Meta Analisis Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

Risky Sanita, Indri Anugraheni

Abstract


The purpose of this study is to reanalyze the use of the Inquiry learning model to improve primary school student learning outcomes. This type of research was a meta-analysis. The research began with formulating a research problem, then testing the relevant research results for analysis. The data collection technique used non-test in the form of searching electronic journals through Google Scholar as well as documentation studies in libraries. The search results obtained 29 articles from journals and 3 theses articles from the repository. Based on the results of the analysis, it revealed that the Inquiry learning model was able to improve the student learning outcomes ranging from the lowest 1.4% to the highest 58.33% with an average of 20.88%. From the calculation of the effect size on the 29 articles and 3 theses analyzed, it was resulted that the effect size was 4.94 on average.

Keywords


Inquiry, Learning Outcomes.

References


Agus, Suprijono. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Anam, R. A. S. (2015). Efektivitas dan Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 2(1), 80-89.

Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., & Widiyanti, N. L. P. M. (2013). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1).

Anugraheni, I. (2017). Penggunaan Portofolio Dalam Perkuliahan Penilaian Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 246-258.

Astuti, S. (2016). Penerapan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SD Laboratorium UKSW. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 117-126.

Dekawati, I. (2011). Manajemen Pengembangan Guru Profesional. Bandung: Resqi Press.

Kemendikbud. (2016). Pendekatan Saintifik dan Model-Model Pembelajaran. Jakarta:Kemendikbud.

Kurniawati, I. D., & Diantoro, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Intruction Terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 10, 36-46

Kusmana, Ade. (2010). Motivasi Belajar (Motivation Of Learning). Jambi: Himpunan Sarjana Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Indonesia (HISPISI). Jurnal pendidikan Ilmu-Ilmu sosial 4. (9). 1-79.

Mbari, M. A. F., Yufrinalis, M., & Nona, T. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Siswa. Prima Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6(2), pp. 94-102.

Moh. Uzer Usman. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Nurhayati, A., Panjaitan, R. L., & Djuanda, D. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gaya Gesek. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 131-140.

Nurkhasanah, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatan Aktifitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IX.A SMP Negeri 1 Gangga. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 47-53. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1393

Retnawati, Heri, dkk. (2018). Pengantar Analisis Meta.Yogyakarta: Parama Publishing

Sanjaya, Wina. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Septiyani, T., Tampubolon, B., & Rosnita, R. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Konkrit Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas I SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1).

Setiasih SD, Panjaitan RL, Julia. (2016). Penggunaan Model Inquiry Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sifat-Sifat Magnet Di Kelas V SDN Sukajaya Kecamatan Jatinunggal Kabupaten Sumedang. Jurnal Pena Ilmiah: 1, (1),421-430

Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana. (2012). Penilaian dan Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Ramaja Rodaskarya

Suhendri, H. (2011). Pengaruh Kecerdasan Matematis–Logis Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1).

Suprihatiningrum, J., & Profesional, G. (2014). Pedoman Kinerja, Kualifikasi, & Kompetensi Guru. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Susilowati, W. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Model Inquiry Learning Terhadap Keterampilan Berfikir Kritis Pada Mata Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 211-216.

Utama, M., & Sari, D. L. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Picture And Picture dan Make A Match Ditinjau Dari Hasil Belajar Dalam Pembelajaran IPA Kelas 4 SD Gugus Mawar-Suruh. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(3), 82-99.

Wahyuningsih, S., & Djazari, M. (2013). Pengaruh Lingkungan Sekolah Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Srandakan. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 2 (1).

Widayanti, E. R., & Slameto. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Dadu Terhadap Hasil Belajar IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6 (3), 182-195.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Risky Sanita, Indri Anugraheni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.