Penerapan Metode Latihan Mandiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMP Negeri 1 Kayangan

Wiwiek Sriwiarti Wahyuningsih

Abstract


The aim of this study was to  improve the students’ mathematics learning outcomes of SMPN 1 Kayangan through the application of the Independent training method. This research used classroom action research by applying the model developed by Kemmis and Mc. Taggart. This research was conducted in class VIII.1 of SMPN 1 Kayangan in the Even Semester of the 2018/2019 school year. Data collection instruments used were observation sheets, test, and documentation. The data analysis technique of this study used qualitative and quantitative descriptive analysis techniques. The result of the study showed that the students’ mathematics learning outcomes by applying the Independent training method in cycle 1 was 65.2% and cycle 2 was 85.2%. Meanwhile, the average cycle test results were 70.2 and cycle 2 was 81.4. This result indcated an increase in student learning outcomes. From this classroom action research, it can be concluded that Independent training can improve the students’ mathematics learning outcomes of SMP Negeri 1 Kayangan.

Keywords


Independent Training Method, Learnng Outcomes

References


Fortuna, D., dkk. (2014). Pengaruh Strategi REACT Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa Kelas V SD. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar. Vol. 4.

Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Cet I. Malang: Penerbit Universitas Negeri Malang.

Hudojo, Herman. (2005). Kapita Selekta Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang.

Kemendikbud. (2016). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Jenjang SMP Tahun 2016. Jakarta.

Kemendikbud. (2016). Matematika SMPT/MTs Kelas VIII Semester 2. Jakarta: Dikdasmen.

Nasution. (2000). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Bandung: PT. Bumi Aksara.

Mustopa, M., Hardianto, H., & Suwandi, S. (2015). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 11 Rambah Hilir. Jurnal Mahasiswa Prodi Matematika UPP, 1(1).

Rafikah, Ismu. (2019). Peningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS dengan Menggunakan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) di Kelas III MI NW Taman Pagesangan Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 34-39.

Riduwan & Sunarto. (2007). Pengantar Statistik. Bandung: Alfabeta.

Santoso, S. (2002). Statistik Parametrik. Jakarta: Elexmedia Komputindo.

Subanji. (2013). Pembelajaran Matematika Kreatif dan Inovatif. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sukamti, S. (2010). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dan Penguasaan materi Lingkaran I melalui Latihan Mandiri bagi Siswa Kelas VIIIe SMP N 5 Sragen Semester Genap Tahun 2009/2010. Majalah Ilmiah Pembelajaran, (1).

Suryani, Erna. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Pembelajaran Kooperatif Metode Think Pair Share pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 17(2), 141-150.

Syaifull B Djamarah dan Aswan Zaini. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Rineka Cipta.

Yuliati, Gemi. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 1 Batukliang Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 17(1), 31-40.




DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1813

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Wiwiek Sriwiarti Wahyuningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran

E-ISSN: 2442-7667

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected] 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.