Development of Integrated Smart Apps Creator Media with Guided Inquiry Learning Model on Reaction Rate Material
Abstract
This research is about developing Smart Apps Creator media integrated with a guided inquiry learning model on reaction rate material. The type of research carried out is Research and Development or what is known as Research and Development (R&D). The aim of this research is to develop learning media using Smart Apps Creator which is integrated with a guided inquiry learning model on reaction rate material, as well as getting validation from experts regarding this media and knowing the responses of teachers and students to its use. The development model used in this research is the 4-D model. The stages of 4-D development are the stages of definition, design, development and dissemination. This research produces smart apps Creator learning media that is integrated with the guided inquiry learning model on reaction rate material. The results of the media expert validation assessment obtained an average of 89.6% (very valid). The results of the teacher response assessment obtained an average of 89.5% (very practical) and the results of the student response assessment obtained an average of 82.2% (very practical).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Darmawati., Salempa, P, & Sulastry, T. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPA SMAN 11 Bulukumba (Studi Pokok Laju Reaksi). ChemEdu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Kimia), 3(2), 81-89.
Fahri, A. (2022). Smart apps creator (SAC) sebagai inovasi media pembelajaran sejarah Di SMAIT Insan Mulia Boarding School. Jurnal Ilmiah WUNY, 4(2), 200-209.
Farida, M. T., Kurniati, T., & Fitriani, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajan Buletin Berorientasi HOTS (Higher Order Thinking Skill) Pada Materi Laju Reaksi Di SMA Negeri 1 Kelam Permai. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 8(1).
Fidiana, E., Rudibyani, R.B., & Tania, L. (2018). Penerapan Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Luwes Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 7(1), 104-115.
Hussein, S., Ratnaningsih, N., & Ni’mah, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Application Creator. PRISMA, 11(2), 595-606, https://doi.org/10.35194/jp.v11i2.2621.
Julianto. (2022). Pengembangan Media Smart Apps Creator (SAC) Berbasis Android Pada Materi Suhu dan Kalor Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(4), 746-760.
Karlina, V., & Asma, R. (2022). Efektivitas Penggunaan Model Guided Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi Di Kelas XI. Integrated Science Education Journal, 3(3), 72–77. https://doi.org/10.37251/isej.v3i3.274
Lailatus Sholihah, L., & Nurul Hidayati, S. (2023). Penerapan Media Smart Apps Creator Dalam Pembelajaran Berbasis Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Eduproxima: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA http://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/eduproxima
Miokti Yessi. (2021). Analisis Literasi Digital Peserta Didik Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Android Smart Apps Creator (Sac) Dan Instagram Dalam Pembelajaran Koloid. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 11(2), 99–106. https://doi.org/10.21009/jrpk.112.06
Muhaimin, M. R., & Zumrotun, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Smart Apps Creator pada Materi Satuan Ukuran Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1935-1950.
Nisha, N., Maysara., & Haetami, A. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Hidrokarbon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Pasarwajo. Jurnal Pendidikan Kimia. 7(2). https://ojs.uho.ac.id/index.php/jpkim/article/view/26160
Nurhaedah., Suarlin., & Sari, Y.K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Dasar. PINISI Journal Of Education,2(5), 306-328.
Priliyanti, A., Muderawan. I. W., & Maryam. S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mempelajari Kimia Kelas XI. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 5(1), 11-18.
Pradana, J. A., Sefriani Dwika, E., Agustina, C., Nyanasuryanadi, P., Pendidikan Keagamaan Buddha, P. S., Tinggi, S., Agama Buddha, I., Semarang-Solo, J., 60 Ampel, K., Boyolali, J., & Tengah, I. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interakif Bagi Guru Smb Mahabodhicitta Desa Sampetan Dengan Menggunakan Smart App Creator. Journal on Education, 05(04), 16637–16647.
Pramesti, A., & Mashabi, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Teknik Pembuatan Minuman Berbasis Smart Apps Creator (Sac) Pada Mata Kuliah Bartending. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 13(1), 44–55. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v13i1.1623
Rosmiati U, Siregar N. Promoting Prezi-PowerPoint presentation in mathematics learning: The development of interactive multimedia by using ADDIE model. In: Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing Ltd; 2021.
Sholihah, Z. & Azizah, U. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Materi Laju Reaksi. Unesa Journal Of Chemical Education. 8(2), 106-112.s
Siregar, E. H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Smart Apps Creator Materi Osteichthyes pada Mahasiswa Biologi 2021 Universitas Negeri Medan (Vol. 6, Issue 1).
Solikhah, S., & Novita, D. (2020). Kelayakan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berorientasi Guided Discovery Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Materi Ikatan Kimia Kelas X Sma Feasibility Of Students Worksheet Based On Guided Disovery To Train Critical Thinking Skills In Chemical Bonding Matter 10th Grade. In UNESA Journal of Chemical Education (Vol. 9, Issue 2).
Suwardi, L.K., Herlambang, A.D., & Afirianto, T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Ranah Kognitif Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer di Kelas X Teknik Komputer dan Jaringan SMK Negeri 3 Malang dengan Model Pengembangan 4D. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 3(8), 7399–7405.
DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v9i3.11998
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Yudi Ramadhoni, Zainudin Muchtar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Teknologi Pendidikan
ISSN: 2656-1417 (Online)
ISSN: 2503-0620 (Print)
Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP
Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.