Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya

Mahsup Mahsup, Ibrahim Ibrahim, Sintayana Muhardini, Nurjannah Nurjannah, Eka Fitriani

Abstract


This research aims to describe the learning by applying peer tutor learning model as an effort to improve the learning outcomes in the linear program of fourth semester students in Mathematics education study program of FKIP UM Mataram. The research method used a class action research. The research population was fourth semester students of Mathematics education study program of FKIP UM Mataram, with as many as four students taken as samples. The instruments of the study were the observation results of the learning implementation and the final test result of students study. Analysis of research data on students test results was obtained from the final test result of the learning cycle. The test was said to succeed if 85% of the total students got a value of ≥ 65. Based on the results of the study, the application of peer tutor learning models could improve learning outcomes with the observation result of lecturers and student learning activities were in good criteria. And, the final test score of cycle I had achieved a classical learning standard with a percentage achievement reached 75%.

Keywords


Learning Outcomes, Peer Tutor Model.

References


Afifah, N. (2011). Strategi Pembelajaran Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Anak Berkesulitan Belajar Kelas IIIA SD Negeri Kepatihan Surakarta Tahun Pelajaran 2010/2011. Zjurnal UNS, I, 98.

Ani Widayati. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, VI(1), 87–93.

Arikunto. (2019). Metodelogi Penelitian, Suatu Pengantar Pendidikan. In Rineka Cipta, Jakarta (p. 21).

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara, 136(2), 2–3.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. In Rineka Cipta.

Arta Diantoro, S. B., Mahsup, M., & Pramita, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bentuk Aljabar Siswa Kelas VII SMP. Paedagoria | FKIP UMMat, 10(1), 01. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v10i1.811

Bakhri, S. (2018). Pendidikan Global Dan Globalisasi Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1).

Mulyono, D., & Elly S., A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching dan Student Facilitator and Explaining Terhadap Hasil Belajar Matematika dengan Mengontrol Kemampuan Awal Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 238-250. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2536

Izzati, N. (2015). Pengaruh Penerapan Program Remedial Dan Pengayaan Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 4(1). https://doi.org/10.24235/eduma.v4i1.20

Krismanto, A. (2003). Beberapa Teknik, Model, dan Strategi dalam Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Mahsup, M. (2018). Analisis Kesulitan Dalam Memahami Kemampuan Verbal Dalam Membuat Model Matematika Program Linear. Jurnal Ulul Albab, 22(2). https://doi.org/10.31764/jua.v22i2.594

Mandailina, V., & Mahsup. (2018). Efektivitas Pembelajaran Matematika dengan Metode Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Kubus dan Balok Kelas VIII SMP/MTs. Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika (JTAM), 2(2), 144–147.

Nizaruddin, Nugroho, A. A., & Istikaanah, N. (2012). Efektifitas Pembelajaran Matematika Bilingual Berbasis Konstruktivisme Pada Materi Program Linear. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika (Aksioma), 3(1), 1–10.

Ramadhan, R., Solehudin, A., & Sabri, S. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik di SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(2), 242. https://doi.org/10.17509/jmee.v5i2.15194

Rohmah, Z. (2019). Penerapan Pembelajaran Matematika melalui Model Tutor Sebaya dengan Pendekatan Saintifik sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa di Kelas Inklusif. Suska Journal of Mathematics Education, 5(2), 149. https://doi.org/10.24014/sjme.v5i2.8171

Saparwadi, L., & Aini, Q. (2016). Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Program Linear : Studi Kasus Pada Program Studi Pendidikan dalam Pendidikan Matematika ) di beberapa PTN dan PTS sepulau Lombok . Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan, 14(1), 33–48.

Setiawan, I. W. B., Artawan, I. G., & Rasna, I. W. (2014). Penerapan metode pembelajaran tutor sebaya (peer teaching) untuk meningkatkan pemahaman isi teks dongeng siswa kelas vii a1 di SMP Negeri 3 Sawan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 2(1).

Siti Muawanah, Nizaruddin, A. N. A. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Tutor Sebaya Dan Numbered. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, (2019: Senatik 4), 370–378.

Sujiati, S. (2020). Pembelajaran Kooperatif Berbasis Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Pesawat Sederhana di SMPN 1 Kayangan. Jurnal Paedagogy, 7(1), 1-8. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2508

Sutawidjaja, A., & Afgani, J. (2015). Konsep Dasar Pembelajaran Matematika. Pembelajaran Matematika, 1.2–1.24.

UUD. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan. UUD No 20 Tahun 2003, 1–33.

Wijaya Kusuma, D. D. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. In Mengenal Penelitian Tindakan Kelas (p. 24).




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2673

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Mahsup, Ibrahim, Sintayana Muhardini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.