were the lack of direct support from the government, professionals, and learning problems such as mathematics, arts and culture, physical education, and crafts.

Keywords


Implementation, Inclusive Education, Senior High School.

References


Afifah, W., & Hadi, S. (2018). HAK PENDIDIKAN PENYANDANG DISABILITAS DI JAWA TIMUR. DiH: Jurnal Ilmu Hukum. https://doi.org/10.30996/dih.v0i0.1793

Aghniya, S. L. (2020). Strategi Pembelajaran Jarak Jauh Untuk Siswa Berkebutuhan Khusus Di Tengah Pandemi. Jurnal Pendidikan Inklusi, 8.

Alfaaroqi, K. U., & Khoiruddin, M. A. (2020). Implementasi Pendidikan Inklusif Dan Kendalanya Di Sdn Betet 1 Kota Kediri (Implementation of Inclusive Education and Its Control in Sdn Betet 1 Kota Kediri ). Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(1), 1–16.

Alfian. (2013). Pendidikan Inklusif di Indonesia. Edu-Bio, 4(4).

Amalia, N., & Kurniawati, F. (2021). Studi Literatur: Peran Guru Pendidikan Khusus di Sekolah Inklusi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 361-371. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3730

Andayani, A., & Afandi, M. (2019). Pemberdayaan dan Pendampingan Komunitas Penyandang Disabilitas Dalam Mengakses Pendidikan Tinggi. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 16(2). https://doi.org/10.14421/aplikasia.v16i2.1178

Anggriana, T. M., & Trisnani, R. P. (2016). Kompetensi Guru Pendamping Siswa Abk Di Sekolah Dasar. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 157–164. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.702

Angreni, S., & Sari, R. T. (2020). IDENTIFIKASI DAN IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH DASAR SUMATERA BARAT. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2). https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a4.2020

Arum, S. K., Widyastono, H., & Sunardi, B. (2020). Pendidikan Inklusi Sebagai Solusi Pendidikan Untuk Semua (Penerapan Pendidikan Inklusi di SDN Bromantakan 56 Surakarta). BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1). https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2487

Bachri, & S, B. (2019). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10.

Barsihanor, B., & Anindia Rosyida, D. (2019). Implementasi Pendidikan Inklusi Pada Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Firdaus Banjarmasin. Jurnal Tarbiyatuna, 10(2). https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v10i2.2712

Buana, I. K. S. (2019). Aksesibilitas Sebagai Bentuk Kemandirian bagi Difabel dalam Menggunakan Fasilitas Pelayanan Publik pada Perbankan. Jurnal Ilmu Hukum, 7.

Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru profesional sebagai faktor penentu pendidikan bermutu. Polines, 2.

Damayanti, T., Hamdan, S. R., & ... (2017). KOMPETENSI GURU DI DALAM PROSES PEMBELAJARAN INKLUSI PADA GURU SD NEGERI DI KOTA BANDUNG. Schema: Journal of ….

Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan Sekolah Inklusi Di Indonesia. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 223–227. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13530

Fathimatul Zahrol F, N. Z. D. (2015). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI DI KOTA KEDIRI: STUDI KASUS DI SMP YBPK KEDIRI. EMPIRISMA, 24(2). https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i2.27

Firman. (2020). May 2020. Oncology, 1(3405), 485–491. https://doi.org/10.46883/onc.3405

Garnida, D. D. (2018). Pengantar Pendidikan Inklusif (D. Sumayyah (Ed.); 2nd ed.). PT.Refika Aditama.

Hamzah, S. I., Djuko, R. U., & Juniarti, Y. (2020). Asesmen terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (Abk). Jambura Early Childhood Education Journal, 2(1). https://doi.org/10.37411/jecej.v2i1.120

Harahap, M. (2017). Esensi Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2). https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(2).625

Hidayat, A. dan M. (2010). Pengelolaan Pendidikan. Pustaka Educa.

Holifurrahman, H. (2020). Kurikulum Modifikasi dalam Praktik Pendidikan Inklusif di SD Al-Firdaus. INKLUSI, 7(2). https://doi.org/10.14421/ijds.070205

Indriawati, P. (2013). Implementasi Kebijakan Tugas Guru Pembimbing Khusus pada Pendidikan Inklusif di SD Negeri se-Kecamatan Junrejo Batu. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 50.

Jarmitia, S., Sulistyani, A., Yulandari, N., Tatar, F. M., Santoso, H., Jarmitia, S., Sulistyani, A., Yulandari, N., Tatar, F. M., & Santoso, H. (2016). the Relationship Between Social Support and Self Confidence of Persons With Physical Disability in Special Education Schools in. Psikoislamedia, 1(April).

Kemendiknas. (2010). Modul Pelatihan Pendidikan Inklsif. Kemendiknas.

Kusnia, N. (2019). Sumber Daya Dalam Implementasi Kebijakan pendidikan Inklusi di SDN Betet 1 Kediri. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.26740/jdmp.v3n1.p25-30

Latifah, I. (2020). Pendidikan Segregasi, Mainstreaming, Integrasi dan inklusi, apa bedanya? JURNAL PENDIDIKAN, 29(2). https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.676

Limbong, I., Munawar, M., & Kusumaningtyas, N. (2019). Perencanaan pembelajaran paud berbasis steam ( science, technology, eingeneering, art, mathematic ). Seminar Nasional PAUD 2019.

Lukitasari, S. W., Sulasmono, B. S., & Iriani, A. (2017). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p121-134

Ma’arif, M. A. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. At Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 3(1).

Michael, D. (2020). Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi bagi Penyandang Disabilitas di Universitas Brawijaya. Jurnal HAM, 11(2). https://doi.org/10.30641/ham.2020.11.201-217

Musyafira, I., & Hendriani, W. (2021). Sikap Guru Dalam Mendukung Keberhasilan Pendidikan Inklusi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 75-85. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3105

NTB, S. P. (2016). Peraturan Gubernur Nusa Tengara Barat.

Saadati, B. A., & Sadli, M. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI BERBASIS PENGEMBANGAN DIRI DI SEKOLAH ALAM JOGJA GREEN SCHOOL. El Midad, 11(2). https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1898

Sari, C. N., & Hendriani, W. (2021). Hambatan pendidikan inklusi dan bagaimana mengatasinya: Telaah kritis sistematis dari berbagai negara. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 9(1). https://doi.org/10.22219/jipt.v9i1.14154

Sastradiharja, E. J., MS, F., & Sutarya, M. (2020). Pendidikan Inklusi Di Perguruan Tinggi. Alim | Journal of Islamic Education, 2(1). https://doi.org/10.51275/alim.v2i1.172

Shofa, M. F. (2018). Implementasi Manajemen Pendidikan Inklusi di PAUD Inklusi Saymara Kartasura. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.22515/attarbawi.v3i2.1337

Sistem “SMART” dalam Implementasi Pendidikan Inklusi. (2005). JPK: JURNAL PENDIDIKAN KHUSUS, 1(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v1i2.6005

Stanley J. Vitello, D. E. Mi. (2013). Inclusive schooling: National and international perspectives. New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Statistik, B. P. (2020). Potret Pendidikan Indonesia Statistik Pendidikan 2020. Badan Pusat Statistik.

Suparno, S., Praptiningrum, N., & Purwandari, E. (2019). Dampak implementasi pendidikan inklusi terhadap aspek akademik siswa lamban belajar (slow learner). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v11i1.23795

Wati, E. (2014). Manajemen Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Negeri 32 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(2), 368–378. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.508

Widiastuti, N. L. G. K. (2019). Karakteristik dan Model Layanan Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Kajian Pendidikan Widya Accarya FKIP Universitas Dwijendra, 53(9).




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3469

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Notonagoro Sabdo Gusti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.