Penggunaan Media Youtube dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Zakat dan Hikmahnya di Madrasah Aliyah Miftahul Ulum Weding Demak
Abstract
This study aims to determine the activeness and learning outcomes of students on zakat material and its wisdom through youtube media at Madrasah Aliyah Miftahul Ulum Weding Demak. The research used is a classroom action research approach. The results showed that based on the results of the last recap, it appears that the learning outcomes from cycle I to cycle III have increased. In the first cycle the average results obtained were 66.36, increasing to 73.60 or 7.24% in the second cycle. In the third cycle the average value reached 76.78, an increase from the second cycle of 3.18%. From these data, it can be concluded that with the optimal application of youtube media in fiqh learning for class X Miftahul Ulum Weding Demak students can improve learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Arikunto, S. (2017). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Bumi Aksara.
Baihaqi, A., Mufarroha, A., & Imani, A. I. T. (2020). Youtube sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif di SMK Nurul Yaqin Sampang. EDUSIANA : Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 07(01), 74–88.
Carlos Orús, María José Barlés, Daniel Belanche, L. C. (2016). The effects of learner-generated videos for YouTube on learning outcomes and satisfaction. Computers & Education, 95(1). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.01.007
D Rahmawati S.E, Nugroho, N. M. D. P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Smp. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 3(1). https://doi.org/10.15294/upej.v3i1.3109
Elianur, C. (2020). Pilihan Media Pembelajaran Daring Oleh Guru PAI di Bengkulu Tengah. Jurnal As-Salam, 4(1), 37–45. https://doi.org/10.37249/as-salam.v4i1.142
Jacub, T. A., Marto, H., & Darwis, A. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Ips (Studi Penelitian Tindakan Kelas Di Smp Negeri 2 Tolitoli). Tolis Ilmiah; Jurnal Penelitian, 1(2), 124–129. https://ojs.umada.ac.id/index.php/Tolis_Ilmiah/article/view/126
Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Iman Nurchotimah, A. S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila dan Kewarganegaraan), 2(1), 10. https://doi.org/10.26418/jppkn.v2i1.41752
Pratiwi, B., & Hapsari, K. P. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. 4(2), 282–289.
Rasimin, Subqi, I., Eko, H., & Musyahadah, E. (2012). Media Pembelajaran: Teori dan Aplikasi (U. Hayati (ed.)). Trust Media Publishing.
Salim, H. (2015). Penelitian Tindakan Kelas; Teori dan Aplikasi bagi Mahasiswa, Guru Mata Pelajaran Umum dan PAI di Sekolah. Perdana Publising.
Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2020). Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal MAPPESONA, 1, 12.
Sunardi, M. (2021). Penerapan Metode Pemberian Penjelasan Guna Meningkatkan Prestasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Meyakini Adanya Hari Akhir pada Siswa Kelas VV Semester I SDN Pule 1 Kecamatan Kandat Kabupaten Kediri Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan (JIPP), VIII, 69–74.
Susanti, E. T., & Amelia, M. (2021). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Matematika Dimasa Pandemi Covid-19. UNINUS Journal Published, 06(02), 15–18.
Wijayanto, P. S., Setiawan, W., & Firmansyah, A. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui media youtube ( podcast ) dengan metode pembelajaran pendidikan jarak jauh pada materi komputer dan jaringan dasar di smkn 3 bandung. Jurnal Guru Komputer, 1(1), 50–62.
DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.3246
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Imam Subqi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Teknologi Pendidikan
ISSN: 2656-1417 (Online)
ISSN: 2503-0620 (Print)
Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP
Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.