Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantu Lembar Kerja Siswa Berbasis Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa

Roswita Lioba Nahak, Vera Rosalina Bulu

Abstract


The objective of the research is to find out the effectiveness of the application of guided inquiry learning models to student learning outcomes. The research method used quasi-experimental with a nonequivalent control group design type. The population covered 34 students with saturated sampling technique with a sample of 34 students. The research instrument used test questions and documentation studies as well as data analysis techniques using the independent t-test and effect size test. The results of the study showed that the application of guided inquiry-based learning models with scientific-based worksheets on the learning outcomes of Class VI natural science at SDI Bakunase Kupang was effective, in which the average test score of the control class was smaller than the experimental class at 68.24 <79.41 and based on the value of sig. (2-tailed)> α that is 0.001 <0.05, then there was a significant difference in the average value between the control class and the experimental class and the effect size test results was 0.85. Therefore, it can be concluded that the application of the guided inquiry learning model based on LKS based Scientific is effective towards the learning outcomes of Class VI Natural Sciences at SDI Bakunase Kupang.


Keywords


Effectiveness, Guided Inquiry, Learning Outcomes

References


Amijaya. Ramdani, Agus, Merta. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurrnal Pijar MIPA, 13(2), 94-99.

Arisandy. Fitriani, L & Ghassani, F. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Inquiry terhadap Hasil Pembelajaran Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Lubuklinggau. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 1(1),71-79.

Bohori, M. Putra, Amal. Razi, Pakhur. (2015). Pengaruh Lembar Kerja Siswa Berorientasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Fisika terhadap Pencapaian Kompetensi Siswa. Jurnal Pillar of Physic Education, 1(1), 161-168.

Hamidah, Nur. (2018). Efektivitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia 12(2), 2212 – 2223.

Harususilo, Yohanes. (2019). Skor PISA Terbaru Indonesia, Ini 5 PR Besar Pendidikan ada Era Nadiem Makarim”. Kompas.com. 4 Desember https://docs.google.com/document/d/1zCxb32qb5YqDdf3mFhVgalb4NY0VECHH/edit

Jalal, Egidius. Lisa, Yasinta. Syafrudin, Didin. (2016). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 134-144. https://media.neliti.com/media/publications/271595-efektivitas-penggunaan-model-pembelajara-7b3de3c7.pdf

Mustika, Saptaningrum, Ernawati Susilawati. (2016). Pengaruh Penggunaan LKS dengan Pendekatan Saintifik pada Materi Objek IPA dan Pengamatannya terhadap Hasil Belajar IPA Kelas VII MTs Negeri 1 Semarang. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1), 63-71.

Ni luh, Gede dkk. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Pemahaman Konsep IPA dengan Mengontrol Minat Belajar Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Universitas Pendidikan Ganesa, 49(1), 41-47.

Nurcahyati, Kartika. Distrik. Wahyudi, Ismu. (2018). Pengaruh LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing Materi Elastisitas Dan Hukum Hooke Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Physics and Science Learning, 02 (2). 1-8.

Nurkhasanah, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatan Aktifitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IX.A SMP Negeri 1 Gangga. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 47-53. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1393

Rahmani. Halim, A. Jalil, Zulkarnaim. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 03(01), 158-168.

Santoso, Singgih. (2010). Statistik Parametrik, Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Cetakan Pertama, Jakarta : PT Gramedia.

Setiowati, H., A. Nugroho, & W. Agustina, (2015). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing (guided inquiry) dilengkapi LKS untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar siswa pada materi pokok kelarutan dan hasil kali kelarutan kelas XI MIA SMA Negeri 1 Banyudono tahun 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK) Universitas Sebelas Maret. 4(4): 54-60.

Simbolon, Dedi. Sahyar. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Eksperimen Rill dan Laboratorium Virtual Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 21(3), 299-316.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatakn Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alabeta.

Susanto,Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Pratiwi, Khan. Wijayati, Nanik. Mahatmanti, F. Marsudi. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Penilaian Autentik Terhadap Hasil Belajar Siswa. National Saintifik Journal of UNNES, 13(1), 2337-2348.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2369

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Roswita Lioba Nahak, Vera Rosalina Bulu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.