The Impact of Using Sevima Edlink E-Learning as A Media For Indonesian Language Learning
Abstract
The aim of the current research is to describe and examine the impact of using Sevima Edlink e-learning as a medium for learning Indonesian at the junior high school level. The research method used in the current research is a qualitative method using a case study approach.. The data collected used observation and interviews with the aim of obtaining information about teacher and students' experiences regarding digital-based learning media. The primary data used is a description of the use of the Sevima Edlink application in Indonesian language learning activities. Secondary data is in the form of literature studies originating from books, articles, proceedings, theses and other media. The data that has been collected will be analyzed according to the discussion of related topics using data reduction, presentation and conclusion methods. The research results show that students prefer the learning process using digital media compared to conventional learning. One way is to use the Sevima Edlink application as a learning medium in class. There are advantages and disadvantages of the Sevima Edlink application from the perspective of teachers and students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajiatmojo, A. A. N. S. (2021). Penggunaan E-Learning Pada Proses Pembelajaran Daring. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 229–235.
Anjarsari, W., Suchie, S., & Komaludin, D. (2021). Implementasi Pembelajaran Online Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. PRISMA, 10(2), 255–263.
Anti, S., & Bahri, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Edlink Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Di SMP Nasional Makassar. JPDP : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 95–104.
Ariesca, Y., Dewi, N. K., & Setiawan, H. (2021). Analisis Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Berbasis Online Di Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Maluk Kabupaten Sumbawa Barat. Progres Pendidikan, 2(1), 20–25.
Darwanto, D. (2021). Pembelajaran Daring dengan Menggunakan Platform Edlink. Eksponen, 11(1), 1–10.
Fatihahsari, F., & Darujati, C. (2021). Analisis Usability Mobile Apps Edlink dengan Menggunakan Heuristic Evaluation. Sistemasi, 10(2), 404–413.
Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam proses pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935.
Kadafi, T. T. (2021). Integrasi Google Art and Culture dan Google Sites sebagai Media Pembelajaran Widyawisata pada Pembelajaran Penulisan Puisi. Jurnal Pendidikan, 30(1), 23. https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1100
Kurniawan, A. (2017). Penelitian dan pengembangan teknologi pembelajaran. Refika Aditam.
Marlina, E. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning Berbantuan Aplikasi Sevima Edlink. Jurnal Padegogik, 3(2), 104–110.
Mawarsih, P. B., Soepardjo, D., & Kurniawati, W. (2024). Penggunaan Media GO Kreasi untuk Generasi Digital Native di Ganesha Operation. Paedagoria, 15(2), 196–205.
Nasution, W. S. L. (2021). Aplikasi Penunjang Pembelajaran Berbasis TIK dengan Memanfaatkan Sevima Edlink di SMPIT Insan Rabbani. Jurnal Abdidas, 2(1), 53–58.
Novandini, C. D., & Luta, M. W. (2018). Pemanfaatan Kelas Virtual Sevima Edlink Untuk Memotivasi Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester 1 Matakuliah Aljabar & Trigonometri. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia.
Nurasiza, N., Irwan, M., & Rahman, A. (2022). Sevima Edlink as A Learning Medium: A Perspective of Students. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(2).
Purnawati, S., & Mahartika, I. (2023). Penggunaan E-learning Sevima Edlink: Kajian Persepsi Siswa. Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Terapan, 7(1), 24–30.
Rais, N. A. R. (2021). Komparasi Aplikasi Daring dalam Pembelajaran Kuliah di masa Pandemi Virus Corona. Jurnal Informatika, Komputer Dan Bisnis (JIKOBIS), 1(1), 19–31.
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring Di Tengah Wabah Covid-19 (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic). Biodik, 6(2), 214–224.
Sari, P. A., & Oktavia, F. Z. F. (2021). Sumber Belajar Alternatif Mata Kuliah Akuntansi Bagi Mahasiswa Generasi Z. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 19(1), 11–26.
Simanjuntak, C. N. S., & Puspasari, D. (2020). Pemanfaatan Media E-Learning Moodle Untuk Menunjang Pembelajaran Mahasiswa di Fakultas Manajemen dan Bisnis Universitas Ciputra. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(1), 169–179.
Supriadi, N., & Widyastuti, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran E-Learning Berbantuan Media Pembelajaran Edmodo Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. 3(1), 31–42.
Verianti, G., Albert, J., Sipayung, I., Pradesa, K., & Mintawati, H. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Program Studi Akuntansi Terhadap Penggunaan Edlink Di Universitas Nusa Putra Sukabumi. BUDGETING : Journal of Management, Accounting and Resources, 1(1), 28–36.
Virgianti, R. I., & Listiadi, A. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Online Pada Mata Pelajaran Akuntansi Dasar Di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(3), 347–353.
Wibowo, A., & Rahmayanti, I. (2020). Penggunan Sevima Edlink Sebagai Media Pembelajaran Online untuk Mengajar dan Belajar Bahasa Indonesia. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 163–174. https://doi.org/10.22236/imajeri.v2i2.5094
Wolo, K. A., & Nugroho, P. I. (2021). Pengaruh Pembelajaran Online Terhadap Tingkat Motivasi Belajar Mahasiswa/Mahasiswi FEB Akuntansi UKSW di Masa Pandemi COVID 19. Jurnal Akuntansi Profesi, 12(1), 212–223.
DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v9i3.11553
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Novita Dyah Pitaloka, Putri Beny Mawarsih, Mustaji, Andi Mariono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal has been Indexed by:
Jurnal Teknologi Pendidikan
ISSN: 2656-1417 (Online)
ISSN: 2503-0620 (Print)
Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP
Universitas Pendidikan Mandalika
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.