Analisis Kondisi Psikologis Anak dari Keluarga Tidak Utuh pada Siswa SMA PGRI Kupang

Lolang Maria Masi

Abstract


This study aims to describe the psychological condition of children from incomplete families who study at SMA PGRI Kupang. The research used a quantitative approach with a total sample size of 45 students. The sample selection used purposive sampling method. The instrument used in this study was a questionnaire on the psychological condition of children from incomplete families. The data analysis technique used descriptive quantitative with the percentage to measure the psychological condition of the children.  The results of the research show that there were some effects on the psychological condition of children from incomplete families such as divorce from their parents, death of family members, living separately, empty families, alcoholic families and quarrelsome parents which reached 63%. It means that the family which was not intact was categorized as having a high effect on the students’ psychological condition, such as feeling sad, rejected, angry, hurt, lonely, guilty and blaming themselves, anxious, depressed, shutting down, embarrassed, stressed, feeling insecure and losing affection. Therefore, the supervising teachers can provide motivation and provide Counseling Guidance services for every student, especially those who live in the intact families for their achievement and their improvement at the Middle Education level.

Keywords


Psychological Condition of Children; Incomplete Family.

References


Ahmadi, A. (1999). Psikologi Social, Rineka Cipta, Jakarta.

Asfiyah, W., & Ilham, L. (2019). Urgensi Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Hadist dan Psikologi Perkembangan. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 16(1), 1–20. https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.161-01

Astuti, Y. D. (2007). Kematian Akibat Bencana dan Pengaruhnya Pada Kondisi Psikologis Survivor:Tinjauan Teoritis Tentang Arti Penting Death Education. Unisia, 30(66), 363–376. https://doi.org/10.20885/unisia.vol30.iss66.art4

Aziz, M. (2019). Perilaku Sosial Anak Remaja Korban Broken Home Dalam Berbagai Perspektif (Suatu Penelitian di SMPN 18 Kota Banda Aceh). Jurnal al-ijtimaiyyah: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam, 1(1), 30–50. https://doi.org/10.22373/al-ijtimaiyyah.v1i1.252

Chairani, L. (2014). Makna Kematian Orangtua Bagi Remaja (Studi Fenomenologi pada Remaja Pasca Kematian Orangtua). Jurnal Psikologi, 10(1), 41–48. http://dx.doi.org/10.24014/jp.v10i1.1177

Dewi, P. S., & Utami, M. S. (2008). Subjective Well‐Being Anak Dari Orang Tua Yang Bercerai. Jurnal Psikologi, 35(2), 194–212. https://doi.org/10.22146/jpsi.7952

Djiwandono, Sri. 2005. Konseling dan Terapi Dengan Anak dan Orang Tua. Jakarata: Grasindo

Endriani, A. (2015). Studi Kemampuan Berkomunikasi Anak Usia Dini di TK Nurul Huda Selayar Sakra Barat Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 1(2), 115–120. https://doi.org/10.33394/jk.v1i2.389

Gottman, John. 2003. Kiat-Kiat Membesarkan Anak Yang Memiliki Kecerdasan Emosional. (terjemahan). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hidayati, Diana Savitri. (2018). Family Functioning dan Loneliness pada Remaja dengan Orang Tua Tunggal. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 6(1), 54–62. https://doi.org/prefix 10.22219

Mali, M. K., Widodo, D., & Sutriningsih, A. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kebiasaan Mengkonsumsi Alkohol Pada Remaja Laki-Laki NTT yang Tergabung Dalam Organisasi Ikabe - Malang. Nursing News, 2(2), 53–61.

Marpaung, J., & Novitasari, K. D. (2017). Studi Deskriptif Dampak Orang Tua yang Berkonflik Bagi Anak. Cahaya pendidikan, 3(1), 44–51. https://doi.org/10.33373/chypend.v3i1.869

Maula, L. K., & Yuniastuti, A. (2017). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Penyalahgunaan dan Adiksi Alkohol pada Remaja di Kabupaten Pati. Public Health Perspective Journal, 2(2), 168–174.

Mone, H. F. (2019). Dampak Perceraian Orang Tua Terhadap Perkembangan Psikososial dan Prestasi Belajar. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(2), 155–163. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v6i2.20873

Nisfiannoor, M., & Yulianti, E. (2005). Perbandingan Perilaku Agresif Antara Remaja yang Berasal dari Keluarga Bercerai dengan Keluarga Utuh. Jurnal Psikologi, 3(1), 1–18.

Ramadhani, P. E., & Krisnani, H. (2019). Analisis Dampak Perceraian Orang Tua Terhadap Anak Remaja. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(1), 110–119. https://doi.org/10.24198/focus.v2i1.23126

Sari, A., Hubeis, A. V. S., & Mangkuprawira, S. (2010). Pengaruh Pola Komunikasi Keluarga dalam Fungsi Sosialisasi Keluarga terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 08(2), 36–45. https://doi.org/10.46937/820105701

Saqinah, D. R., Fasikhah, S. S., & Zulfiana, U. (2019). Hubungan antara Dukungan Emosional Orangtua dan Agresivitas Remaja dengan Orangtua Bercerai. Cognicia, 7(2), 12. https://doi.org/10.22219/Cognicia.Vol7.No2.258-269

Septiana, V. S., Pranaji, D. K., & Simanjuntak, M. (2014). Faktor Suku dalam Pola Komunikasi, Penyesuaian Suami Istri, dan Keharmonisan Keluarga. Jurnal Ilmu Keluarga dan Konsumen, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.24156/jikk.2014.7.1.1

Sholichah, M. (2016). Pengaruh Persepsi Remaja Tentang Konflik Antar Orang Tua dan Resiliensi Terhadap Depresi dan Kecemasan. Humanitas, 13(1), 22–36. https://doi.org/10.26555/humanitas.v13i1.3837

Suzanna, S. (2018). Makna Kehilangan Orangtua Bagi Remaja di Panti Sosial Bina Remaja Indralaya Sumatera Selatan; Studi Fenomenologi. Jurnal Aisyah : Jurnal Ilmu Kesehatan, 3(1), 61–76. https://doi.org/10.30604/jika.v3i1.86

Trianingsih, R., Inayati, I. N., & Faishol, R. (2019). Pengaruh Keluarga Broken Home Terhadap Perkembangan Moral dan Psikososial Siswa Kelas V SDN 1 Sumberbaru Banyuwangi. Jurnal Pena Karakter (Jurnal Pendidikan Anak dan Karakter), 02(01), 9–16.

Willis, Sofyan. (2009). Konseling Keluarga. Bandung: Alfabeta

Wulandri, D., & Fauziah, N. (2019). Pengalaman Remaja Korban Broken Home (Studi Kualitatif Fenomenologis). Empati, 8(1), 1–9.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.2968

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Lolang Maria Masi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.