Development of A Collaborative Web-Based Academic Supervision Model to Improve Learning Quality
Abstract
Keywords
References
Aeni, A. N., Fachrina, A. Z., Nursyafitri, A. A., & Putri, T. A. (2022). Pengembangan Website Carrd Sebagai Sarana Dakwah Untuk Meningkatkan Akhlakul Karimah Bagi Siswa SMP Kelas VIII. Al-Tsiqoh: Jurnal Ekonomi dan Dakwah Islam, 7(1), 1–17. https://doi.org/10.31538/altsiq.v7i1.2208
Alenezi, A. (2019). Barriers to participation in learning management systems in Saudi Arabian universities. Education and Information Technologies, 24(1), 503–521. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9788-z
Airlangga, P., Harianto, H., & Hammami, A. (2020). Pembuatan dan Pelatihan Pengoperasian Website Desa Agrowisata Gondangmanis. Jumat Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Informatika, 1(1), 9–12. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_if/article/view/1046
Alamsyah, M., Ahmad, S., & Harris, H. (2020). Pengaruh Kualifikasi Akademik dan Pengalaman Mengajar terhadap Profesionalisme Guru. Journal of Education Research, 1(3), 183–187. https://doi.org/10.37985/joe.v1i3.19
Amini, A., Kesumawaty, S., & Aktar, S. (2021). Analisis Implementasi Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 5 Pematangsiantar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 660–667. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2174
Asmadi, I., Romansyah, R., Farid, M., Ilyas, A. A. A. R. M., Habaib, M., & Yoseptry, R. (2023). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di SMA Terpadu Riyadlul Ulum). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 819–825. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1372
Bush, T. (2011). Theories of Educational Leadership and Management. SAGE Publications.
Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android Pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 63–70. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/IJSME/index
Devella, S., Yohannes, Y., & Rachmat, N. (2021). Pelatihan Pembuatan Website Sekolah Menggunakan WordPress Untuk Guru TIK SMA Negeri 17 Palembang. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 406. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4488
Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.1078255
Fitria, C. N., Hermawan, H. D., Sayekti, I. C., Selfia, K. D., Azra, A., & Prasojo, I. (2021). Pengembangan Digitalisasi Sekolah Berbasis Website pada Era Komputasi Global di SMP Muhammadiyah. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14665
Ghavifekr, S., & Rosdy, W. A. W. (2015). Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in schools. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(2), 175–191. https://doi.org/10.21890/ijres.23596
Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. http://www.aftanalisis.com
Hasanah, N. (2022). Panduan Supervisi untuk Kepala Sekolah. Jakarta: Erlangga.
Hidayat, M., Sabil, H., & Toat, F. A. (2024). Developing Student Astronomy Mathematics Books Using 4D Models (Define, Design, Develop, Disseminate). Proceeding International Seminar of Islamic Studies.
Kurnianingsih, E. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. ARMADA: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(5), 375–383. https://doi.org/10.55681/armada.v1i5.527
Lai, K.-W., & Pratt, K. (2004). Information and communication technology (ICT) in secondary schools: The role of the computer coordinator. British Journal of Educational Technology, 35(4), 461–475. https://doi.org/10.1111/j.0007-1013.2004.00411.x
Meka Yulianto, Egar, N., & Nurkolis. (2023). Pengembangan Model Supervisi Akademik Berbasis Web Bagi Sekolah Menengah Kejuruan. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1596–1503. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.832
Pujianto, P., Arafat, Y., & Setiawan, A. A. (2020). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Air Salek. Journal of Education Research, 1(2), 106–113. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.8
Rofiki, M. (2019). Urgensi Supervisi Akademik Dalam Pengembangan Profesionalisme Guru Di Era Industri 4.0. Indonesian Journal of Basic Education, 2(3), 502–514.
Rohmani, R., & Prihatmojo, A. (2021). Pengembangan Website Pembelajaran Digital pada Perkuliahan Pendidikan IPA Kelas Tinggi. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 242–249. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.242-249
Sanoto, H., Paseleng, M. C., & Kusuma, D. (2022). Sistem Informasi Manajemen Supervisi Akademik Berbasis Website dalam Peningkatan Kinerja Pengawas Sekolah. Aiti, 19(1), 87–102. https://doi.org/10.24246/aiti.v19i1.87-102
Soro, S. H., Handayani, S., Baskara, B. S., & Anggraeni, D. (2022). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah di SMA Negeri 5 Kota Sukabumi. Journal on Education, 04(04), 1350–1356.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan).
Sufandi, U., Priono, M., Aprijani, D., Wicaksono, B., & Trihapningsari, D. (2022). Uji Usability Fungsi Aplikasi Web Sistem Informasi Dengan Use Questionnaire. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 19(1), 24–34. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/article/view/42320
Sukanto, Mahdum, & Hadriana. (2022). Pengaruh Supervisi Akademik Dan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMA Di Dumai Selatan. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 08(02), 351–370. https://doi.org/10.32923/edugama.v8i2.2985
Suryana, B. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Supervisi Akademik. Surabaya: Mitra Cendikia
Utami, K. B. (2021). Pengembangan Modul dengan Perpaduan Mind Mapping dalam Pembelajaran Matematika Untuk Mengetahui Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Pertiwi I Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Scholastic, 5(3), 1–5. https://doi.org/10.36057/jips.v5i3.490
Wijayanti, D. (2022). Manajemen Supervisi Akademik dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Ilmu
Yussanti, D. W., & Dwikurnaningsih, Y. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Supervisi Manajerial Kepala Sekolah PAUD Berbasis Website. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 217–230. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p217-230
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v11i2.14997
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.