Supervisi Individual yang Kontinyu untuk Meningkatkan Kemampuan Mengelola Pembelajaran Guru Mata Pelajaran di SMAN 2 Pujut

Lalu Sahbin

Abstract


The purpose of this research is to improve the ability to manage the learning of subject teachers through continuous individual supervision. The research method used is school action research which consists of two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection stages. Data collection techniques using documentation, observation and checklists. The data analysis technique in this study used descriptive analysis. The results of this study indicate that the classroom management competence of subject teachers increases from cycle to cycle, in the pre-cycle the average value of the pedagogic competence of 15 teachers is 80%. In the first cycle the number of teachers who made the syllabus and lesson plans was 33% and 27%, in the second cycle there was an increase in the number of teachers' syllabus and lesson plans by 80% and 87%, while the competence of teachers in compiling the syllabus and lesson plans increased to 87%. Thus, through individual supervision, subject teachers can improve the ability to manage learning.


Keywords


Ability to Manage Learning, Individual Supervision, Continuous.

References


Arikunto, Suharsimi. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Depdiknas. (2004). Supervisi Akademik; Materi Pelatihan

Islamuddin, I. (2021). Supervisi Klinik sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Mengelola Pembelajaran di SMA Negeri 8 Gowa. Jurnal Paedagogy, 8(4), 482-489. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4013

Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, Enco. (2012). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Rusmiarsi, R. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 40 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.680

Sagala, Syaiful. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta

Sapari, Achmad. (2002). Pemahaman Guru Terhadap Inovasi Pendidikan. Artikel. Jakarta: Kompas (16 Agustus 2002).

Sudiarti, D. (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SDN 9 Cakranegara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.463

Suginam, A. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 4 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 41-48. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2530

Supatni, P. (2017). Mengefektifkan Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas dalam Proses Pembelajaran di SDN 36 Ampenan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.473

Wahyuni, T. (2021). Supervisi Klinis oleh Kepala Sekolah guna Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Mengelola Administrasi Kelas di SD Negeri 42 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 8(2), 264-270. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3561

Wardani, IGAK. (2007). Pemantapan Kemampuan Profesional. Jakarta: Universitas Terbuka.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.4262

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Lalu Sahbin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.