Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa MAN 1 Lombok Timur
Abstract
This study aims to improve student learning outcomes and activeness through the application of discovery learning models. This research method uses classroom action research which consists of 2 cycles. Each cycle consists of 4 (four) stages, namely planning, implementing, observing and reflecting. The subjects of this study were students of class XII MIA-1 MAN 1 East Lombok. The research instrument used observation sheets, documentation, and tests. The data analysis technique of this research is using descriptive analysis. The results of this study indicate that in the first cycle, the percentage of classical completeness of learning outcomes and the average level of activeness of students was 18% and 76%, respectively. Whereas in cycle II, the percentage of classical completeness of learning outcomes and the average level of activeness of students was 76% and 90%, respectively. This proves that, the application of discovery learning learning models can improve the results and learning activeness of class XII MIA-1 MAN 1 East Lombok, especially three dimensional material.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Amir, Taufiq. (2009). Inovasi Pendidikan melalui Discovery Learning. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Arikunto, Suharsimi, dkk. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Balai Diklat Keagamaan Denpasar. (2019). Model Pembelajaran Discovery dan Inquiry Learning, Bahan Ajar Berbasis e-Learning
Fitriana, F. (2019). Penerapan Model Discovery Learning pada Pembelajaran IPA Materi Tekanan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 100-108. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1805
Hamalik, Hamalik. (2007). Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Bumi Aksara,.
Mahartati, I. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 3 Cakranegara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.568
Nurmiati, B. (2020). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 2 Cakranegara. Jurnal Paedagogy, 6(1), 1-7. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2523
Nuryaningsih, W. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Berkolaborasi Google Classroom dan WhatsApp Group untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa dalam Menulis Teks Eksplanasi. Jurnal Paedagogy, 8(2), 159-168. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3540
Permendiknas RI No 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses, Jakarta: BSNP
Raihun, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn Peserta Didik Kelas IX.3 SMP Negeri 4 Praya Timur. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 124-132. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1809
Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer, Jakarta: Alfabet.
Sanjaya, Wina. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
Sardiman, AM. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali Pers
Sirait, Marulin. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Discovery-Inkuiri dan Kontribusinya terhadap Penguatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dasar Vol.1 Nomor 2.STAIN Curup Bengkulu. http://journal.staincurup.ac.id/index.php/arriayah
Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226
Susmiati, E. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Model Discovery Learning dan Media Video Dalam Kondisi Pandemi Covid-19 bagi Siswa SMPN 2 Gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210-215. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2732
Trinandita. 2008. Keaktifan Siswa. (Online), (http://ipotes.wordpress.com/2008/05/24/prestasi-belajar/, diakses 23 Agustus 2019).
Tompo, B., Ahmad, M.A.,& Muris. (2016). Pengembangan Model Pembelajran Discovery- Inquiry untuk Mereduksi Miskonsepsi IPA Peserta Didik SMP. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika Jilid 12 Nomor 3 hal. 240-253
DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3720
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Sri Hida Wahyuni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Teknologi Pendidikan
ISSN: 2656-1417 (Online)
ISSN: 2503-0620 (Print)
Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP
Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.