Development of Android-based Electronic Flipbook (E-Book) with Augmented Reality Technology in Green Business Courses
Abstract
This research aimed to develop an interactive Android e-book using Augmented Reality (AR) to enhance student learning outcomes of Green Business courses. The e-book included both offline and online resources and utilized AR to provide 3D visuals for a more engaging learning experience. The method used was Research and Development (R&D) with the Plomp Model. This model consists of five stages namely Preliminary Investigation ; Design ; Realization / Construction ; Test, Evaluation and Revision ; and Implementation. The data analysis technique is an Effectiveness Test using SmartPLS4 software. The results showed that the Green Business e-book effectively improved students' learning outcomes. This research indicates that visually-based e-books can be an effective tool for enhancing student learning outcomes. Educational institutions should consider developing more digital learning materials, especially those related to topics such as Green Business.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditama, P. W., Adnyana, I. N. W., & Ariningsih, K. A. (2019). Augmented Reality Dalam Multimedia Pembelajaran. SENADA (Seminar Nasional Manajemen, Desain Dan Aplikasi Bisnis Teknologi), 2, 176–182.
Ambarita, J. (2021). Workshop Pembuatan E-book Sebagai Bahan Ajar Elektronik Interaktif Untuk Guru Indonesia Secara Online di Tengah Covid 19. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 2(1), 44–57.
Ardiansyah, A. D., & Ridwan, M. (2023). Penerapan E-modul Berbasis Flipbook Terhadap Hasil Belajar Passing Permainan Sepak Bola Di SMKN 2 Buduran. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 4(2), 169–174.
Batubara, A. A., & Sinaga, I. A. (2023). Penerapan Teknologi Augmented Reality Untuk Rangkuman Isi Buku Pada Perpustakaan Fakultas Berbasis Android. KLIK: Kajian Ilmiah Informatika Dan Komputer, 4(2), 995–1001.
Çelik, Ö., & Kocaman, O. (2016). Barriers Experienced by Middle School Students in the Process of Learning English. International Journal of Psychology and Educational Studies, 3(1), 31–46.
Danardono, A., Rudibyani, R. B., & Sofya, E. (2019). Efektivitas Media E-Book untuk Meningkatkan Metakognisi dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 8(3), 495–508.
Farida, N., & Ratnawuri, T. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan e-Modul Berbantu Flipbook Pada Mata Kuliah Statistik. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 6(2), 191–195.
Hendriyani, Y., Delianti, V. I., & Mursyida, L. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 11(2), 85–88.
Humairah, E. (2022). Penggunaan Buku Ajar Elektronik (E-Book) Berbasis Flipbook Guna Mendukung Pembelajaran Daring Di Era Digital. Prosiding Amal Insani Foundation, 1, 66–71.
Ilham, A., Hidayat, J. T., Amri, M. F. L., Isnanto, J., & Haryanto, A. I. (2023). Pengembangan Buku Saku Perwasitan Tenis Meja Berbasis Flipbook. Journal on Education, 5(4), 13000–13008.
Inggriyani, F., Hamdani, A. R., & Dahlan, T. (2019). Minat Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Blended Learning melalui Google Classroom pada Pembelajaran Konsep Dasar Bahasa Indonesia SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(1), 29.
Laili, I. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315.
Larhmaid, M. (2018). The Impact of Print vs. Digital Resources on Moroccan University Students’ Reading Habits, Uses, and Preferences. SHS Web of Conferences, 52, 2001.
Lufthansa, L., Saputro, Y. D., & Kurniawan, R. (2020). Pengembangan Buku Ajar Psikologi Olahraga Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 16(2), 214–223.
Nieveen, N., & Folmer, E. (2013). Formative Evaluation in Educational Design Research. Design Research, 153(1), 152–169.
Novitasari, D., Ratnawuri, T., & Pritandhari, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Elecronic Book (E-Book) Berbasis Edmodo Kelas X SMK Kartikatama Metro. Jurnal Promosi Program Studi Pendidikan Ekonomi, 7(2).
Nurmala, R., Izzatin, M., & Mucti, A. (2019). Desain Pengembangan Buku Saku Digital Matematika SMP Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 6(2).
Pardede, H., & Sitorus, P. (2021). Pemanfaatan Interactive e-Book Berbasis Android Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Suluh Pendidikan, 9(1), 18–23.
Pradani, Y. F., & Aziza, Y. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Dalam Bentuk Buku Digital Interaktif Berbasis Flipbook Bagi Mahasiswa Teknik Mesin. Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 4(2), 1–10.
Sari, M. W. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) Pada Usaha Kecil Menengah (UKM)(Studi Kasus pada Roman Indah Ukm di Padang). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 1(1), 86–96.
Sari, R. K. (2019). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Bahasa Inggris pada Mahasiswa Kelas Karyawan. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 4(1).
Sari, S. Y., Rahim, F. R., Sundari, P. D., & Aulia, F. (2022). The Importance of E-books in Improving Students’ Skills in Physics Learning in the 21st Century: A Literature Review. Journal of Physics: Conference Series, 2309(1), 12061.
Setiadi, M. I., Muksar, M., & Suprianti, D. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4).
Susanto, H., Prawitasari, M., Akmal, H., Syurbakti, M. M., & Fathurrahman, F. (2023). Efektivitas Penggunaan Buku Ajar Mata Kuliah Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 8(1), 1–10.
Sutrisno, S., Prasetyowati, D., & Kartinah, K. (2018). Efektivitas Buku Ajar Matematika SMP Berbasis 3-D untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. JURNAL SILOGISME: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 3(1), 8–13.
Taufik, T., Imansyah, M. N., & Yulianti, E. (2021). Efektivitas Penggunaan Buku Ajar Sastra Lisan Suku Mbojo Berorientasi Pada Model CIRC Untuk Matakuliah Apresiasi Sastra. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 1(2), 41–45.
Tuazmi, N. (2022). Pengembangan Bahan Ajar E-book Menggunakan 3D Pageflip Professional pada Mata Kuliah Pengembangan Bahan Ajar dan Buku Teks. Universitas Negeri Padang.
Wicaksono, A., Supriyono, S., & Akhyar, F. (2021). Development of Electronic Teaching Materials Based Flip Book Makers for Language Skills in Elementary Schools. Journal of Physics: Conference Series, 1987(1), 12008.
Widyasari, I., Zetriuslita, Z., Istikomah, E., & Herlina, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di Kelas VIII SMP. Jurnal Derivat, 8(1), 61–71.
Zahara, N., Djufri, D., & Sarong, M. A. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Dengan E-Book dan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Pada Materi Dunia Tumbuhan. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 2(2), 105–109.
DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v10i4.13332
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kependidikan : Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
E-ISSN: 2442-7667
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.