Development of An Android-Based Virtual Laboratory Using The Adobe Animate Application For Urine Tests at SMA Negeri 3 Mataram

Sri Kurniati, Gito Hadiprayitno, Tri Ayu Lestari

Abstract


: This research aims to determine the validity of Android-based virtual laboratory products with the Adobe Animate application. Practicality of Android-based virtual laboratory products with the Adobe Animate application. Student responses to Android-based virtual laboratory products developed with the Adobe Animate application. The research methods used are R&D with the ADDIE Analyze model (identifying problems and finding solutions to the problems found), Design (designing the components needed to develop products and other instruments used at the implementation stage), Development (product development) , Implementation (implemented in the learning process involving students), and Evaluation (measuring the quality of products that have been developed and processed before and after learning using a virtual laboratory). The research results show that the Android-based virtual laboratory product developed has an average readability score of 89.98% with very good criteria. The Android-based virtual laboratory media developed has met the very valid criteria with an average score of 95%. The practicality of the laboratory being developed has met the very practical criteria with an average score of 82.5% and students' responses to Android-based virtual laboratory products include the criteria of agreeing with an average percentage score of 83.33%.

Keywords


Virtual Laboratory; Valid; Practical; Student Response

References


Anggriani, F., Wijayati, N., Susatyo, E. B., & Kharomah, K. (2019). Pengaruh Project-Based Learning Produk Kimia Terhadap Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(2): 2404-2413.

Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Karya.

Chairani, Adeng, S., & Ketang, W. (2019). Pengembangan Virtual Laboratorium Sistem Sirkulasi Pada Pembelajaran Biologi di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Inovasi Pendidikan. 9(1): 29-42.

Djaali ,. & Pudji, M. (2004). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: PPS UNJ.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2022). Pedoman Penerapan Kurikulum Dakam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Jakarta: Pusbang Tendik Kepmendikbud.

Legiawan, M. K., & Agustina, D. (2021). Penerapan Teknologi Augmented Reality Sistem Eksresi Manusia Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android (Studi Kasus Ma Tanwiriyyah Cianjur). Media Jurnal Informatika, 13(1): 17-25.

Lestari, Y., Anwar, Y., & Madang, K. (2017). Penerapan Teknologi Augmented Reality Sistem Eksresi Manusia Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android. Jurnal Pembelajaran Biologi. 5 (2): 215-222.

Liana, D., & Kurniawan, N. A. (2018). Pengembangan Virtual Laboratory Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Siswa SMA. Pedagogi Hayati, 2(2): 6-12.

Marlina, S., Chandra, E., & Cahyani, D. (2018). Kualitas Literasi Biologi Buku Teks Biologi Kelas XII Semester II Pada Pokok Bahasan Bioteknologi. Jurnal Ilmu Alam Indonesia, 1(1): 1-13.

Masruri, M. (2020). Identifikasi Hambatan Pelaksanaan Praktikum Biologi Dan Alternatif Solusinya Di Sma Negeri 1 Moga. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 11(2): 1-10.

Melennia, V. (2021). Pengembangan Laboratorium Virtual Elektrolisis Web Untuk Mendiagnosis Keterampilan Prosedural Peserta Didik. Yogyakarta: (Skripsi): Universitas Senata Darma.

Oktarina, R., & Andromeda, A. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Virtual Laboratory pada Materi Asam Basa Kelas XI SMA/MA. Edukimia, 3(2): 115-120.

Puspayanti, N. K. M., Santoso, D., Hadiprayitno, G., & Ilhamdi, M. L. (2023). Pengembangan Laboratorium Virtual Berbasis Android dengan Aplikasi Adobe Animate untuk Pemahaman Konsep Sains Peserta Didik Kelas XI MIPA SMAN 8 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1): 507-515.

Riduwan. (2009). Belajar Muda Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). ADDIE Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (MIE) Mata Kuliah Kurikulum dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2): 277.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Penerbit CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Dan Pengembangan Research And Develoment Untuk Bidang Pendidikan. Manajemen, Sosial, Teknik. Bandung: Alfabeta.

Sukenti, E. (2021). Pengembangan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Pada Materi Sistem Sirkulasi. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1): 1-6.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa Untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Biologi. Bio Educatio, 2(2): 279492.

Wahyuni, S. (2010). Pengaruh Jenis Laboratorium Terhadap Respon Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA dan MIPA (Saintifika), 11(1): 74-86.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtp.v9i3.11498

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 srii kurniati amin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been Indexed by:

Jurnal Teknologi Pendidikan

ISSN: 2656-1417 (Online)

ISSN: 2503-0620 (Print)

Published by Program Studi Teknologi Pendidikan, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.